In this study, it was aimed to determine whether
high school students’ family functioning and locus of
control is differentiated by gender, education level of
parent, parental incompatibility and the relationship
between locus of control and family functioning. The
study performed with 815 students. The data about
high school students’ perception of family functioning
was collected by “Family Assessment Scale” (Bulut,
1990) and data about locus of control was gathered
by “Nowicki-Strickland Locus of Control Scale”
(Yeşilyaprak, 1988). It was also used “Personal
Information Form” for collecting personal and parental
data. In data anaysis, it was used t-test, one-way
ANOVA, Kruskal Wallis Test, Tukey HSD Test, Mann
Whitney U Test, Stepwise Regression Model. It was
found that family functioning was differentiated by
gender, education level of fathers and parental
incompatibility but it was found that family functioning
was not differentiated by education level of mother. It
was determined that students’ locus of control was
differentiated by gender, parental incompatibility.
However, education level of parents did not make any
difference on students’ locus of control. It was
determined that general functions, affective
involvement, communication and roles from family
functioning features predicted statistically meaningful
students’ locus of control.
Bu araştırmada, genel lise öğrencilerinin aile işlevlerinin
ve denetim odaklarının cinsiyet, anne baba
eğitim düzeyi, anne baba arasındaki anlaşmazlık
düzeyi değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığı
ve denetim odağı ile aile işlevleri arasındaki ilişkiler
incelenmiştir. Araştırma, 815 genel lise öğrencisi
ile gerçekleştirilmiştir. Genel lise öğrencilerinin aile
işlevleri algılarına ilişkin veriler “Aile Değerlendirme
Ölçeği” (Bulut, 1990) ile, denetim odağı algılarına ilişkin
veriler ise “Nowicki-Strickland Denetim Odağı
Ölçeği” (Yeşilyaprak, 1988) ile toplanmıştır. Genel lise
öğrencilerinin kişisel ve ailesel niteliklerine ilişkin verilerin
toplanması için araştırmacı tarafından hazırlanan
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde
t testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis Testi,
Tukey HSD testi, Mann Whitney U testi, çoklu regresyon
analizinin aşamalı seçim yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; genel lise
öğrencilerinin cinsiyet, babaların eğitim düzeyi ve
anne baba arasındaki anlaşmazlık düzeyine göre aile
işlevlerinin farklılaştığı, anne eğitim düzeyine göre
farklılaşmadığı görülmüştür. Genel lise öğrencilerinin
cinsiyet, anne babalar arasındaki anlaşmazlık düzeyine
göre denetim odağının farklılaştığı, anne eğitim
düzeyi, baba eğitim düzeyine göre ise farklılaşmadığı
belirlenmiştir. Aile işlevlerinden genel fonksiyonlar,
gereken ilgiyi gösterme, iletişim ve roller işlevlerinin
denetim odağını yordadığı bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 15 |