Designing Space Suitable for Development of Visual Perception in Preschool Childhood PeriodHuman is consistently in interaction with the environment. Thus, the environmental factors carry high importance, especially during the preschool period of childhood, when the child’s physical and mental development has not been completed yet. In this period, when the senses are used very intensively, the child tries to realize, to understand and to give meaning to his/her own self and environment with what s/he perceives. S/he moves, uses his/her senses, searches for the answers of his/her curiosities -in other words investigates-, thinks, improves the ability to understand and talks what s/he has perceived while experiencing the environment. Yet, the quality of the child’s development is related to environmental factors. For this reason, designing suitable spaces for development of visual perception that will provide for the changing necessities of the child, support his/her multi-way development with various stimuli is necessary. With this consciousness, visual perception development during preschool period of the childhood is researched within this study by evaluating the current studies in this subject and some guidelines are developed for designing spaces for children which are suitable to the development of visual perception.
Preschool childhood period visual perception spaces for children
İnsan çevresiyle sürekli etkileşim içersindedir. Özellikle de fiziksel ve zihinsel gelişimin henüz tamamlanmadığı erken çocukluk döneminde çevresel etkenler büyük önem taşır. Duyuların yoğun olarak kullanıldığı bu dönemde çocuk, kendisi ve çevresini algıladıklarıyla anlama, kavrama ve anlamlandırma çabasındadır. Çevresini deneyimlerken hareket eder, duyularını kullanır, meraklarına cevap arar yani araştırır, düşünür, anlama becerisini geliştirir ve kavradıklarını dile döker. Ancak gelişiminin niteliği çevresel etmenlere bağlıdır. Bu nedenle, çocuğun değişen gereksinimlerini karşılayacak, çok yönlü gelişimini çeşitli uyarıcılarla destekleyecek, görsel algı gelişimine uygun mekanların tasarlanması gereklidir. Bu bilinç doğrultusunda, çalışma kapsamında, erken çocukluk döneminde görsel algı gelişimi araştırılmış, bu konudaki mevcut çalışmalar değerlendirilerek çocuk mekanlarının görsel algı gelişimine uygun tasarımı için öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 24 |