Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK SINAV KAYGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 4, 85 - 97, 31.12.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1098577

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersindeki sınav kaygısı düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırmada yöntemsel model olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerindeki 6 ilinden (İstanbul, Ankara, Hatay, Kütahya, Mersin ve Karaman) toplam 813 (444 kız, 369 erkek) ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Beden Eğitimi Dersi Sınav Kaygı Envanteri’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerine ilişkisini incelemek amacıyla MANOVA analizi tercih edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinin etkileşim içinde olarak beden eğitiminde sınav kaygısı alt boyutları ile istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi sınav kaygılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf değişkenine bakıldığında 7. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinin diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenini incelendiğinde ise, kız öğrencilerin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinin erkek öğrencilerin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinden daha yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Ü., Aksekioğlu, B. (2017). Investigating high school students’ test anxiety levels interms of variousv ariables Lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences. 14(4). 4884-4897.
  • Aypay, A. (Ed.). (2015). Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barkoukis, V., Rodafinos, A., Koidou, E., Tsorbatzoudis, H. (2012). Development of a scale measuring trait anxiety in physical education. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(4): 237-253.
  • Benson, J., El-Zahhar, N. (1994). Further refinement and validation of the Revised Test Anxiety Scale with cross-validation. Structural Equation Modelling, 1(3), 203-221.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doctoral dissertation. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Chapell, M.S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in under graduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274.
  • Cheng, W. N. K., Hardy, L. (2016). Three-dimensional model of performance anxiety: Tests of the adaptive potential of there gulatory dimension of anxiety. Psychology of Sport and Exercise, 22, 255-263.
  • Cheng, W. N. K., Hardy, L., Markland, D. (2009). Toward a three-dimensional conceptualization of performance anxiety: Rationale and initial measurement development. Psychology of Sport and Exercise, 10, 271-278.
  • Coşaner, S., Silman, F. (2012). Ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Turkish International Journal of Special Educationand Guidance & Counselling(TIJSEG) ISSN: 1300-7432. 1(2).
  • Coşkun, Y., Akkaş, G. (2009). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İçimizdeki Çocuk; Yaşamımıza Yön Veren Güçlü Varlık. Remzi Kitabevi. İstanbul. s.58.
  • Çakmak, A., Şahin, H., Demirbaş, E. A. (2017). 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
  • Danthony, S., Mascret, N., Cury, F. (2019). Development and validation of a scale assessing test anxiety in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 38(4), 357-366.
  • Danthony, S., Mascret, N., Cury, F. (2020). Test anxiety in physical education: The predictive role of gender, age, and implicit theories of athleticability. European Physical Education Review,26(1), 128-143.
  • Devrilmez, E., Çiy, D., Bilgiç, M., Dervent, F. (2021). Beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygısı ölçeğinin türkçe geçerlik ve güvenirliği / Turkish Validityand Reliability of Physical Education and Sport Course Exam Anxiety Scale. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 13 (1) , 1-13.
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyun eğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164.
  • Gündoğdu, H. M. (1994). The relationship between helpless explanatory style, test anxiety and academic achievement among sixth grade basic education students. Yayınlanmamış Master tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe-Yöntem-Analiz)(3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • İnan, M., İnan, S. A., Varol, Y. K., Çolakoğlu, F. F., Çolakoğlu, T. (2018). Ergenleri sosyal görünüş kaygılarının beden eğitimi dersine yönelik sürekli kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi. Journal of PhysicalEducation& Sports Science/Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(3).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (32. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kennerley, H. (2014). Over coming Anxiety: A self-help guideusing cognitive behavioural techniques. Hachette UK.
  • Koç, İ. Y. (2014). KPSS’ye hazırlanan öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul).
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim. 26(121).
  • Lakot, H. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile fiziksel aktivite düzeyleri ve beden eğitimine ilişkin yatkınlıklarının incelenmesi (Doctoral dissertation. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Beden Eğitimi ve Spor)).
  • Liebert, R. M., Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological reports, 20(3), 975-978.
  • Malhotra, T. (2015). Exam anxiety among senior secondary school students. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies. 17(3). 3089-3098.
  • Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika. 57(3). 519-530.
  • Martin, A. J. (2007). Examining a multi-dimensional model of student motivation and engagementusing a construct validation approach. British Journal of Educational Psychology, 77(2), 412–440.
  • Mollaoğulları, H., Uluç, S. (2019). Spor yapan ve spor yapmayan ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi. 3(3). 78-87.
  • Morgan, W. P. (1981). Psychological benefits of physical activity. Exercise in healt hand disease, 299-314.
  • Öner, N., Le Compte, A. (1983). Durumluk-Sürekli Kaygı El Kitabı İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özgür, T. (2018). Futbol okullarında eğitim alan gençlerin lisanslı futbolcu olabilmeleriyle ilgili kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Putwain, DW., Woods, K., Symes. W. (2010). Personal and situational predictors of test anxiety of students in post compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80, 137-160.
  • Sarason, I. G. (1961). Test anxiety and the intellectual performance of college students. Journal of Educational Psychology, 52(4), 201.
  • Siegel, J. M., Yancey, A. K., Aneshensel, C. S., Schuler, R. (1999). Body image, perceived pubertaltiming, and adolescent mental health. Journal of Adolescent Health, 25, 155-165.
  • Spielberger, C. D. (1980). Test anxiety inventory: Preliminary Professional manual, Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
  • Şeker, M. (2014). Güreş Eğitim Merkezlerindeki Güreşçilerin Depresyon. Kaygı Ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2012). Chapter 13 principal components and factor analysis. Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Trifoni, A., Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students. Mediterranean Journa lof Social Sciences, 2(2), 93-100.
  • Woldeab, D., Brothen, T. (2019). 21st Century assessment: Online proctoring, test anxiety, and student performance. İnternational Journal of E- Learning &Distance Education.
  • Yavuzer, H. (2004). Ana- Baba ve Çocuk. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum Press
  • Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: Concepts, findings, and future directions. In Emotion in education (pp.165-184). Academic Press.
  • Zeidner, M., Matthews, G. (2005). Evaluation anxiety. Handbook of competence and motivation, 141-163.

THE EXAMINATION OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS’ EXAM ANXIETY LEVEL FOR PHYSICAL EDUCATION LESSON

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 4, 85 - 97, 31.12.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1098577

Öz

Purpose of this study was to examine middle school students’ exam anxiety level for physical education lesson. Survey method was used for examining the research questions of the study. There were totally 813 (444 girls, 369 boys) students from 6 different cities (Istanbul, Ankara, Hatay, Kütahya, Mersin, Karaman) which were from different geographical regions in Turkey were voluntarily accepted to attend this study. Data collection tools were “Personal Information Form” and “Revised Test Anxiety and Regulatory dimension of anxiety in Physical Education scale (RTAR-PE)” were used. MANOVA statistics method was utilized for examining effects of dependent variables on independent variables. Results indicated that gender and class were in interaction and both of them affected sub-domains of scale. The middle school students’ exam anxiety level for physical education was determined as moderate level. Seventh grade students’ exam anxiety for physical education level was higher than other classes in terms of class variable. In gender variable, girls’ exam anxiety for physical education was higher than boys.

Kaynakça

  • Arslan, Ü., Aksekioğlu, B. (2017). Investigating high school students’ test anxiety levels interms of variousv ariables Lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences. 14(4). 4884-4897.
  • Aypay, A. (Ed.). (2015). Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barkoukis, V., Rodafinos, A., Koidou, E., Tsorbatzoudis, H. (2012). Development of a scale measuring trait anxiety in physical education. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(4): 237-253.
  • Benson, J., El-Zahhar, N. (1994). Further refinement and validation of the Revised Test Anxiety Scale with cross-validation. Structural Equation Modelling, 1(3), 203-221.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doctoral dissertation. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Chapell, M.S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in under graduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274.
  • Cheng, W. N. K., Hardy, L. (2016). Three-dimensional model of performance anxiety: Tests of the adaptive potential of there gulatory dimension of anxiety. Psychology of Sport and Exercise, 22, 255-263.
  • Cheng, W. N. K., Hardy, L., Markland, D. (2009). Toward a three-dimensional conceptualization of performance anxiety: Rationale and initial measurement development. Psychology of Sport and Exercise, 10, 271-278.
  • Coşaner, S., Silman, F. (2012). Ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Turkish International Journal of Special Educationand Guidance & Counselling(TIJSEG) ISSN: 1300-7432. 1(2).
  • Coşkun, Y., Akkaş, G. (2009). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İçimizdeki Çocuk; Yaşamımıza Yön Veren Güçlü Varlık. Remzi Kitabevi. İstanbul. s.58.
  • Çakmak, A., Şahin, H., Demirbaş, E. A. (2017). 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
  • Danthony, S., Mascret, N., Cury, F. (2019). Development and validation of a scale assessing test anxiety in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 38(4), 357-366.
  • Danthony, S., Mascret, N., Cury, F. (2020). Test anxiety in physical education: The predictive role of gender, age, and implicit theories of athleticability. European Physical Education Review,26(1), 128-143.
  • Devrilmez, E., Çiy, D., Bilgiç, M., Dervent, F. (2021). Beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygısı ölçeğinin türkçe geçerlik ve güvenirliği / Turkish Validityand Reliability of Physical Education and Sport Course Exam Anxiety Scale. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 13 (1) , 1-13.
  • Gençdoğan, B. (2006). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyun eğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164.
  • Gündoğdu, H. M. (1994). The relationship between helpless explanatory style, test anxiety and academic achievement among sixth grade basic education students. Yayınlanmamış Master tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe-Yöntem-Analiz)(3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • İnan, M., İnan, S. A., Varol, Y. K., Çolakoğlu, F. F., Çolakoğlu, T. (2018). Ergenleri sosyal görünüş kaygılarının beden eğitimi dersine yönelik sürekli kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi. Journal of PhysicalEducation& Sports Science/Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(3).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (32. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kennerley, H. (2014). Over coming Anxiety: A self-help guideusing cognitive behavioural techniques. Hachette UK.
  • Koç, İ. Y. (2014). KPSS’ye hazırlanan öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul).
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim. 26(121).
  • Lakot, H. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile fiziksel aktivite düzeyleri ve beden eğitimine ilişkin yatkınlıklarının incelenmesi (Doctoral dissertation. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Beden Eğitimi ve Spor)).
  • Liebert, R. M., Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological reports, 20(3), 975-978.
  • Malhotra, T. (2015). Exam anxiety among senior secondary school students. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies. 17(3). 3089-3098.
  • Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika. 57(3). 519-530.
  • Martin, A. J. (2007). Examining a multi-dimensional model of student motivation and engagementusing a construct validation approach. British Journal of Educational Psychology, 77(2), 412–440.
  • Mollaoğulları, H., Uluç, S. (2019). Spor yapan ve spor yapmayan ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi. 3(3). 78-87.
  • Morgan, W. P. (1981). Psychological benefits of physical activity. Exercise in healt hand disease, 299-314.
  • Öner, N., Le Compte, A. (1983). Durumluk-Sürekli Kaygı El Kitabı İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özgür, T. (2018). Futbol okullarında eğitim alan gençlerin lisanslı futbolcu olabilmeleriyle ilgili kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Putwain, DW., Woods, K., Symes. W. (2010). Personal and situational predictors of test anxiety of students in post compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80, 137-160.
  • Sarason, I. G. (1961). Test anxiety and the intellectual performance of college students. Journal of Educational Psychology, 52(4), 201.
  • Siegel, J. M., Yancey, A. K., Aneshensel, C. S., Schuler, R. (1999). Body image, perceived pubertaltiming, and adolescent mental health. Journal of Adolescent Health, 25, 155-165.
  • Spielberger, C. D. (1980). Test anxiety inventory: Preliminary Professional manual, Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
  • Şeker, M. (2014). Güreş Eğitim Merkezlerindeki Güreşçilerin Depresyon. Kaygı Ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2012). Chapter 13 principal components and factor analysis. Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Trifoni, A., Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students. Mediterranean Journa lof Social Sciences, 2(2), 93-100.
  • Woldeab, D., Brothen, T. (2019). 21st Century assessment: Online proctoring, test anxiety, and student performance. İnternational Journal of E- Learning &Distance Education.
  • Yavuzer, H. (2004). Ana- Baba ve Çocuk. Remzi Kitapevi. İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum Press
  • Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: Concepts, findings, and future directions. In Emotion in education (pp.165-184). Academic Press.
  • Zeidner, M., Matthews, G. (2005). Evaluation anxiety. Handbook of competence and motivation, 141-163.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilem Çiy 0000-0001-6283-4033

Erhan Devrilmez 0000-0002-5136-7510

Mert Bilgiç 0000-0001-6883-3269

Fatih Dervent 0000-0002-2612-3549

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çiy, D., Devrilmez, E., Bilgiç, M., Dervent, F. (2022). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK SINAV KAYGILARININ İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 85-97. https://doi.org/10.33689/spormetre.1098577

Flag Counter