Sağlık alanında kaliteli hizmet sunumu ile hasta ve çalışan güvenliğinin
sağlanmasına yönelik bir kültür oluşturulması amacıyla hazırlanan kalite standartlarının
başarılabilmesi için sağlık profesyonellerine, lisans eğitimleri sırasında bu alana
yönelik bilgi, beceri ve tutum kazandırılması önemlidir. Bu çalışmanın amacı, sağlık
alanında lisans eğitimi veren programların müfredatlarında kalite derslerinin yer
alıp almadığını belirlemek ve ders içeriklerini inceleyerek konu ile ilgili bir
profil ortaya koymaktır.
Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın verileri, Ocak- Şubat
2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Bünyesinde tıp fakülteleri ile
hemşirelik, ebelik ve sağlık yönetimi lisans eğitimi veren 162 üniversitenin,
317 lisans programının web sayfalarını taranarak ders programları ve içerikleri
incelenmiştir. Veriler tanımlayıcı istatistiksel analizlerle
değerlendirilmiştir. Çalışmada, kalite
derslerinin üniversitelerin %71’inde olmadığı saptanmıştır. Program bazında
incelendiğinde ise 317 lisans programının %82,3’ünde kalite ile ilgili bir
dersin olmadığı belirlenmiştir. Sağlık yönetimi programlarının %52,1’inde, hemşirelik
programlarının %14,5’inde, ebelik programlarının %5,2’sinde ve bir tıp fakültesinde
kalite ile ilgili bir dersin bulunduğu saptanmıştır. Kalite derslerinin içeriği
değerlendirildiğinde dersin daha çok TKY ile sınırlı kaldığı, hasta ve çalışan
güvenliği konularını içeren bilgilerin müfredatta yeterince verilmediği saptanmıştır.
Sonuç olarak,
programların çoğunluğunun müfredatlarında kalite derslerinin olmadığı, var olan
kalite derslerinin içeriğinin sağlık hizmetlerinin sunumunda hasta ve çalışan
güvenliğinin sağlanmasına yönelik kültür oluşturulmasına katkı sağlayacak
nitelikte olmadığı saptanmıştır.
Kalite Eğitimi Lisans Programı Sağlık profesyonelleri Hasta ve Çalışan Güvenliği
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi