BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki beden eğitimi ve spor yüksekokullarının öğrenci seçim yöntemlerinin incelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 133 - 138, 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000261

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının öğrenci seçme yöntemlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012 yılında İnternet üzerinden sınav duyurusu yapan ve tesadüfî yöntemle seçilen 20 üniversite oluşturmaktadır. Araştırma verileri, üniversitelerin ilan etmiş oldukları özel yetenek sınav kitapçıklarının incelenmesi ile elde edilmiştir. Kitapçıklardan elde edilen veriler temalara ayrılarak, yüzde ve frekansları belirlenmiş ardından analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, özel yetenek sınavlarının uygulanmasında üç ana boyutun bulunduğu belirlenmiştir. Buna göre; 1) YGS puanları, özel yetenek sportif beceri alanları ve öğrenci kontenjanlarında farklılıklar olduğu ve birçok okulun birden fazla sınav tercih ettiği; 2) öğretim programları, ders içerikleri ve uzmanlık alanları farklı olan bölümlere aynı özel yetenek sınavı ile öğrenci yerleştirildiği; 3) Yüksek Öğretim Kurumunca (YÖK) hazırlanmış ve üniversitelerde ortak olarak okutulmakta olan beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programına farklı özel yetenek sınavları ile öğrenci yerleştirildiği tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Önder Ş (1990): “Niçin Sınav Yapılır”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sa- yı:1, Ocak 1990,s.115-119.
  • Öztürk ME (2008): Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Özel Yetenek Sınavının Öğretim Elemanları Ve Öğrenci Görüşleri Açısından İnce- lenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • TDK (2013): “Yetenek” Erişim: 05.10.2013. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts& arama=gts&guid=tdk.gts.530e1dc032d9f3.37239034.
  • YÖK (2013): “2013 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi” Erişim: 13.10.2013 http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69322/h/2013- osys-kont-kilavuzu-baski-temmuzyeni.pdf
  • Dumanoğlu S (2004): “Resim Öğretmenliği Prog- ramı Özel Yetenek Sınavlarına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşleri”. Sanat Eğitimi Sempozyum Kitabı, Gündüz Eğitim Yayıncılık: Ankara.
  • Yolcu E (2004): “Özel Yetenek Sınavlarının Resim Yeteneğini Ölçmedeki Niteliği”. Sanat Eğitimi Sempozyum Kitabı, Gündüz Eğitim Yayıncılık: Ankara.
  • İnce G, Zülkadiroğlu Z ve Budak DB (2004): “Çu- kurova Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yükse- kokulu Özel Yetenek Sınavı Adaylarının I. ve II. Hak Sonuçlarının Karşılaştırılması”. Spormetre Be- den Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004, II (1) 5-10.
  • Erdoğdu Y (1998): Türkiye’de Spor Eğitiminin İncelenmesi ve Program Geliştirme Çalışması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniver- sitesi: Kocaeli.
  • Yıldırım A, Şimşek H (2005): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Kumova AP, Demirbatır RE (2012): “Müzik Öğ- retmenliği Programları Kapsamında Özel Yetenek Sınavlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, GEFAD / GUJGEF 32 (1): 103-127.
  • Çankaya C, Erden S ve İlhan A (2007): “Beden Eğitimi Ve Spor Bölümlerine Öğrenci Seçme ve Sınav Yöntemlerinin Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Xx (2),315- 326.
  • Peker R (2003): “Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Öss ve Özel Yetenek Sınavı Puanlarına Göre Genel Akademik Başarıları”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: Xvıı, Sayı: 1, 2003.
  • Pepe K, Kayapınar FÇ ve Can S (2009): “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Özel Yetenek Sınav- larının Nitelikli Öğretmen Adayı Seçimi Açısından Değerlendirilmesi Eleştirel Bir Yaklaşım” . 6. Ulu- sal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempoz- yumu.
  • Konca E (2002): “Cumhuriyet Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu 2001-2002 Öğretim Yılı Özel Yetenek Sınavının Analizi”. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversite- si, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.

EXAMINATION OF METHODS FOR STUDENT SELECTION TO THE SCHOOLS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN TURKEY

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 133 - 138, 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000261

Öz

The aim of this study was to evaluate the student selection methods used by schools of physical education and sports in Turkey. Document reviewing, a qualitative research method, was used in the study. The study group consisted of 20 randomly selected universities that had made exam announcements over the internet in 2012. The data were collected through the evaluation of the exam booklets prepared by the universities for their special talent exams. The data obtained from the booklets were classified into different themes and analyzed using percentages and frequencies. Based on the study results, three main aspects were identified regarding the administration of special talent exams. As such, it was determined that: (1) there are differences among the schools with regard to the expected Transition to Higher Education Exam Scores, the special talent and sport skills and the student quotas, and that many schools prefer using more than one exam for student selection and placement purposes; (2) that schools tend to use the same special talent exam for the placement of the students to departments with different curricula, course content and specialization areas; and (3) that schools tend to use different special talent exams for the placement of students to the physical education and sports teaching undergraduate programs of universities having actually the same curriculum prepared centrally by the Council of Higher Education

Kaynakça

  • Önder Ş (1990): “Niçin Sınav Yapılır”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sa- yı:1, Ocak 1990,s.115-119.
  • Öztürk ME (2008): Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Özel Yetenek Sınavının Öğretim Elemanları Ve Öğrenci Görüşleri Açısından İnce- lenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • TDK (2013): “Yetenek” Erişim: 05.10.2013. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts& arama=gts&guid=tdk.gts.530e1dc032d9f3.37239034.
  • YÖK (2013): “2013 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi” Erişim: 13.10.2013 http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69322/h/2013- osys-kont-kilavuzu-baski-temmuzyeni.pdf
  • Dumanoğlu S (2004): “Resim Öğretmenliği Prog- ramı Özel Yetenek Sınavlarına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşleri”. Sanat Eğitimi Sempozyum Kitabı, Gündüz Eğitim Yayıncılık: Ankara.
  • Yolcu E (2004): “Özel Yetenek Sınavlarının Resim Yeteneğini Ölçmedeki Niteliği”. Sanat Eğitimi Sempozyum Kitabı, Gündüz Eğitim Yayıncılık: Ankara.
  • İnce G, Zülkadiroğlu Z ve Budak DB (2004): “Çu- kurova Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yükse- kokulu Özel Yetenek Sınavı Adaylarının I. ve II. Hak Sonuçlarının Karşılaştırılması”. Spormetre Be- den Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004, II (1) 5-10.
  • Erdoğdu Y (1998): Türkiye’de Spor Eğitiminin İncelenmesi ve Program Geliştirme Çalışması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniver- sitesi: Kocaeli.
  • Yıldırım A, Şimşek H (2005): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Kumova AP, Demirbatır RE (2012): “Müzik Öğ- retmenliği Programları Kapsamında Özel Yetenek Sınavlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, GEFAD / GUJGEF 32 (1): 103-127.
  • Çankaya C, Erden S ve İlhan A (2007): “Beden Eğitimi Ve Spor Bölümlerine Öğrenci Seçme ve Sınav Yöntemlerinin Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Xx (2),315- 326.
  • Peker R (2003): “Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Öss ve Özel Yetenek Sınavı Puanlarına Göre Genel Akademik Başarıları”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: Xvıı, Sayı: 1, 2003.
  • Pepe K, Kayapınar FÇ ve Can S (2009): “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Özel Yetenek Sınav- larının Nitelikli Öğretmen Adayı Seçimi Açısından Değerlendirilmesi Eleştirel Bir Yaklaşım” . 6. Ulu- sal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempoz- yumu.
  • Konca E (2002): “Cumhuriyet Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu 2001-2002 Öğretim Yılı Özel Yetenek Sınavının Analizi”. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversite- si, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA98NP59KN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ethem Kizir Bu kişi benim

Cenk Temel Bu kişi benim

Mehmet Güllü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kizir, E., Temel, C., & Güllü, M. (2014). Türkiye’deki beden eğitimi ve spor yüksekokullarının öğrenci seçim yöntemlerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 133-138. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000261

Flag Counter