Bu çalışmanın amacı 12-15 yaş grubundaki kız çocuklarını ve gençleri fiziksel olarak aktif hale getiren motivasyonları belirleyerek yaş farklılığını ortaya koymaktır. Çalışmaya, Ankara ilinde 15-31 Mayıs 2006 tarihleri arasında Ankara ili Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Beden Eğitimi, Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı tarafından ilgili yaş grubunda ilk defa düzenlenen ‘Kızlar Yeşil Sahada’ projesine katılan 285 İlköğretim II. kademesinde yer alan kız futbol oyuncusu gönüllü olarak katılmıştır (yaş= 13.27±0.78). Araştırmada veri toplama aracı olarak, kızların spor ve egzersize katılımda hangi sebebin ne kadar etkili olduğunu belirlemek için, 30 maddeden ve 8 alt boyuttan oluşan Spora Katılım Güdüsü ölçeği (Participation of Motivation Questionnaire=PMQ) uygulanmıştır. Envanterin güvenirliliği için hesaplanan Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı toplam ölçek için .90 olarak bulunmuştur. Ölçekten elde edilen veriler, frekans ve yüzdelerle açıklanmış ve yorumlanmıştır. Spora katılım güdülenmesinde yaş farklılığını test etmek için Varyans Analizi (one-way anova) kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için .05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Elde edilen bulgular, ölçekte yer alan her madde için ortalama değerler “Becerilerimi geliştirmek”, “Yeni beceriler öğrenmek”, Takımda olmak”, “Kazanmayı sevmek”, “Hareketi sevmek” ve “İyi olduğum bir konuda bir şeyler yapmak” bu yaş grubundaki kız sporcuların spora katılımlarını yönlendiren en önemli nedenler olarak belirlenmiştir. Alt boyutlar düzeyinde incelendiğinde, PMQ’da yer alan alt boyutlarla ilgili elde ettikleri puan ortalamaları faktörlere göre farklılık göstermektedir. Katılımcı kızlar en önemli faktörleri Hareket/Aktif Olma, Beceri Gelişimi ve Takım Üyeliği/Ruhu olarak görmektedirler. En önemsiz faktör ise Fiziksel uygunluk/Enerji harcama alt boyutudur. Spora katılım güdülenmesinde yaş farklılığını ise 12-13-14-15 yaş grubundaki kız sporcuların spora katılım nedenleri arasında, yaş gruplarında farklılıkların olmadığı görülmüştür (p>0.05). Sonuç olarak, futbolcu kızların spora katılım güdüleri dışsal güdülerden çok “Becerilerimi geliştirmek”, “Yeni beceriler öğrenmek”, Takımda olmak”, “Kazanmayı sevmek”, “Hareketi sevmek” ve “İyi olduğum bir konuda bir şeyler yapmak” gibi içsel güdülerden olduğu bulunmuştur
The purpose of this study is to find the motivations of being active physically in 12-15 years old females and youngsters, and to identify the age differences. Female soccer players of related age, who attended the new project called ‘Girls on Field’ in 15-31 May of 2006, arranged by Physical Education, Sports and Scouting Department, approved by National Diractorate of Ministry of Ankara, have been participated in this study (age = 13.27±0.78). An inventory consisting of 30 items and 8 subclasses was used for data collection, and to examine which reasons are effective to participate in sports, called the Participation of Motivation Questionnaire (PMQ). The Cronbach Alpha internal consistancy coefficient was calculated as .90 for the reliability of the total scale. The data was explained with percent and frequency. One way anova was conducted to test the age differences in participation of motivation. P< 0.05 significance level was chosen for the statistical significance. According to the findings, the mean values for each item “improve my skills” , “learn new skills”, “being on a team”, “like to win”, “like the action” and “ to do something i am good at” were found as the most important reasons for the girls’ participation motivations of sports at this age. When evaluated in subclass level, the mean values scored in the PMQ’s subclass, were diverse to factors. The most important factors for the participated girls were “Activity/Being Active”, “Skill development”, “Team Affiliation/Team Spirit”. The least important factor is “Fitness/Energy Release”. There are no significant difference (p>0.05) related to age factor in participation of motivation at 12-13-14-15 years old females. As a result,it is found that the motives for girls’ attending to sports “to improve my skills”, “to develop new skills”, “to like the action” and “ to do something i am good at” internal factors are more important than the external factors
Diğer ID | JA37AJ37YC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1 |