Önceki yıllarda, sportif faaliyetler yalnızca yerel ve
bölgesel alanlarda yapılır ve sadece küçük bir toplumun ilgisini çekerdi. Bu
faaliyetler çoğunlukla profesyonellikten yoksun ve amatörce idi. Çok sayıda insana
ulaşması uzun yıllar aldı. Teknolojide ve özellikle de kitle iletişim
sistemlerindeki gelişmelerden sonra, tüm sportif branşlar daha fazla insana
ulaşmaya başladı. Bugün sportif faaliyetler birçok insan tarafından takip
edilmektedir. Sportif faaliyetler bugün sadece bir spor değil aynı zamanda
milyonlarca Doların işlediği bir sektördür. Bu gelişmelerden dolayı, spor
endüstrisi adlı bir sektör ortaya çıkmıştır. Özellikle futbol ve basketbol,
beysbol ve voleybol gibi diğer spesifik spor branşları çok fazla sayıda insana
ulaşmaya başlamıştır. Bu endüstrideki erkek ve kadın sporcular iyi tanınan
yıldızlar haline gelmişlerdir. Büyük şirketler, dünyaca ünlü yıldızlar ve
takımlarla sponsorluk anlaşmaları imzalamakta ve böylece ürünlerini
hedefledikleri tüketici kitlesine pazarlamaktadırlar. Birçok köklü ve büyük
şirket, sporun insanlar üzerindeki olumlu etkisinin farkına varmışlardır.
Böylece, kendilerini küresel pazarda, bazı spor kulüpleri ve kuruluşları
vasıtasıyla tanıtmaya çalışmaktadırlar.
Birçok köklü şirket, pazarlama için bu stratejiyi tatbik
etmektedirler. Bu strateji gittikçe daha popüler hale gelmektedir. Teknoloji ve
küreselleşmenin gelişmesiyle birlikte Türkiye’deki büyük şirketler de spor sponsorlukları
sağlama eğilimi göstermişlerdir. Tipik bir örnek olarak Türk Hava Yolları,
marka farkındalığı ve güvenilirliğini 10 yıldır reklam yoluyla arttırmaya
çalışmaktadır.
Türk Hava Yolları’nın
spor sponsorluğu faaliyetlerinin ele alındığı bu çalışmada, ikincil verilerden
elde edilen bilgileri derinleştirip, daha çok vaka çalışmasıyla yapılan
keşifsel araştırma türü kullanılmıştır. THY’nin yürüttüğü pazarlama ve
sponsorluk faaliyetleri analiz edilmiş ve bu faaliyetleri sonucunda kazandığı
maddi ve manevi değerler derinlemesine incelenmiştir.
In previous decades, sport activities were hold only
in local and regional areas and they used to attract only a small group of
people. These activities were mostly far from professionalism and mainly
amateurish. Reaching many people took too much time. After the developments in
technology and especially in mass communication systems, all sportive branches
have started to reach much more people. Today, sport activities are followed by
many people. The sport activities today are not only a sport but also a sector
which run millions of dollars. Because of these developments, a concept called
as “sport industry” has emerged. Especially football and other specific
branches of sports such as basketball, volleyball and baseball have started to
reach much more people. Male and female athletes in this industry have become
well-known stars. Big companies have signed sponsorship agreements with
world-famous stars and teams, and by this way they have started to market their
products to the target consumers. Many of old and big companies have realized
the positive effect of sport on the people. So, they have tried to introduce
themselves in global market through some of sport clubs or organizations.
Many old companies in the world have been applying
this strategy for marketing. This strategy is getting more popular day by day.
By developing technology and globalization, big Turkish companies have tended
to provide sport sponsorships. As a typical example, Turkish Airlines
Corporation has been trying to increase its brand familiarity and reliability
through advertisement for 10 years.
In this study in which the sponsorship activities of
THY are examined, the explorational research type that is mostly used with case
research, has been carried out by deepening the information collected from
secondary data. Marketing and sponsorship activities which were used by THY
have been analyzed, and material and immaterial values gained by THY by means
of these activities have been thoroughly examined.
Konular | Siyaset Bilimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International