Tütün kontrolü kavramı; tütün kullanmaya başlamayı önleme, tütün kullananların bırakmasını sağlama ve tütün dumanından pasif etkilenimin önlenmesi olarak üç aşamada müdahale sürecini içermektedir. Türkiye’de tütün kontrolüne yönelik mevzuat çalışmaları ilk olarak 1996 yılında ilk tütün kontrolü yasası ile uygulamaya başlanmış olup, kapsamı 2008 yılında genişletilmiştir. Özellikle 2008 yılında çıkarılan yasa ile tüm kapalı ortamlarda tütün kullanımının yasaklanmış ve toplumun tütün dumanından pasif etkilenmesini önlemeye yönelik birçok çalışma yürütülmüştür. Bu çalışma 2007, 2008 ve 2009 yıllarında Türkiye’de yazılı basında tütün kontrolü konusunda yazılmış haber ve köşe yazılarının yıllara ve gazetelere göre dağılımını ve tütün kontrolüne bakışlarını (destekleyen ve eleştiren) ele almıştır. Araştırma kapsamında 4 ulusal gazetede toplam 1999 haber ve yazı incelenmiştir. Kampanyanın başladığı ve devam ettiği 2008 ve 2009 yılında tüm gazetelerde haber sayısı belirgin olarak artmıştır. Yıllar itibariyle tüm türler içerisinde en çok haber türünde yazılara rastlanmıştır (%76,5). Haberlerin yaklaşık % 90’nı destekleyen yani mevcut tütün kontrolü politikalarını onaylayan çerçevelerden verilmiştir. Analiz tütün kontrolü çabalarının önemli bir parçası olarak toplumun bilgilendirilmesi ve sağlık iletişimi faaliyetlerinin önemini ortaya koymaktadır
Sağlık İletişimi Tütün Kontrolü Tütün Karşıtı Medya Kampanyaları Haber Medya Analizi
Tobacco control concept includes an intervention process of three phases; prevention of starting tobacco use, promotion of quitting and prevention of second-hand smoking. Legislative work in Turkey addressing tobacco control was introduced with the first Law on Tobacco Control in 1996 and its scope was expanded in 2008. Particularly with the Law enacted in 2008, smoking was banned in all indoor places and a number of activities aiming at prevention of second-hand smoking were introduced. This study analyzes tobacco control related news and articles published in Turkish print media in 2007, 2008 and 2009 by focusing on their distribution in terms of newspapers and their points of view (pro-against) on tobacco control. Within this research, a total of four national newspapers, news and articles were examined in 1999. The campaign began in 2009 and continued in 2008 and increased the number of news in the papers. As the years most news in all species were found in writings of type (76.5%). Reports that approximately 90% of the current tobacco control policies in support of the frames are approving. This analysis displays the importance of public information and health communication activities as a significant part of tobacco control efforts
Health Communication Tobacco Control Anti-Tobacco Media Campaigns News Media Analysis
Diğer ID | JA55HH55GV |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi