BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretimde yapılan okul sporlarının öğrencilerin okula bağlılık düzeyine etkisi

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 1, 73 - 78, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000344

Öz

Bu çalışmanın amacı; orta öğretim okullarında yürütülen ders dışı spor etkinliklerinin (Okul takımı-egzersiz faaliyeti vb.) öğrencilerin okula bağlanmasındaki etkisinin belirlenmesidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışma ortaöğretim düzeyinde öğrenim gören ve tesadüfi örneklem metodu ile seçilen toplam 718 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.91 olan “Okul Bağlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, “iki ortalama arasındaki farkın önemliliği testi” (t testi), ikiden fazla grup karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Post Hoc testi değerleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre katılımcıların okula bağlılık puan ortalamaları 3.35±0,50 olarak bulunmuştur. Çalışmada katılımcıların okula bağlılık puanlarında kullanılan değişkenler açısından cinsiyete göre bir fark olmadığı, okul türü bakımından fen lisesinde öğrenim görenlerin ve okullarında yapılan okul sporları etkinliklerine hiç katılmayan grubun okula bağlılık düzeylerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ortaöğretim düzeyinde yapılan okul spor etkinliklerinin artırılması ve bu tür faaliyetlere katılımın desteklenmesi öğrencilerin okula aidiyet duygusu artırarak okula bağlılık düzeylerinin arttırılmasını destekleyebilir. Okula aidiyet duygusunun yükseltilmesi eğitimde önemli bir sorun olan okula yabancılaşmanın önlenmesinde etkili bir faktördür. Bu etkinliklerin öğrencilerin okullarını daha olumlu algılamaları ve bu sayede eğitimsel hedeflere ulaşmada katkı sağlanabileceği düşünülmektedir

Kaynakça

  • Adelabu DD (2007):Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42(167), 525-538.
  • Anderman EM (2002): School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809.
  • Arastaman G (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arastaman G (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
  • Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün ÖE,ve ark. (2012):Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Booker KC (2006): School belonging and the African American adolescent: What do we know and where should we go? The High School Journal, 89 (4).
  • Can S (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Cemalcılar Z (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review. 59 (2), 243-272 doi: 10.1111/j.1464- 0597.2009.00389.x
  • Çokluk-Bökeoğlu Ö, Yılmaz K (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 179-204. açısından
  • Eith C (2005). Delinquency, schools, and the social bond. New York, LFB Scholarly Publishing LLC.
  • Furlong MJ, Christenson SL (2008): Engaging students at school and with learning: A relevant constructs for all students. Psychology in the Schools,45(5), 365-368. doi: 10.1002/pits.20302
  • Goodenow C, Grady K (1992). The relationship of school belonging and friends values to academic motivation among urban adolescent students. Journal of Experimental Education, 62(1), 60-71
  • Juvonen J (2006): Sense of belonging, social bonds, and school functioning. In: Alexander, P.,Winne, P. (Eds.), Handbook of Educational Psychology. second ed. Macmillan, New York,pp. 655–674.
  • Kalaycı H, Özdemir M (2013) Lise öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Algılarının Okul Bağlılıkları Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2): 293-315
  • Kuzu A (2013): Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
  • McNeely CA, Nonnemaker JM, Blum RW (2002). Promoting school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of School Health, 72, 138-146.
  • Nachmias CF,Nachmias D (1996): Research Methods in the Social Sciences. (5th Ed.). St. Martin's Press, New York.
  • Osterman KF (2000): Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70 (3), 323–367.
  • Önen E (2014): Ögrencinin Okula Bagliligi Ölçegi: Türk ortaokul ve lise ögrencileri için uyarlama çalismasi [Student Engagement Instrument: Adaptation study for Turkish secondary and high school students]. Türk Psikolojik Danisma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 221-234.
  • Özdemir M (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Sarı M (2013).Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi.13-1 s.147-160
  • Savi F (2011): Çocuk ve ergenler için okula Bağlanma ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(1), 80- 90.
  • Skinner E, Furrer C, Marchand G, et all (2008): Engagement and disaffection in the classroom:Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational doi:10.1037/ a0012840 765-781.
  • Somers CL, Gizzi TJ (2001): Predicting adolescents’ risky behavior: The influence of future orientation, school involvement and school attachment. Adoles and Family Health, 2, 3–11.
  • Yiğit S (2010). İlköğretim 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.

THE EFFECTS OF ON THE HIGH SCHOOL STUDENTS ENGAGEMENT LEVEL OF SPORT EVENTS

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 1, 73 - 78, 01.04.2018
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000344

Öz

The purpose of this study; The determination of the effects of extracurricular sport activities carried out in igh schools (School team-exercise activity) on the school engagement levels of the students This study, in which the relational screening model was used, has been carried out on 718 students who are selected by the random sampling method and who studied at the high school level.In the study, “School Engagement Scale” was used as a data collection tool. In the process of analyzing the data, frequency and percentage distribution, arithmetic average and standard deviation and unpaired t-test were utilized. In the comparison process of more than two groups, one-way analysis of variance (ANOVA) and Post Hoc tests values were used. According to the findings from the research, the student’s school engagement score averages have been determined as 3.35±0.50. Following two facts have been determined in this study; no differences related to the variables used for the school engagement scores of the participants were observed between the male and female genders and lower school engagement levels were observed in those studying at science high schools and those never participating in school sports activities.Results: Increasing the number of high school sports activities and the encouragement for participation at those activities increases the school related sense of belonging which in turn may support the increase of school engagement levels. Increasing the school related sense of belonging in an effective factor for the prevention of alienation from school, which is a major problem in the educational field. It is considered that such activities provide a more positive perception of the school for students and may therefore contribute during attainment of educational goals

Kaynakça

  • Adelabu DD (2007):Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42(167), 525-538.
  • Anderman EM (2002): School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809.
  • Arastaman G (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arastaman G (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
  • Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün ÖE,ve ark. (2012):Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Booker KC (2006): School belonging and the African American adolescent: What do we know and where should we go? The High School Journal, 89 (4).
  • Can S (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Cemalcılar Z (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review. 59 (2), 243-272 doi: 10.1111/j.1464- 0597.2009.00389.x
  • Çokluk-Bökeoğlu Ö, Yılmaz K (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 179-204. açısından
  • Eith C (2005). Delinquency, schools, and the social bond. New York, LFB Scholarly Publishing LLC.
  • Furlong MJ, Christenson SL (2008): Engaging students at school and with learning: A relevant constructs for all students. Psychology in the Schools,45(5), 365-368. doi: 10.1002/pits.20302
  • Goodenow C, Grady K (1992). The relationship of school belonging and friends values to academic motivation among urban adolescent students. Journal of Experimental Education, 62(1), 60-71
  • Juvonen J (2006): Sense of belonging, social bonds, and school functioning. In: Alexander, P.,Winne, P. (Eds.), Handbook of Educational Psychology. second ed. Macmillan, New York,pp. 655–674.
  • Kalaycı H, Özdemir M (2013) Lise öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Algılarının Okul Bağlılıkları Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2): 293-315
  • Kuzu A (2013): Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
  • McNeely CA, Nonnemaker JM, Blum RW (2002). Promoting school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of School Health, 72, 138-146.
  • Nachmias CF,Nachmias D (1996): Research Methods in the Social Sciences. (5th Ed.). St. Martin's Press, New York.
  • Osterman KF (2000): Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70 (3), 323–367.
  • Önen E (2014): Ögrencinin Okula Bagliligi Ölçegi: Türk ortaokul ve lise ögrencileri için uyarlama çalismasi [Student Engagement Instrument: Adaptation study for Turkish secondary and high school students]. Türk Psikolojik Danisma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 221-234.
  • Özdemir M (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Sarı M (2013).Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi.13-1 s.147-160
  • Savi F (2011): Çocuk ve ergenler için okula Bağlanma ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(1), 80- 90.
  • Skinner E, Furrer C, Marchand G, et all (2008): Engagement and disaffection in the classroom:Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational doi:10.1037/ a0012840 765-781.
  • Somers CL, Gizzi TJ (2001): Predicting adolescents’ risky behavior: The influence of future orientation, school involvement and school attachment. Adoles and Family Health, 2, 3–11.
  • Yiğit S (2010). İlköğretim 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA98BB23CB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yanık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yanık, M. (2018). Ortaöğretimde yapılan okul sporlarının öğrencilerin okula bağlılık düzeyine etkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 73-78. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000344

Flag Counter