Uluslararasılaşma eğilimleri “eğitim”
temasını belirginleştiren bir sürece zemin hazırlamaktadır. Bu eğilimler,
ekonomik değerlerin transferi şeklinde ortaya çıktığı gibi, kültürler arası
etkileşimin yaygınlaşması ve bilgi transferinin hızlanması şeklinde de görünür
olabilmektedir. Aynı zamanda eğitim kalite ve transferinde yaşanan süreçler, bu
alanda pek çok aktör ve kurumun faaliyetlerine yön vermektedir.
Diğer yandan “eğitim” temasını çevreleyen
bilgi transferinin merkezi konumundaki üniversitelerin uluslararası faaliyetlerinin
kapsamı ise son yirmi yıl içerisinde şaşırtıcı bir biçimde gelişme
göstermiştir. Bu kapsamın içerisinde öğrencilerin hareketlilik programları ile
kültür etkileşimleri, yüksek öğretime olanakları sayesinde uluslararası
perspektif kazanmaları, bilgi ve beceri düzeylerinin artması gibi durumlar söz
konusu olmaktadır. Bu durum, daha çok ülkelerin katma değer üretiminde yetenek
savaşları adı verilen yarışta “en iyi” ve “en zeki” sosyal ve beşeri sermayesi
yüksek öğrencilerden faydalanmayı temsil etmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki
üniversitelere yurt dışından gelen uluslararası öğrencilerin çalışma koşulları ve
kendilerine istihdama dair tanınan yasal düzenlemeleri ortaya koymaktır. Araştırmada
uzman görüşleri alınarak hazırlanan 13 soruluk bir anket uluslararası öğrencilere
yönlendirilmiş ve 274 kişinin katılımı sağlanmıştır. Çalışmada öncelikle kavramsal
çerçeveye değinilerek hukuki boyut ele alınmış ardından literatür taramasına
yer verilerek alan yazındaki eğilimler ortaya konulmuştur. Çalışmanın diğer kısmında
yöntem ve kapsam sunularak sonuç ve tartışma üzerinden önerilerde
bulunulmuştur.
Türkiye Uluslararası Öğrenci Eğitim Göçü Hareketlilik İstihdam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 46 |