BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 6, 01.04.2012
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000213

Öz

Bu araştırmanın amacı; üniversite eğitimi gören üst düzey sporcuların problem çözme becerilerinin branş, cinsiyet ve spor yılı değişkenleri bakımından incelemektir. Çalışmaya; Üniversitelerarası final müsabakalarına katılan 18 üniversiteden Voleybol, Basketbol, Hentbol, Atletizm, Yüzme ve Futsal (Salon Futbolu) branşlarından 84 bayan, 99 erkek olmak üzere toplam 183 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu” ve problem çözme becerilerini belirlemek için Heppner ve Peterson tarafından geliştirilen “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yüzde ve frekans değerleri alınarak t- testi ve tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) kullanılmış ve p<0.05 düzeyinde anlamlılık aranmıştır. Sonuç olarak; Üst düzey üniversiteli sporcuların cinsiyet değişkenine göre PÇE puanlarında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Yüzme sporu ile uğraşan erkek sporcuların problem çözme becerileri, kız sporcuların problem çözme becerilerinden yüksek bulunmuştur. Araştırmada ayrıca, sporcuların spor yılı değişkeni ve branş değişkeni ile PÇE puanları arasında ilişkiye bakılmış, anlamlı ilişki tespit edilememiştir

Kaynakça

  • D’Zurilla, T.J., Nezu, M,.” Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem Solving.” Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2 (2, pp:156-163,1990.
  • Ağır, M., Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi, İstanbul, 2007
  • Gülşen D., Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana, 2008.
  • Erkal M. Sosyolojik Açıdan Spor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1986
  • Baumann S., Uygulamalı Spor Psikolojisi.(Çev: İkizler C. Özcan AÖ). Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul, 1994.
  • Bilge, F. “Sporcuların Psikolojik İhtiyaçları”. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 1990.
  • Heppner, P.P., Peterson, C., “The Development and Implication of a Personal Problem- Solving Inventory”. Journal Of Counseling Psychology, 29(1), pp: 66–75,1982.
  • Barut, Y., Yılmaz,M. “Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne ve Eğitim Fakültesine Devam Eden Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası 1. Spor Bilimleri Kongresi Bildirileri, Gazi Üniversitesi, Ankara, ss.290-297, 2000.
  • Mirzeoğlu, D., Özcan, G., Kıyak, O., Aydemir, F., “Lisanslı Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi” 11. Uluslar arası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, ss.100-103, 2010.
  • Ferah,D., “Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2000.
  • Brems, C., Johnson, M. E., “ Problem Solving Appraisal and Coping Style: The Influence of Sex-Role Orientation and Gender”. The Journal of Psychology. 123 (2), pp.187-194,1988.
  • Karabulut, EO., Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenler Bakımından Belirlenmesi ve Karşılaştırılması, G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2009
  • Şahin, N., Şahin, NH., Heppner, PP., “Psychometric Properties Of The Problem Solving İnventory İn a Group of Turkish University Students”, Cognative Therapy and Research, 17(4), pp : 379–396,1993.
  • D’zurilla, T. J., Maydeu-Oliveres, A., Kant, G L., “Age and Gender Differences in Social Problem Solving Ability. Personality and Individual Differences.” The Journal of Psychology, 25, pp: 241-252,1998.
  • Heppner, P.P., Reeder, B.L., Larson, L.M., “Ognitive Variables Associated with Personal Problem-Solving Appraisals Implications for Counseling”. Journal of Counseling Psychology. 30, pp: 537-545,1983.
  • İnce, G., Şen, C., “Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi”. Ankara Üniversitesi Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV (1) , pp: 5- 10, 2006.
  • Karabulut, E.O., Kuru, E., “Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Kişilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Ahi Evran Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), ss : 119-127, 2009
  • Kuru, E., Karabulut, EO., “Ritim Eğitimi ve Dans Dersi Alan ve Almayan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, GÜ, Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), ss : 441-458, 2009.
  • Taylan, S., Heppner’in Problem Çözme Envanterinin Uygulama, Güvenlik ve Geçerlilik Çalışmaları, Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi. Ankara, 1990.
  • Basmacı, S., Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 1998.
  • Tümkaya, S., İflazoğlu, A., “Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Otomatik Düşünce ve Problem Çözme Düzeylerinin Bazı Sosyo- Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (6), ss :43– 158, 2000.
  • Tanrıkulu, T., Yetiştirme Yurtlarında ve Aile Ortamında Yaşayan Ergenlerin Bilişsel Yapıları (Olumsuz Otomatik Düşünceler) ve Problem Çözme Becerileri Açısından İncelenmesi, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi,İstanbul, 2002.
  • Izgar, H., Gürsel, M., Negiş, A., Önder Davranışların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. XIII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Bildiri Özetleri, Malatya, 2004.
  • Germi,H., Sunay H., “Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünde Görev Yapan Spor Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi”. 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi 3-5 Kasım, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • Efe, M., Öztürk, F., Koparan, Ş., “Bursa İlindeki Faal Futbol Hakemlerinin Problem Çözme ve Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi.” Ankara Üniversitesi Spormerte, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 6 (2), pp. 49-59,2008.
  • Demirtaş, H., Dönmez, B., “Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları.” İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9(19), ss:177–198, 2008.
  • Akandere, M., Aslan, F., Boyalı, E., Kaya, E. , “Üniversitede Öğrenim Gören Spor Yapan ve Yapmayan Gençlerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, 2005.
  • Pulur, A., Karabulut, E.O., Uzun, A., Analysing Several Variables of Between 13-15 Years Old Male Basketball Players Problem Solving Skills , of 10th Internatıonal Scientific Conference “Perspectives In Physical Education and Sport” Book of Abstract, Ovidius University Pres, Constanta, 2010

A REVIEW OF THE PROBLEM-SOLVING SKILLS OF HIGH LEVEL COLLEGIATE ATHLETES FROM DIFFERENT BRANCHES

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 6, 01.04.2012
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000213

Öz

This research aims to examine the problem-solving skills of high-level collegiate athletes in terms of different variables such as branch, gender and years in sports. There were a total of 183 athletes, from 18 universities attending the interuniversitary finals, taking part in the research voluntarily: 84 female and 99 male athletes from volleyball, handball, athletism, swimming and futsal branches. The applied data collection tool for the research was the “Personal Information Form”, and the “Problem Solving Inventory ”, developed by Heppner and Peterson (1982) was used to determine the problem solving skills.The percent and frequency values were taken, and the t-test and analysis of variances (One Way ANOVA) were used for analyzing the data. The significance level sought was p<0.05. To sum up; a significant correlation has been identified in terms of the Problem Solving Inventory scores of high level collegiate athletes by the gender variable. The problem solving skills of male swimming and track and field branches were found to be higher than those of female athletes. The research did also look at the correlation between the variable of years in sports and the branch variable and the Problem Solving Inventory scores, but no meaningful significance has been identified

Kaynakça

  • D’Zurilla, T.J., Nezu, M,.” Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem Solving.” Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2 (2, pp:156-163,1990.
  • Ağır, M., Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi, İstanbul, 2007
  • Gülşen D., Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana, 2008.
  • Erkal M. Sosyolojik Açıdan Spor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1986
  • Baumann S., Uygulamalı Spor Psikolojisi.(Çev: İkizler C. Özcan AÖ). Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul, 1994.
  • Bilge, F. “Sporcuların Psikolojik İhtiyaçları”. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 1990.
  • Heppner, P.P., Peterson, C., “The Development and Implication of a Personal Problem- Solving Inventory”. Journal Of Counseling Psychology, 29(1), pp: 66–75,1982.
  • Barut, Y., Yılmaz,M. “Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne ve Eğitim Fakültesine Devam Eden Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası 1. Spor Bilimleri Kongresi Bildirileri, Gazi Üniversitesi, Ankara, ss.290-297, 2000.
  • Mirzeoğlu, D., Özcan, G., Kıyak, O., Aydemir, F., “Lisanslı Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi” 11. Uluslar arası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, ss.100-103, 2010.
  • Ferah,D., “Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2000.
  • Brems, C., Johnson, M. E., “ Problem Solving Appraisal and Coping Style: The Influence of Sex-Role Orientation and Gender”. The Journal of Psychology. 123 (2), pp.187-194,1988.
  • Karabulut, EO., Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenler Bakımından Belirlenmesi ve Karşılaştırılması, G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2009
  • Şahin, N., Şahin, NH., Heppner, PP., “Psychometric Properties Of The Problem Solving İnventory İn a Group of Turkish University Students”, Cognative Therapy and Research, 17(4), pp : 379–396,1993.
  • D’zurilla, T. J., Maydeu-Oliveres, A., Kant, G L., “Age and Gender Differences in Social Problem Solving Ability. Personality and Individual Differences.” The Journal of Psychology, 25, pp: 241-252,1998.
  • Heppner, P.P., Reeder, B.L., Larson, L.M., “Ognitive Variables Associated with Personal Problem-Solving Appraisals Implications for Counseling”. Journal of Counseling Psychology. 30, pp: 537-545,1983.
  • İnce, G., Şen, C., “Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi”. Ankara Üniversitesi Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV (1) , pp: 5- 10, 2006.
  • Karabulut, E.O., Kuru, E., “Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Kişilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Ahi Evran Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), ss : 119-127, 2009
  • Kuru, E., Karabulut, EO., “Ritim Eğitimi ve Dans Dersi Alan ve Almayan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, GÜ, Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), ss : 441-458, 2009.
  • Taylan, S., Heppner’in Problem Çözme Envanterinin Uygulama, Güvenlik ve Geçerlilik Çalışmaları, Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi. Ankara, 1990.
  • Basmacı, S., Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 1998.
  • Tümkaya, S., İflazoğlu, A., “Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Otomatik Düşünce ve Problem Çözme Düzeylerinin Bazı Sosyo- Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (6), ss :43– 158, 2000.
  • Tanrıkulu, T., Yetiştirme Yurtlarında ve Aile Ortamında Yaşayan Ergenlerin Bilişsel Yapıları (Olumsuz Otomatik Düşünceler) ve Problem Çözme Becerileri Açısından İncelenmesi, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi,İstanbul, 2002.
  • Izgar, H., Gürsel, M., Negiş, A., Önder Davranışların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. XIII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Bildiri Özetleri, Malatya, 2004.
  • Germi,H., Sunay H., “Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünde Görev Yapan Spor Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi”. 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi 3-5 Kasım, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • Efe, M., Öztürk, F., Koparan, Ş., “Bursa İlindeki Faal Futbol Hakemlerinin Problem Çözme ve Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi.” Ankara Üniversitesi Spormerte, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 6 (2), pp. 49-59,2008.
  • Demirtaş, H., Dönmez, B., “Ortaöğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algıları.” İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9(19), ss:177–198, 2008.
  • Akandere, M., Aslan, F., Boyalı, E., Kaya, E. , “Üniversitede Öğrenim Gören Spor Yapan ve Yapmayan Gençlerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, 2005.
  • Pulur, A., Karabulut, E.O., Uzun, A., Analysing Several Variables of Between 13-15 Years Old Male Basketball Players Problem Solving Skills , of 10th Internatıonal Scientific Conference “Perspectives In Physical Education and Sport” Book of Abstract, Ovidius University Pres, Constanta, 2010
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78TY69GJ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Atilla Pulur Bu kişi benim

Ebru Olcay Karabulut Bu kişi benim

Hürmüz Koç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pulur, A., Karabulut, E. O., & Koç, H. (2012). Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-6. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000213

Flag Counter