Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Effort to Develop an Winter Sport Awareness Scale (WSAS)

Yıl 2020, , 131 - 143, 17.03.2020
https://doi.org/10.33689/spormetre.585711

Öz

The aim of this study is to develop
a measurement tool to determine awareness levels of secondary school students
about winter sports. 400 students attending the secondary schools providing
educational services in the city center of Kastamonu province participated in
the study. The validity of the tool were examined in respect to content and
construct validity. The data obtained were analyzed by using Kaiser-Meyer-Olkin
(KMO) and Barlett Sphericity Test, Item-Total Test Correlation and factor
analysis. The analysis results showed that this 35-item scale had a
three-factor structure; cognitive, emotional and psychomotor. Awareness levels
of the participants for winter sports were evaluated by using a 5-point Likert
scale. The factor loads of the items ranged between .484 and .850. The variance
value explained in three factors was calculated as 48,739%. In order to test
the reliability of the scale, Cronbach alpha internal consistency coefficient
was calculated for 3 subscales and for the overall scale. Accordingly, the
following values were found: .887 for cognitive dimension, .927 for emotional
dimension, .787 for psychomotor dimension and .908 for the overall scale. In
conclusion, it might be said that Winter Sports Awareness Scale (WSAS) can be
used to measure awareness levels of secondary school students about winter
sports. 

Kaynakça

  • Akkoyun, F. (2005). Gestalt Terapi Büyüme ve Gelişme Gücümüzün Harekete Geçişi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yayın No: 238.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. 5. Basım. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. 10. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Comrey, A.L., Lee, H.B. (1992). A First Course in Factor Analysis. (2th Edition), Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Croyle, K.L., Waltz, J. (2002). Emotional Awareness and Couples' Relationship Satisfaction. Journal of Marital and Family Therapy. 28 (4), 435 – 444. Web: http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1752-0606.2002.tb00368 adresinden 3 Haziran 2010’da alınmıştır.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Davis, C.M. (1990). What Is Empathy, and Can Empathy Be Taught?. Physical Therapy Journal of American Physical Therapy Association. 70 (11), 707 – 711.
  • Dökmen, Ü. (2002). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Kişisel Gelişim Dizisi Sistem Yayıncılık. Yayın No: 242.
  • Ercan, A.R. (1998). Eğitimde Başarı İçin Öğrenci Tanıma Teknikleri. 3. Baskı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Fidan, N., Erden, M. (1996). Eğitim Giriş. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin Gelişmelerinde Beden Eğitiminin Rolü. Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi. No 6.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 18. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı. (Editör). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 4. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kuzucu, Y. (2008). Duygusal Farkındalık Düzeyi Ölçeğinin Uyarlanması. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi. 29, 51 – 62.
  • Lane, R.D., Schwartz, G.E. (1987). Levels of Emotional Awareness: A Cognitive - Developmental Theory and Its Application to Psychopathology. American Journal of Psychiatry. 144 (2), 133 – 143.
  • Namlu, A.G. (2004). Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (2), 123 – 141.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Pura, F. (1992). Kayak Sporu ve Tarihi. S. Karaküçük. (Hazırlayan) Türk Spor Kurumu Dergisi (1936 – 1938) Seçilmiş Spor Makaleleri. Ankara. ss. 123 – 129’daki makale.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset.
  • Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi Bilişsel Değerlendirmeler. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turgut, M.F. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metodları. 9. Baskı. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yaşar, O.M., Sunay, H. (2019). Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2 (1), 7 – 22.
  • Yıldıran, İ. (1998). Eski Sibirya – Altay Bölgesi Kayakçılığının Hippopod (At Ayaklı)’lar Efsanesi ile İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 3 (3), 21 – 28.

KIŞ SPORLARI FARKINDALIK ÖLÇEĞİ (KSFÖ) GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2020, , 131 - 143, 17.03.2020
https://doi.org/10.33689/spormetre.585711

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin kış
sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme
aracı geliştirmektir. Araştırmaya Kastamonu İl merkezinde eğitim hizmeti veren
ortaöğretim okullarına devam eden 400 öğrenci katılmıştır. Ölçme aracının
geçerliliğine yönelik kapsam geçerliğine ve yapı geçerliğine bakılmıştır. Verilerin analizinde KMO ve Barlett Sphericity Testi, Madde-Toplam Test Korelasyonu ile doğrulayıcı
faktör analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin
35
madde ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alan olmak üzere üç faktörlü bir
yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların kış sporlarına yönelik
farkındalık düzeyleri 5’li Likert tipi ölçek üzerinden değerlendirilmektedir.
Maddelerin yük değerleri .484 ile .850 arasında değişmektedir. Üç faktörde
açıklanan toplam varyans değeri %48,739 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik seviyesini test etmek için Cronbach
Alpha iç tutarlık katsayısı
üç alt boyut
ve toplam ölçek için hesaplanmış; değerler bilişsel boyutta .887, duyuşsal
boyutta .927, psikomotor boyutta .787 ve tamamı için .908 olarak bulunmuştur.
Sonuç olarak;
Kış Sporları Farkındalık Düzeyi Ölçeğinin (KSFÖ)
ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini
ölçmek amacıyla kullanılabilir olduğu söylenebilir. 

Kaynakça

  • Akkoyun, F. (2005). Gestalt Terapi Büyüme ve Gelişme Gücümüzün Harekete Geçişi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yayın No: 238.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. 5. Basım. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. 10. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Comrey, A.L., Lee, H.B. (1992). A First Course in Factor Analysis. (2th Edition), Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Croyle, K.L., Waltz, J. (2002). Emotional Awareness and Couples' Relationship Satisfaction. Journal of Marital and Family Therapy. 28 (4), 435 – 444. Web: http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1752-0606.2002.tb00368 adresinden 3 Haziran 2010’da alınmıştır.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Davis, C.M. (1990). What Is Empathy, and Can Empathy Be Taught?. Physical Therapy Journal of American Physical Therapy Association. 70 (11), 707 – 711.
  • Dökmen, Ü. (2002). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Kişisel Gelişim Dizisi Sistem Yayıncılık. Yayın No: 242.
  • Ercan, A.R. (1998). Eğitimde Başarı İçin Öğrenci Tanıma Teknikleri. 3. Baskı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Fidan, N., Erden, M. (1996). Eğitim Giriş. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin Gelişmelerinde Beden Eğitiminin Rolü. Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi. No 6.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 18. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı. (Editör). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 4. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kuzucu, Y. (2008). Duygusal Farkındalık Düzeyi Ölçeğinin Uyarlanması. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi. 29, 51 – 62.
  • Lane, R.D., Schwartz, G.E. (1987). Levels of Emotional Awareness: A Cognitive - Developmental Theory and Its Application to Psychopathology. American Journal of Psychiatry. 144 (2), 133 – 143.
  • Namlu, A.G. (2004). Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (2), 123 – 141.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Pura, F. (1992). Kayak Sporu ve Tarihi. S. Karaküçük. (Hazırlayan) Türk Spor Kurumu Dergisi (1936 – 1938) Seçilmiş Spor Makaleleri. Ankara. ss. 123 – 129’daki makale.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset.
  • Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi Bilişsel Değerlendirmeler. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turgut, M.F. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metodları. 9. Baskı. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yaşar, O.M., Sunay, H. (2019). Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2 (1), 7 – 22.
  • Yıldıran, İ. (1998). Eski Sibirya – Altay Bölgesi Kayakçılığının Hippopod (At Ayaklı)’lar Efsanesi ile İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 3 (3), 21 – 28.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tolga Eski 0000-0002-2905-5457

İbrahim Yıldıran 0000-0003-1618-3780

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Eski, T., & Yıldıran, İ. (2020). KIŞ SPORLARI FARKINDALIK ÖLÇEĞİ (KSFÖ) GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 131-143. https://doi.org/10.33689/spormetre.585711

Flag Counter