Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

12-14 YAŞ BADMİNTON SPORCULARININ SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 3, 162 - 174, 30.09.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.518280

Öz

BBu
çalışma 12-14 yaş badminton
sporcularının, farklı değişkenlere (yaş, cinsiyet, müsabaka illeri) göre spora
katılım motivasyonlarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu çalışmadaki
örneklem grubu, 2018 yılı Anadolu Yıldızlar Ligi Çeyrek Final Müsabakaların
yapıldığı Çorum, Malatya, Bursa ve Konya illerine gelen 365 (Kadın: 200, Erkek:
165) badminton sporcusundan oluşmaktadır. Araştırmada sporcuların katılım
motivasyonları Gill ve ark., (1983) tarafından geliştirilen ve Türkçe
uyarlaması Çelebi (1993) tarafından yapılmış olan (Akt: Bayar, 2010) ‘‘Katılım
Motivasyonu Anketi’’ kullanılarak belirlenmiştir. Söz konusu ölçeğin bu
çalışmada güvenirlik katsayısı α = 0,84 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada
verilerin analizi SPSS 25 istatistik paket bilgisayar programıyla yapılmış olup
örneklem grubunu tanımlamak amacıyla tanımlayıcı istatistik değerleri dikkate
alınmıştır. Spora katılım motivasyonları incelendiğinde ‘‘Başarı/Statü, Fiziksel
Uygunluk, Arkadaşlık, Eğlence ve Beceri Gelişimi’’ alt boyutlarında cinsiyete
göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunurken (p<0,05) ‘‘Takım
Üyeliği, Yarışma ve Hareket’’ alt boyutlarında ise cinsiyete göre anlamlı bir
fark bulunamamıştır (p>0,05). Yaş bakımından spora katılım motivasyonları
incelendiğinde yine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır
(p>0,05). Badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarını etkileyen
faktörlerin cinsiyet değişkenine göre ‘‘Başarı/Statü, Fiziksel Uygunluk,
Arkadaşlık, Eğlence ve Beceri Gelişimi’’ alt boyutları istatistiki olarak anlamlı
iken (p<0,05) yaş gruplarına göre tüm alt boyutlarda anlamsız bulunmuştur
(p>0,05). Müsabakaların yapıldıkları iller bakımından ‘‘Arkadaşlık’’ alt
boyutu istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır (p<0,05).

Kaynakça

  • Acar Z. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Ders Dışı Etkinliklere Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 46-58.
  • Ağaoğlu SA., Ergin R. (2017). 9-14 Yaş Badmintoncularda Çeviklik, Reaksiyon Zamanı ve Denge Parametrelerinin İncelenmesi. International Journal of Sports Exercise & Training Sciences, 3: 4, 109-119.
  • Allendar S., Cowburn G., Foster C. (2006). Understanding Participation in Sport and Physical Activity among Children and Adults: a Review of Qualitative Studies. Health Educatıon Research Theory & Practice. 21(6), 826-835. doi:10.1093/ her/cyl063.
  • Arslan Y. & Altay F. (2009). İlköğretim Okul Takımlarındaki Erkek Öğrencilerin Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. BESBD, 4(2), 59-66.
  • Artut V. (2016). Avrupa’daki Sualtı Hokeyi Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 27-36.
  • Atar Ö. (2018). Comparison of Static and Dynamic Balance Parameters of Athletes in Tennis and Badminton Sports. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4 (1), 46-53.
  • Aycan A., Yıldız K. (2016). 11-14 Yaş Grubu Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Cinsiyetleri Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 1-9.
  • Aygün M., Yetim AA. (2017). Türkiye’de Buz Hokeyi Sporcularının Eğitim Düzeylerine Göre Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1: 2, 27-33.
  • Başar O. (2014). Türkiye ‘de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 40-59.
  • Bayar P. (2010). Türkiye’de Kullanılan Egzersiz ve Spor Psikoloji Testleri. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 61-62.
  • Çalışkan S. (2018). Çağdaş Sanat Eserlerine Göç Olgusu Perspektifiyle Bir Bakış. İdil Dergisi, 7: 41, 39-45.
  • Çetin MÇ. (2013). The Role Of Gender and Parental Attitudes Upon The Sports Participation Motivation Among The Table Tennis Players Who Studied at The University. International Journal of Academic Research, Part B; 5: 1, 136-142.
  • Düren AZ. (2000). 2000’li Yıllarda Yönetim. Alfa Basım Yayım Dağıtım. İstanbul.
  • Erdoğdu M., Şirin EF., İnce A., Öçalan M. (2014). A Study into the Sports Participation Motivation of the Secondary School-Students in School Teams in Different Types of Sports. Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, Vol 8, No 1, s.157-166.
  • Eren E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Genişletilmiş 8. Bası, Beta Basım Yayım, İstanbul, 250.
  • Erilli NA. (2015). İstatistik-2. 2. Baskı, Seçkin Yayınları. Ankara. 109.
  • Gill DL., Gross JB., & Huddleston S. (1983). Participation Motivation in Young Sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14.
  • Gill D. & Williams L. (2008). Psychological Dynamics of Sport and Exercise (3.rd. ed.) Champain IL: Human Kinetics.
  • Görgüt İ. (2012). 11-14 Yaş Grubu Hentbolcuların Spora Başlama Nedenleri ve Yaşam Doyumlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 40-90.
  • https://anadoluyildizlarligi.sgm.gov.tr/istatistik.aspx, 2019.
  • Karaç Y. (2017). Sporcu Eğitim Merkezlerindeki Atletizm Branşı Öğrenci-Sporcuların Başarı Algıları ile Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hitit Üniversitesi, Çorum, 37-59.
  • Kiper H. (2004). Eğitim Kurumlarında Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Cinsiyete ve Yaş Guruplarına Göre Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 67-70.
  • Koca C. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Alanında Toplumsal Cinsiyet İlişkileri. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 17: 2, 81-99.
  • Kolt G., Kirby R., Bar-Eli M., Blumenstein B., Chadha NK., Liu J., & Kerr G. (1999). A Crosscultural Investigation of Reasons for Participation in Gymnastics. International Journal of Sport Psychology, 30, 381-398.
  • Kondrič M., Sindik J., Mandić G.F. & Schiefler B. (2013). Participation Motivation and Student’s Physical Activity among Sport Students in Three Countries, Journal of Sports Science and Medicine, 12, 10-18.
  • Korkutata A. (2016). Participation Motivation in Sport: A Study on Taekwondo Athletes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18: 3, 47-55.
  • Kürkçü R., Sevindi T., Gökhan İ., ve Akçakoyun F. (2010). Badminton Sporunun Çocuklarda Vücut Yapısına Etkisi. Turkish Kick Boxing Federation Journal of Sport Science, 2(2), 34- 41.
  • Livonen S., Sääkslahti AK. (2014). Preschool Children's Fundamental Motor Skills: A Review of Significant Determinants. Early Child Development and Care, 184: 7, 1107-1126.
  • Markland D, Ingledew DK. (2007). Exercise Participation Motives, A Self Determination Theory Perspective. Intrinsic Motivation and Self Determination in Exercise and Sport. Ed.: M. Hagger, N. Chatzisarantis. Human Kinetics, 23-34.
  • Richard MS., Lyman WP. (1975). Motivation and Work Behaviour. McGraw-Hill Series in Management, New York, 3rd ed., 1-581.
  • Salguero A., Gonzales-Boto R., Tuero C., Marquez S. (2004). Relationship Between Perceived Physical Abilility and Sport Participation Motives In Young Competitive Swimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44: 3, 294-299.
  • Sijtsma K. (2009). On The Use, The Misuse, And The Very Limited Usefulnessof Cronbach’s Alpha. Psychometrika, 74: 1, 107–120.
  • Solmon M. (2003). Student Issues in Physical Education Classes: Attitude, Cognition and Motivation. In S. J. Silverman, & C. D. Ennis (Eds.), Student Learning in Physical Education: Applying Research to Enhance Instruction (pp. 147–163) (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Sucharitha BS., Reddy AV., Madhavi K. (2014). Effectiveness of Plyometric Training on Anaerobic Power and Agility in Female Badminton Players. International Journal of Pharmaceutical Research And Bio-Science, 3: 4, 754-761.
  • Şirin EF., Hamamioğlu Ö. (2007). Uzak Doğu Spor Branşlarındaki (Taekwondo, Karate, Judo) Sporcu Gençlerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XII: 2, 29-42.
  • Şirin EF., Çağlayan HS., Çetin MÇ., İnce A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2: 2, 98- 110.
  • Şirin EF. (2008). Futbolcu Kadınların (12-15 Yaş) Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5: 1, 1-7.
  • Oyar ZB., Aşçı HF., Çelebi M., Mülazımoğlu Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12: 2, 21-32.
  • Özgün A., Yaşartürk F., Ayhan B., Bozkuş T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), Volume: 3, 83-94.
  • Öztürk H. (2016). The Analysis Of The Participation Motivation In Leisure Time Activities Of University Students Doing Badminton Sport. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10: 1, 89-99.
  • Öztürk P., Koca C. (2017). Sporcu Ergen Kadınların Spora Katılımının Sosyo-Ekolojik Model ve Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımı. SPORMETRE, 15: 3, 139-148.
  • Taşdemir S. (2013). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, Motivasyon Araçları ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Ölçeğinde Bir Model Önerisi. Ankara İdari Uzmanlık Tezi, 1-50.
  • Temel V. (2018). Masa Tenisi ve Wushu Sporcularının Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 23: 3, 143-152.
  • Uzunöz FS. (2015). Motives for Physical Activity Participation in Turkish Primary School Students. Academic Journals, 10: 24, 2944-2951.
  • White SA., Duda JL. (1994). The Relationship of Gender, Level of Sport Involvement, and Participation Motivation to Task and Ego Orientation. International Journal of Sport Psychology, 25, 4-18.
  • Weiss MR., Ferrer CE. (2002). Motivational Orientations and Sport Behavior. In T. S. Horn (Ed.), Advances in Sport Psychology, Champaign, IL: Human Kinetics, 101-183.
  • Weiss MR. (2013). Back to The Future: Research Trends in Youth Motivation and Physical Activity. Pediatric Exercise Science, 25, 561-572.
  • Wu L. (2011). Motivations for Youth Volunteer Participation: Types and Structure an Analysis of Inter Views with Twenty-Four Young Volunteers. Chinese Education and Society, 44(2–3), 176-192.
  • Yalçın İ., Turğut M., Gacar A., Çalık F. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Kadın Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), Volume: 3, 201-210.
  • Yılmaz V. (2002). Çocuk Sporlarında Katılım Motivasyonu. Çocuklar Spora Neden Katılırlar?. Atletizm Bilim ve Spor Dergisi, 2: 26- 38.
  • Yousif BF., Yeh KS. (2011). Badminton Training Machine with Impact Mechanism. Journal of Engineering Science and Technology, 6 (1), 61-68.
  • Yumuk S. (2004). Badminton. (1. Baskı). Eskişehir. Lale Matbaası, 3-39.
  • Yüksel MF. (2017). Yaz Spor Okulunda Badminton Eğitiminin Çocukların Fiziksel Gelişimleri Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (İÜBESBD), 4 (3),68-82.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rıdvan Ergin 0000-0003-3984-9143

Egemen Ermiş Bu kişi benim 0000-0002-3976-6981

Necati Alp Erilli Bu kişi benim 0000-0001-6948-0880

Seydi Ahmet Ağaoğlu 0000-0001-8578-3355

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ergin, R., Ermiş, E., Erilli, N. A., Ağaoğlu, S. A. (2019). 12-14 YAŞ BADMİNTON SPORCULARININ SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 162-174. https://doi.org/10.33689/spormetre.518280

Flag Counter