In this research, it is aimed to examine and analyze the mission and vision statements of Faculties of Sports Sciences, Schools of Physical Education and Sports and Departments of Physical Education and Sports within state and foundation universities in Turkey from a thematic point of view. In the research, the "phenomenology" design, one of the qualitative research methods, was used and the data were collected with the "Document Analysis" technique. The "Content Analysis" method was used in the analysis of the obtained data. The universe of the research consists of the mission and vision statements on the websites of Faculties of Sports Sciences, Schools of Physical Education and Sports and Departments of Physical Education and Sports of 85 state and 15 foundation universities. In 9 of the foundation universities, the ideas and values of the board of trustees were included instead of the mission and vision statements, and these statements were not included in the study. As a result of the research, mission and vision statements were gathered under three main categories. The main category that is frequently seen in the mission statements is the "Educating Qualified Individual Cultivation Function" and it has been determined that the most common main category in the vision statements is "Education Function".
Bu araştırmada Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversiteleri bünyesinde yer alan Spor Bilimleri Fakülteleri, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinin misyon ve vizyon ifadelerinin tematik açıdan incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “Olgu Bilim/Fenomoloji” deseni kullanılmış olup veriler “Doküman İnceleme” tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde “İçerik Analizi” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 85 devlet ve 15 vakıf üniversitesinin bünyesinde bulunan Spor Bilimleri Fakülteleri, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinin internet sayfalarında yer alan misyon ve vizyon ifadeleri oluşturmaktadır. Vakıf üniversitelerin 9’unda misyon ve vizyon ifadeleri yerine mütevelli heyetinin düşünce ve değerler ifadelerine yer verilmiş olup bu açıklamalar çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırma sonucunda misyon ve vizyon ifadeleri üç ana kategori altında toplanmıştır. Misyon ifadelerinde sıklıkla görülen ana kategori “Nitelikli Birey Yetiştirme Fonksiyonu” fonksiyonu olup vizyon ifadelerinde ise en sık görülen ana kategori “Eğitim Öğretim Fonksiyonu” olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 3 |