In this research, it is aimed to examine the perceptions of doctoral students in the field of Sport Sciences regarding the concept of "ethics". The research group consists of a total of 94 doctoral students, 51 male and 43 female, who received doctoral education in the field of sports sciences from various universities in Turkey in the 2021-2022 academic year. To get the data, in the research, a "metaphor form" was prepared to determine the perceptions of the participants about the concept of ethics.In this form, the participants were asked to complete the following sentence: “Ethics is like ………..; Because ………”The data were analyzed by content analysis method and then categories and themes were created. It was observed that the participants produced 38 metaphors. The metaphors produced consist of four themes and six categories under these themes.While it was determined that the participants mostly developed metaphors in the “values” theme, this theme were followed by the “benefit” and “awareness” categories.The metaphors most produced by the participants were listed as morality, conscience, water, inner voice, sun and law.It has been concluded that doctoral students use animate, inanimate, abstract and concrete metaphors regarding the concept of ethics and attach importance to ethical values. In this study, the concept of ethics, which has an undeniable importance in academic or daily life, was examined from the perspective of doctoral students, and the importance of ethics in human life was tried to be revealed.
Bu araştırmada, Spor Bilimleri alanında doktora yapan öğrencilerin “etik” kavramına ilişkin algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yıllında Türkiye’deki çeşitli üniversitelerin spor bilimleri alanında doktora eğitimi alan 51 erkek, 43 kadın olmak üzere toplam 92 doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcılara etik kavramına ilişkin sahip oldukları algılarını belirlemek için “metafor formu” hazırlanmıştır. Bu form da katılımcılardan “Etik ……….. gibidir; Çünkü ………” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Katılımcıların 38 metafor ürettiği görülmüştür. Üretilen metaforlar dört tema ve bu temalar altında yer alan altı kategoriden oluşmaktadır. Katılımcıların en çok “değerler” temasında metaforlar geliştirdikleri belirlenirken, bu temaları “fayda” ve “farkındalık” kategorileri izlemiştir. Katılımcıların en fazla ürettiği metaforlar ahlak, vicdan, su, iç ses, güneş ve kanun şeklinde sıralanmıştır. Doktora öğrencilerinin etik kavramına ilişkin canlı, cansız, soyut ve somut metaforlar kullandıkları ve etik değerlere önem verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Akademik veya günlük yaşantıda yadsınamaz bir öneme sahip olan etik kavramına doktora öğrencilerinin penceresinden bakılan bu çalışmada etiğin insan hayatındaki önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |