Çalışmanın amacı koşucuların ultra-maraton etkinliklerine
katılmalarındaki motivasyonel boyutlar ve bu boyutların onların yaşam doyumları
ve başarı algılarının üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanın
örneklemini, 2018 yılındaki Efes, Frig, Sapanca ve BodRun Ultra Maraton
etkinlikleri arasından rastgele seçilen %31,1 erkek (n: 96) ve %68,9 kadın (n: 213)
koşucular oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Diener et al.
(1985) tarafından geliştirilen “Yaşam Doyum Ölçeği”, Bilgin ve Kaynak (2008)
tarafından geliştirilen “Başarı Algısı Ölçeği” ve Çalışkan (2018) tarafından
geliştirilen “Kişileri Ultra Maraton Koşmaya Motive Eden Faktörler Ölçeği”
kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler, korelasyon analizi, Kruskall
Wallis ve Mann Whitney U Test ile test edilmiştir. Sonuçlara göre ultra-maraton koşucuların
motivasyonunun hem başarı algısı hem de yaşam doyumu arasında anlamlı ve orta
düzeyde bir ilişki olduğunu göstermiştir. Analiz sonuçlarında, “Kişileri Ultra
Maraton Koşmaya Motive Eden Faktörler Ölçeği” (UMMÖ) alt boyutlarının cinsiyet,
medeni durum, yaş ve gelir düzeyi arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Sonuç olarak, ultra-maraton koşucularının motivasyon boyutlarının
yaşam doyumları ve başarı algıları üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi
mevcuttur. Sonuçlar ayrıca, koşucuların motivasyon alt boyutlarından öz saygı,
psikolojik baş etme ve hayatı anlamlandırma ile erkek katılımcılar arasında;
tanınırlık ve başkaları ile rekabet alt boyutları ile bekâr katılımcılar
arasında; başkaları ile rekabet alt boyutlarıyla yaşlı katılımcılar arasında;
ait olma sosyalleşme ve başkaları ile rekabet alt boyutları ile gelir düzeyi yüksek
katılımcılar arasında anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermiştir.
Ultra Maraton Motivasyon Faktörleri Yaşam Doyumları Başarı Algısı
The aim of this study is to examine runners’
motivation factors to participate in the ultra-marathon events and the
comparison of these factors with their life satisfaction and success
perceptions. The sample of the study were 31.1 % male (n: 96) and 68.9 % female (n: 213) participants who are randomly selected from Efes,
Frig, Sapanca and BodRun Ultra Marathon Events in 2018. In the research, “Life
Satisfaction Scale” is improved by Diener et al (1985), “Achievement Perception
Scale” is improved by Bilgin and Kaynak and “The Motivational Factor Scale for
Participating Ultra Marathon-UMMO” is improved by Caliskan (2018).
The relations between variables are tested with
correlation analysis Kruskall Wallis and Mann Whitney U Test. The results show that the motivation of the
ultra-marathon runners were a significant and moderate relationship between both
achievement perception and life satisfaction. In the results of the analysis, a
positive and significant relationship was found between gender, marital status,
age and income level of UMMO sub-dimensions.
Ultra Marathon Motivation Factors Life Satisfaction Success Perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |