BibTex RIS Kaynak Göster

Geleceğin beden eğitimi öğretmenleri sporda kadının yerini nasıl tanımlıyor?

Yıl 2018, , 119 - 124, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000349

Öz

Bu çalışmada geleceğin beden eğitimi öğretmenlerinin sporda kadının yerine ilişkin bakış açılarının belirlenmesine çalışılmıştır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımı ile yapılmıştır. Bu çerçevede katılımcıların araştırmanın amaçları doğrultusunda hazırlanan açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar üzerinden betimsel bir içerik çözümlemesi uygulanmıştır. Çalışmanın verileri Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören 115 öğrenci ile görüşme yapılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmeni adaylarının sporda kadının yerine ilişkin tanımlamalarının iki cins bakımından da eşit bir temelde değil de başarı, güç, cinsiyet algısı gibi boyutlarda kadına yönelik ayrımcı ve cinsiyetçi temelde şekillendiği gözlenmiştir. Araştırmada ayrıca, toplumda yaygın bir kanı olan “sporun erkeklere ait bir alan olduğu” na ilişkin düşüncenin hem kadın hem de erkek öğretmen adayları tarafından örtük bir kabul gördüğü de saptanmıştır

Kaynakça

  • Arslanoğlu K. (2005). Futbolun Psikiyatrisi. İstan- bul: İthaki Yayınları.
  • Bora, A. ve Üstun, İ. (2005). Sıcak Aile Ortamı: Demokratikleşme Surecinde Kadın ve Erkekler. İs- tanbul: TESEV Yayınları.
  • Francis, B. (2010). Re/theorising gender: Female masculinity and male femininity in the classroom? Gender and Education, 22(5), 477-490. 10 Mayıs 2014 0142569970180403 adresinden alınmıştır.
  • Gill, D.L. (1986). Gender roles and sport behavi- our.Psychological Dynamics of sport.Champaign; Human Kinetics
  • Hanson, S.L., Kraus, R. S. (1998) Woman, Sports and Science:Do Female Athletes Have n Advan- tage?, Sociology of Education, Vol. 71, No. 2
  • Kaypakoğlu, S. (2004).Toplumsal Cinsiyet ve İle- tişim. İstanbul: Naos Yayınları
  • Koca,C.; Bulgu,N.(2005), Spor ve Toplumsal Cin- siyet: Genel Bir Bakış, Toplum ve Bilim Dergisi
  • Koca,C. (2006) Beden Eğitimi ve Spor Alanında Toplumsal Cinsiyet İlişkileri,Spor Bilimleri Der- gisi,HacettepeÜniveristesi17(2),81-99
  • Koca,C; Arslan,B. (2010)Kız Çocukları ve Fut- bol:Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımı,TFF-FGD Fut- bol Eğitim Yayınları, Medyabank, I.Baskı, İstanbul
  • Messner, M. A. (1992) Power at Play: Sports and the Problem of Masculinity. Boston: Beacon Press.
  • Mullan,R. (2004), UNICEF, Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleş- mesi, Türkiye
  • Parker, M. B. & Curtner-Smith, M. D. (2011). Sport education: A panacea for hegemonic mascu- linity in physical education or more of the same? Sport, Education and Society, 17(4), 479-496. DOI: 10.1080/13573322.2011.608945
  • Pearson, J. C.; Turner, L. H. & Mancillas, W. T. (1991). Gender and communication. NewYork: Brown Publishers.
  • Solmon, M. A. (2014). Chapter Four-Physical Edu- cation, Sports, and Gender in Schools. Advances in Child Development And Behavior, Vol.47
  • Sümertaş,H. (2011) Futbol Federasyonu’nda Çalı- şan Personelin Kadının Çalışmasına Yönelik Tu- tumlarının ve Toplumsal Cinsiyet Rol Eğitimlerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Tuskan,A.A. (2012) Toplumsal Cinsiyet Toplumda Kadına Biçilen Roller ve Çözümleri; Türkiye Baro- lar Birliği Dergisi; http://tbbdergisi.barobir- lik.org.tr/m2012-99-1179; erişim tarihi; 20.02.2017
  • Ünver, G., Bümen, N. T. ve Başbay, M. (2010).
  • Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Li- sans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üni- versitesi Örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 155 (35) http://sgm.gsb.gov.tr/ Erişim tarihi:12.05.201017

PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF THE FUTURE DESCRIBE WHAT IS THE ROLE OF WOMEN IN SPORT

Yıl 2018, , 119 - 124, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000349

Öz

In this study of the future of physical education teachers perspectives regarding the place of women in sports has been studied to determine. The study was conducted with qualitative research approach. In this context, the participants prepared for the purposes of the survey responses to open-ended questions on a descriptive content analysis was applied. Data of the research were collected at the Department of Physical Education and Sports Education through interviews with 115 students. The results of research were showed that the physical education teacher candidates describe place in the sport of women rather than the identification of the two sexes in terms on an equal basis but also success, power, gender perception in sizes like women discriminatory and sexist basically formed . The research also revealed a widespread belief in the community that "sport is an area that belongs to men" s thinking by both women and men teacher candidates as an implicit acceptance was also determined

Kaynakça

  • Arslanoğlu K. (2005). Futbolun Psikiyatrisi. İstan- bul: İthaki Yayınları.
  • Bora, A. ve Üstun, İ. (2005). Sıcak Aile Ortamı: Demokratikleşme Surecinde Kadın ve Erkekler. İs- tanbul: TESEV Yayınları.
  • Francis, B. (2010). Re/theorising gender: Female masculinity and male femininity in the classroom? Gender and Education, 22(5), 477-490. 10 Mayıs 2014 0142569970180403 adresinden alınmıştır.
  • Gill, D.L. (1986). Gender roles and sport behavi- our.Psychological Dynamics of sport.Champaign; Human Kinetics
  • Hanson, S.L., Kraus, R. S. (1998) Woman, Sports and Science:Do Female Athletes Have n Advan- tage?, Sociology of Education, Vol. 71, No. 2
  • Kaypakoğlu, S. (2004).Toplumsal Cinsiyet ve İle- tişim. İstanbul: Naos Yayınları
  • Koca,C.; Bulgu,N.(2005), Spor ve Toplumsal Cin- siyet: Genel Bir Bakış, Toplum ve Bilim Dergisi
  • Koca,C. (2006) Beden Eğitimi ve Spor Alanında Toplumsal Cinsiyet İlişkileri,Spor Bilimleri Der- gisi,HacettepeÜniveristesi17(2),81-99
  • Koca,C; Arslan,B. (2010)Kız Çocukları ve Fut- bol:Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımı,TFF-FGD Fut- bol Eğitim Yayınları, Medyabank, I.Baskı, İstanbul
  • Messner, M. A. (1992) Power at Play: Sports and the Problem of Masculinity. Boston: Beacon Press.
  • Mullan,R. (2004), UNICEF, Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleş- mesi, Türkiye
  • Parker, M. B. & Curtner-Smith, M. D. (2011). Sport education: A panacea for hegemonic mascu- linity in physical education or more of the same? Sport, Education and Society, 17(4), 479-496. DOI: 10.1080/13573322.2011.608945
  • Pearson, J. C.; Turner, L. H. & Mancillas, W. T. (1991). Gender and communication. NewYork: Brown Publishers.
  • Solmon, M. A. (2014). Chapter Four-Physical Edu- cation, Sports, and Gender in Schools. Advances in Child Development And Behavior, Vol.47
  • Sümertaş,H. (2011) Futbol Federasyonu’nda Çalı- şan Personelin Kadının Çalışmasına Yönelik Tu- tumlarının ve Toplumsal Cinsiyet Rol Eğitimlerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Tuskan,A.A. (2012) Toplumsal Cinsiyet Toplumda Kadına Biçilen Roller ve Çözümleri; Türkiye Baro- lar Birliği Dergisi; http://tbbdergisi.barobir- lik.org.tr/m2012-99-1179; erişim tarihi; 20.02.2017
  • Ünver, G., Bümen, N. T. ve Başbay, M. (2010).
  • Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Li- sans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üni- versitesi Örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 155 (35) http://sgm.gsb.gov.tr/ Erişim tarihi:12.05.201017
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23UE79VF
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurgül Özdemir

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özdemir, N. (2018). Geleceğin beden eğitimi öğretmenleri sporda kadının yerini nasıl tanımlıyor?. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 119-124. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000349

Flag Counter