Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Public Actors in Istanbul City Marketing

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 10, 131 - 144, 26.12.2019
https://doi.org/10.25069/spmj.499379

Öz



City marketing, is
following strategies which attracts capital, investors, qualified workforce and
domestic and international to the city. It also covers creating competitive
advantage in various fields, aiming to grow the brand value of the city. It’s a
solid fact today that local actors bear seriouos responsibilities and
challenges in this process from the aspects of execution of services such as
architectural, transportation, health, investment and tourism.



Globalisation has
sparkled an intense competititon among the cities which are transforming into
country economies. Recent studies on this topic show that cities are coming
forward with different characteristics and earn the titles such as “Finance
City”, “Tourism City”, “Health City” , “Culture City” and “Industry City”.
These titles that the cities hold are acquired by the improvement of the market
position.



 “City Marketing” concept was first mentioned
in the article authored by Kotler and Levy in 1969 called, “Broadening Concept
of Marketing” with the name “Location Marketing” in literacy for the first
time. It’s still a term used today to cover city, region and country marketing
concepts. Increasing competition between cities and focus on city marketing
which has come forward with increasing city branding after 1980, explains the
different marketing approaches embraced by different cities.



This study highlights
importance of the roles of the local and public actors, who are reponsible for
executing processes of on city marketing.



Kaynakça

  • Apaydın, Fahri. Şehir Pazarlaması, 1. Basım, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2011.Aslan, Filiz. “Şehir Pazarlaması: Kars İli Örneği”, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.Başçı, Ahmet. Şehir Markası Yaratma Süreci ve İstanbul Şehir Markası İçin Bir Model Önerisi, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.Braun, Erik. City Marketing Towards an Integrated Approach, Erasmus University of Rotterdam, 2008.Ceylan, Hasan Hüseyin. “Yerel Kalkınma ve Rekabet Aracı Olarak Şehir Pazarlamasında Yatırımcıların Yatırım Destinasyon Tercih Yapılarının Belirlenmesi ve Uşak Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.Deffner, Alex, Christos Liouris. City Marketing: A Significant Planning For Urban Development In A Globalised Economy, 45th Congress of The European Regional Science Association, 23-27 August, Vrije Univeriteit, Amsterdam, 2005.Goovaerts, Peggy, Hannes Van Biesbroeck, Tim Van Tilt. “Measuring The Effect and Efficiency of City Marketing”,Enterprise and The Competitive Environment 2014 Conference, ECE 2014, 6-7 MArch 2014, Brno, Czech Republic.Gümüş, Hacer. Türkiye’de Ulusal Turizm Örgütlerinin Yapısal Analizi ve Turizm Pazarlamasına Katkılarına Yönelik Bir Araştırma Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.İlban, M. Oğuzhan. Seyahat Acenta Yöneticilerinin Destinasyon Marka İmajı Algıları Üzerine Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, c.8, s.1, 2008.Kotler, Philip, Irving J. Re,n, Donald H. Haider. Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism To Cities, Regions and Nations, New York: The Free Press, 1993.Kotler, Philip, Christer Asplund, Irving Rein, Donald Haider. Marketing Places Europe: Attracting Investments, Industries, Residents and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations, Pearson Education, London, UK, 1999.Kotler, Philip ve Milton. Küresel Pazarları Kazanmak. Türk Hava Yolları Yayınları: İstanbul, 2015.Metaxas, Theodore. City Marketing and City Competitiveness; An Effort of Reviewing The Last 25 Years, Discussion Paper Series, c.13, s.18, 2007.Akdağ, Mustafa, Arklan Ümit. Kriz Yönetimi; İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar, 2014http://istanbul.gov.tr/trhttps://www.ibb.istanbul/https://www.istka.org.tr/http://www.istanbul.gov.tr/tr/sehir-yonetimihttps://www.mercer.com.tr/basin-odasi-haberler/mercer-2018-yasam-kalitesi-arastirmasinin-sonuclari-aciklandi.htmlhttps://www.mercer.com/newsroom/2018-quality-of-living-survey.htmlhttp://www.mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/https://www.arcadis.com/en/global/our-perspectives/sustainable-cities-index-2018/citizen-centric-cities/

İstanbul Şehir Pazarlamasında Kamu Aktörlerinin Rolü

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 10, 131 - 144, 26.12.2019
https://doi.org/10.25069/spmj.499379

Öz



Şehir
pazarlaması; küreselleşme ile başlayan rekabet ortamında sermayeyi,
yatırımcıyı, nitelikli insan kaynağını, yerli ve yabancı turistleri çekmek ve
şehri bir cazibe merkezi haline getirmeye yönelik stratejiler uygulamaktır.
Şehrin marka değerini büyütmeye yönelik rekabetsel üstünlük alanları yaratmak
ve sürdürmek bu kapmamdadır. Bu süreçte; altyapı, mimari, ulaşım, sağlık,
eğitim, yatırım ve turizm hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili faaliyetler
bakımından yerel aktörlere önemli görevler ve sorumluluklar düştüğü günümüzün
bir gerçeğidir.



Küreselleşme
ile birlikte şehirler arasında yoğun bir rekabet başlamıştır.  Şehirler birer ülke ekonomisine
dönüşmektedir. Bu bağlamda yapılan araştırmalarda şehirler farklı özellikleri
ile ön plana çıkmakta; “Finans Şehri”, “Turizm Şehri”, “Sağlık Şehri”, Kültür
Şehri” “Sanayi Şehri ve benzeri tanımlamalarla anılmaktadırlar. Şehirlerin
sahip oldukları bu unvanlar sahip oldukları Pazar pozisyonunun iyileştirilmesi
sonucu kazanılmaktadır.



Şehir
Pazarlaması” kavramı ilk kez 1969 yılında Kotler ve Levy tarafından yazılan
“Pazarlamanın Genişletilmiş Teorisi” isimli makalede mekân pazarlama kavramıyla
literatürde yer almıştır. Buna göre şehir bölge ve ülke pazarlaması
yaklaşımlarının tümünü kapsayan bir kavram olarak günümüzde kullanılmaya devam
edilmektedir.  1980’li yıllardan sonra
şehirler arasındaki rekabetin giderek artması, şehirlerin markalaşmaya
yönelmesi ile sıkça gündeme gelen “şehir pazarlaması” kavramı şehirlerin farklı
pazarlama yaklaşımlarını açıklamaktadır.



Bu çalışmada;
şehir pazarlaması kavramını pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi süreçlerinde
görev ve sorumlulukları bulunan ve şehir pazarlaması üzerinde itici bir gücü
olan yerel ve kamu aktörlerinin rolü ve önemi vurgulanmaktadır. 



Kaynakça

  • Apaydın, Fahri. Şehir Pazarlaması, 1. Basım, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2011.Aslan, Filiz. “Şehir Pazarlaması: Kars İli Örneği”, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.Başçı, Ahmet. Şehir Markası Yaratma Süreci ve İstanbul Şehir Markası İçin Bir Model Önerisi, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.Braun, Erik. City Marketing Towards an Integrated Approach, Erasmus University of Rotterdam, 2008.Ceylan, Hasan Hüseyin. “Yerel Kalkınma ve Rekabet Aracı Olarak Şehir Pazarlamasında Yatırımcıların Yatırım Destinasyon Tercih Yapılarının Belirlenmesi ve Uşak Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.Deffner, Alex, Christos Liouris. City Marketing: A Significant Planning For Urban Development In A Globalised Economy, 45th Congress of The European Regional Science Association, 23-27 August, Vrije Univeriteit, Amsterdam, 2005.Goovaerts, Peggy, Hannes Van Biesbroeck, Tim Van Tilt. “Measuring The Effect and Efficiency of City Marketing”,Enterprise and The Competitive Environment 2014 Conference, ECE 2014, 6-7 MArch 2014, Brno, Czech Republic.Gümüş, Hacer. Türkiye’de Ulusal Turizm Örgütlerinin Yapısal Analizi ve Turizm Pazarlamasına Katkılarına Yönelik Bir Araştırma Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.İlban, M. Oğuzhan. Seyahat Acenta Yöneticilerinin Destinasyon Marka İmajı Algıları Üzerine Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, c.8, s.1, 2008.Kotler, Philip, Irving J. Re,n, Donald H. Haider. Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism To Cities, Regions and Nations, New York: The Free Press, 1993.Kotler, Philip, Christer Asplund, Irving Rein, Donald Haider. Marketing Places Europe: Attracting Investments, Industries, Residents and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations, Pearson Education, London, UK, 1999.Kotler, Philip ve Milton. Küresel Pazarları Kazanmak. Türk Hava Yolları Yayınları: İstanbul, 2015.Metaxas, Theodore. City Marketing and City Competitiveness; An Effort of Reviewing The Last 25 Years, Discussion Paper Series, c.13, s.18, 2007.Akdağ, Mustafa, Arklan Ümit. Kriz Yönetimi; İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar, 2014http://istanbul.gov.tr/trhttps://www.ibb.istanbul/https://www.istka.org.tr/http://www.istanbul.gov.tr/tr/sehir-yonetimihttps://www.mercer.com.tr/basin-odasi-haberler/mercer-2018-yasam-kalitesi-arastirmasinin-sonuclari-aciklandi.htmlhttps://www.mercer.com/newsroom/2018-quality-of-living-survey.htmlhttp://www.mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/https://www.arcadis.com/en/global/our-perspectives/sustainable-cities-index-2018/citizen-centric-cities/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Attila Sevim Bu kişi benim

İbrahim Kırcova

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Sevim, M. A., & Kırcova, İ. (2019). İstanbul Şehir Pazarlamasında Kamu Aktörlerinin Rolü. Strategic Public Management Journal, 5(10), 131-144. https://doi.org/10.25069/spmj.499379

STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International