Temel psikolojik ihtiyaçlar, kişilerin yaşamlarının farklı alanlarında, bilinçli ya da bilinçsiz olarak karşılamaya çalıştığı temel ihtiyaçlardandır ve bu ihtiyaçların tatmini önemli bir konudur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin sürekli kaygı ve genel öz-yeterlik düzeylerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla çalışmaya 114 erkek (yaş ortalaması x=22.33 ± 1.93) ve 99 kadın (yaş ortalaması x=21.63 ± 1.63) olmak üzere toplam 213 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşmak için Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği, Sürekli Kaygı Ölçeği ve Genel Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi, one way anova testi, Pearson’s korelasyon testi ve regresyon testleri kullanılmıştır. Veriler SPSS 17.0 paket programı ile analiz edilmiştir ve anlamlılık düzeyi olarak 0.05 kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre temel psikolojik ihtiyaçlar ile genel öz-yeterlik ve sürekli kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır (p<0.05). Araştırmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin öz-yeterlik algılarının yükseltilmesi ve sürekli kaygılarının düşmesi için temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması gerektiği sonucuna varılmıştır. Temel psikolojik ihtiyaçların tatmini öz-yeterlik ve sürekli kaygıyı olumlu yönde etkileyerek öğrencilerin akademik başarılarına da katkıda bulunabilir. Bu nedenle, öğrencilerin daha kaliteli bir eğitim alabilmesi ve daha başarılı bir eğitim öğretim sürecinden geçebilmeleri için bu bulguların göz önünde bulundurmaları gerektiği düşünülmektedir
The basic psychological needs are the basic human needs that individuals try to fulfill, and satisfaction of these needs affect various areas of life. In this context, the aim of this research was to determine the effect of satisfaction of the basic psychological needs on trait anxiety and self-efficacy of physical education and sport department’s students. 114 male (mean age = 22.33 ± 1.93) and 99 female (mean age= 21.63 ± 1.63) that make up 213 students voluntarily participated in the study. The Basic Psychological Need Scale, Trait Anxiety Inventory and The General Self-efficacy Scale were used in order to achieve the aims of this research. The data was analyzed by using SPSS 17.0 Package Program and level of significance was determined to be 0.05. t-test, ANOVA, Pearson’s Correlation Test and Regression analysis were used to analyze the data. According to the results, there were statistically significant differences among levels of the basic psychological needs, self-efficacy and trait anxiety (p<0.05). When examining the data it was seen that the basic psychological needs of students should be satisfied in order to increase their perception of self-efficacy and lower their perception of trait anxiety. Satisfaction of the basic psychological needs could also contribute to students’ academic achievement by positively affecting their self-efficacy and trait anxiety levels. Therefore in the light of the results from this study, it is thought that the findings of this study should be taken into consideration for students to have a high quality of education and go through a successful educational process
Diğer ID | JA65AN26JR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 4 |