Maraton 42km 195m’lik bir mesafeyi içeren bir yol
koşusudur. Aynı anda binlerce kişinin aktif olarak katılabildiği tek
organizasyondur ve halen küresel düzeyde ilgi gören en büyük spor
etkinliklerindendir. Maraton koşusu fiziksel ve ruhsal dayanıklılık ile büyük
bir çaba gerektirir. Yüzyılı aşkın bir süredir düzenlenen maraton
organizasyonlarının sayısı arttıkça katılımcı sayısı da artmıştır. Özellikle son
yıllarda artan küresel popülaritesi ve başarısı nedeniyle maraton organizasyonları
ekonomiyi önemli ölçüde etkileyen spor turizmi etkinliğine ve spor
pazarlamasına dönüşmüştür. Bu anlamda değerlendirildiğinde Maraton koşularının
yaratacağı etkiyi bir kelebek etkisi olarak metaforlaştırmak bu yazının odak
noktasıdır. Maraton etkinliklerinin
turizm ve ekonomik etkisinin yanı sıra toplum üzerinde sosyal etkisi de
bulunmaktadır. Farklı ülkelerden, kültürlerden ve şehirlerden insanların
maraton organizasyonlarına katılması etkinliğin yapıldığı şehirde yaşayan
insanların hayat tarzı ve tutumlarını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle,
maraton koşusunun tarihsel süreç içerisinde kitle sporuna dönüşmesiyle ortaya
çıkan ekonomik, turizm ve sosyal etkilerinin literatür taramasına dayalı olarak
incelenmesi amaçlanmıştır. İlk modern olimpiyat oyunlarında yer alan ve
günümüze kadar 123 yıldır devam eden maratonun etkisi her geçen gün sürekli
artmaktadır. Maratondaki kelebek etkisi Küresel Büyüklük, Katılım (Kadın,
Erkek, Engelli ve Farklı Yaş Grupları), Ekonomik, Turizm ve Sosyal Etkisi
olarak sınıflandırılabilir. Küresel büyüklük olarak bir kelebeğin kanat
çırpması gibi Pheidippides efsanesiyle başlayan, gittikçe popülerleşen ve her
yaştan insanın ilgi odağı haline gelen maraton günümüzde kitle sporuna
dönüşmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |