Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALK OYUNCULARINDA ZİHİNSEL ANTRENMANIN BAŞARI MOTİVASYONU DÜZEYİNİ YORDAMASI

Yıl 2022, , 1 - 14, 30.03.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.951828

Öz

Bu çalışma ile halk oyuncularının zihinsel antrenman düzeylerinin başarı motivasyonu düzeyleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi ve bazı değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, Türkiye’de halk oyunları yarışmalarına katılmış oyuncular arasından kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 171’i kadın ve 194’ü erkek olmak üzere toplam 365 gönüllü katılımcı oluşturmuştur. Araştırmada “Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri” ve “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ölçüm araçlarının iç-tutarlılıkların incelemesi için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Katılımcıların çeşitli demografik özelliklerine göre Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri ve Spora Özgü Başarı Motivasyon Ölçeği düzeylerini değerlendirmek için T-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Ayrıca ölçekler arasındaki etki seviyesi basit doğrusal regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Verilerin parametrik testlerin ön şartlarını sağlayıp sağlamadığına Skewness ve Kurtosis (verilerin normal dağılım durumu) değerleri ve Levene (varyans eşitliği) testi sonuçları incelenerek karar verilmiştir. Araştırmanın sonucunda oyuncuların güç gösterme güdüsü düzeylerinde cinsiyetlerine ve halk oyunlarıyla ilgilenme sürelerine göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca zihinsel antrenmanın güç gösterme güdüsü ve başarıya yaklaşma güdüsü üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın sonucuna göre halk oyunları sporcularına zihinsel antrenman yapma teknikleri ile başarı motivasyonlarını arttırmaya yönelik çeşitli çalışmalarla destek verilerek sporcuların bu branşta başarılarının artması ve devamlılığı sağlanabilir. Bunun yanı sıra zihinsel antrenmanı engelleyen ve başarı motivasyonunu olumsuz etkileyen etmenlerin araştırılması ve bu konunun daha farklı değişkenler açısından incelenmesi, halk oyunları branşı üzerine çeşitli araştırmalar yapılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Abakay, E., Kuru, E. (2013). Kadın futbolcularda antrenörle iletişim düzeyi ve başarı motivasyonu ilişkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1) 20-33.
  • Akandere, M., Aktaş, S., Er, Y. (2018). Zihinsel antrenman ve spor. Türkiye Barolar Birliği, 60-74.
  • Aktaş, Z., Çobanoğlu, G., Yazıcılar, İ., Er, N. (2006). Profesyonel basketbolcularda spora özgü başarı motivasyon düzeyinin cinsiyetler açısından karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2) 55-59.
  • Aktop, A. (2002). Spora özgü başarı motivasyonu ile psikolojik ve yapısal özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Aktuğ, Z. B., Uğurlu, F. M., Yetiş, Ü., Dündar, A., Murathan, F. (2014). Investigating success motivation levels of sporters in football branchwith regards to certain variables. International Journal of Science Culture and Sport, (1), 375-390.
  • Altıntaş, A, Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 39-43.
  • Ashford, B., Biddle, S., Goudas, M. (1993). Participation in community sports centres: motives and predictors of enjoyment. Journal of sports sciences, 11(3), 249-256.
  • Balkis, F. (2019). Elit seviyedeki tenisçilerin görev ve ego yönelimi hedeflerinin başarı motivasyonlarına etkisinin araştırılması. Yayımlanmış Yüksek lisans tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Behnke, M. Tomczak, M. Kaczmarak, L. Komar, M. Gracz, Z. (2017). The sport mental training questionnaire: development and validation, Current Psychology 1-1.
  • Bishop, P. A. (2017). Measurement and evaluation in physical activity applications. Exercise Science, Physical Education, Coaching, Athletic Training & Health: Routledge.
  • Camacho, A. S., Murcia, J. A. M., Tejada, A. J. R. (2008). Motivational profiles and flow in physical education lessons, Perceptual and Motor Skills, 106(2), 473-494.
  • Cresswell, J. W. (2005). educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson, 2nd Edition, NJ.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve davranışı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Ekmekçioğlu, İ, Bekar, C., Kaplan, M. (2001). Türk halk dansları, Esin Yayıncılık, İstanbul.
  • Etnier, J.L., Landers, D.M. (1996). The ınfluence of procedural variables on the efficacy of mental practice. The Sport Psychologist, 10, 48-57.
  • Fraenkel J. R., Wallen N. E. (2009). how to design and evaluate research in education. Mc Graw Hill, 7th Edition, PA.
  • Gerek, Z. (2007). Halk oyunları ve spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin fiziksel uygunluklarının eurofıt ile karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11-21.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7).
  • Hecker, J. E., Kaczor, L. M. (1988). Application of imagery theory to sport psychology: Some preliminary findings. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 363-373. İkizler, C. (2000). Spor Psikolojisinde Seçme Konular. Ed: İkizler HC., Sporda sosyal bilimler. İstanbul, Alfa Basım Yayım.; 35–38 Kagan, M. (2000). Estetik ve sanat dersleri, Çev. Aziz. Çalışlar, 220. Aktaran: Küçüköner, M. (2002). İmge ve bellek ilişkisine bir bakış, Sanat Dergisi, 79.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Asil Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ., İstanbul.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kartal, Z., Güvendi, B., Türksoy, A., Altıncı, E. E. (2017). Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başarı motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 41-53.
  • Kaya, D. G., Günay, M. (2020). Güreş grekoromen milli sporcularının imgeleme ve başarı motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 62-72.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Kilpatrick, M., Hebert, E., Bartholomew, J. (2005). College students' motivation for physical activity: differentiating men's and women's motives for sport participation and exercise. Journal of American college health, 54(2), 87-94.
  • Kolayiş, H, Sarı, İ, Köle, Ö. (2015). Takım sporlarıyla uğraşan kadın sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Koruç, Z., Bayar Koruç, P. (1990). Kitle sporu ve spor psikolojisi. Spor Ahlakı ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu, İstanbul.
  • Mariani, A. M., Marcolongo, F., Melchiori, F. M., Cassese, F. P. (2019). Mental skill training to enhance sport motivation in adolescents. Journal of Physical Education and Sport, 19, 1908-1913.
  • Murray, H. A. (1938). Explorations in personality: A clinical and experimental study of fifty men of college age. New York (Oxford University Press).
  • Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education using a self-determination theory frame work, Journal of Educational Psychology, 97(3), 444.
  • Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Briere, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: A prospective study. Motivation and Emotion, 25(4), 279-306.
  • Porter, K., Foster, J. (1990). Visual athletics. Dubuque, Lowa: Wm. C. Publishers.
  • Singer, R. N., (1980) Motor learning and human performance, Third edition. Macmillan, New York.
  • Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M., Tetik, B. (2010). Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-239.
  • Şavran, G. T. (Ed.). (2009). Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Tiryaki, Ş., Gödelek E. (1997). Spora özgü başarı motivasyonu ölçeğinin türk sporcuları için uyarlanması çalışması. I. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, Ankara: Bağırgan.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor psikolojisi, Kuramlar ve Uygulama. Mersin: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Vallerand, R. J., Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of personality, 60(3), 599-620.
  • Willis, DJ. (1982). Three scalesto measure sport related motives in sports. Journal of Sport Psychology, (4), 338-353.
  • Yarayan, Y. E., İlhan, E. L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanteri’nin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Yalçın 0000-0002-1484-3477

Huriye Demirağ Bu kişi benim 0000-0001-6744-6507

Şengül Kaya Bu kişi benim 0000-0002-0088-2272

Mehmet Eroğlu Bu kişi benim 0000-0001-5986-0708

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yalçın, Y., Demirağ, H., Kaya, Ş., Eroğlu, M. (2022). HALK OYUNCULARINDA ZİHİNSEL ANTRENMANIN BAŞARI MOTİVASYONU DÜZEYİNİ YORDAMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 1-14. https://doi.org/10.33689/spormetre.951828

Flag Counter