Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THEMATIC ANALYSIS OF MISSION AND VISION STATEMENTS ON THE WEB PAGES OF FACULTIES OF SPORT SCIENCES, SCHOOLS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS AND DEPARTMENTS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN UNIVERSITIES IN TURKEY

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 3, 32 - 48, 30.09.2023
https://doi.org/10.33689/spormetre.1215890

Öz

In this research, it is aimed to examine and analyze the mission and vision statements of Faculties of Sports Sciences, Schools of Physical Education and Sports and Departments of Physical Education and Sports within state and foundation universities in Turkey from a thematic point of view. In the research, the "phenomenology" design, one of the qualitative research methods, was used and the data were collected with the "Document Analysis" technique. The "Content Analysis" method was used in the analysis of the obtained data. The universe of the research consists of the mission and vision statements on the websites of Faculties of Sports Sciences, Schools of Physical Education and Sports and Departments of Physical Education and Sports of 85 state and 15 foundation universities. In 9 of the foundation universities, the ideas and values of the board of trustees were included instead of the mission and vision statements, and these statements were not included in the study. As a result of the research, mission and vision statements were gathered under three main categories. The main category that is frequently seen in the mission statements is the "Educating Qualified Individual Cultivation Function" and it has been determined that the most common main category in the vision statements is "Education Function".

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B., & Şener, G. (2014). Üniversitelerin misyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 701-716.
  • Arabacı, İ. B., & Gündüzalp, S. (2014). Türkiye’deki üniversitelerin değerler algısı. Turkish Journal of Educational Studies, 1(3).
  • Arslan, M. M. (2009). Türk devlet üniversitelerinde değerlerin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 729-742.
  • Başpınar, N. Ö. (2020). Vakıf Üniversitelerinin web sayfalarındaki misyon ve vizyon ifadelerinde etik vurgular üzerine bir araştırma. İşletme araştırmaları dergisi, 12(1), 469-488.
  • Çicek, V., & Töremen, F. (2013). Girişimci ve yenilikçi üniversite olmanın sırrı: üniversitelerin misyon, vizyon ve değerleri girişimcilik özelliklerini ne kadar tetiklemektedir? Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(9), 16-27.
  • Emekçi, M., & Doğan, S. (2020). Türkiye’deki üniversitelerinin misyon ve vizyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Researcher, 8(1), 161-203
  • Emini, F. T., & Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara bölgesi üniversitelerinin inovasyon farkındalığı: misyon ve vizyon bildirimleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Journal of Life Economics, 7(2), 229-238.
  • Engin, R. (2021). Türkiye’de devlet üniversitelerinin misyon, vizyon ve temel değerleri: stratejik planlar üzerinden bir araştırma. Uluslararası Sosyal, Siyasal ve Mali Araştırmalar Dergisi (USSMAD), 1(1).1-28
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin var oluş nedeni (Üniversitenin Misyonu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 75-86.
  • Erkan, V. (2007). Kamu kuruluşlarında stratejik planlamanın başarısını etkileyen faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de üniversitelerin stratejik planlarındaki misyon, vizyon ve stratejik amaçların içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kuzu, Ö. H. (2020). Dünya çapında üniversiteler bağlamında misyon-vizyon üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 8-23.
  • Ocak, M., & Karabulut, B. (2017). Türkiye-İngiltere üniversitelerinin vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi ile karşılaştırılması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2), 113-130.
  • Olcay, A., Çikmaz, E., Bulut, E., & Sürme, M. (2017). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren kurumların misyon bildirgelerindeki ifadelerin analizi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(29), 225-241
  • Özdem, G. (2011). Yükseköğretim kurumlarının stratejik planlarında yer alan vizyon ve misyon ifadelerinin analizi. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(4), 1869-1894.
  • Özmen, H. İ., Özmen, F., & Sakarya, Ş. (2013). Beş yılda ne değişti?: Üniversitelerde stratejik planlama çalışmaları (misyon ve vizyon ekseninde karşılaştırmalı bir analiz). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(2), 27-39.
  • Taş, M. A., Çiçek, H., Yastıoğlu, S. (2019). Misyon, vizyon ve amaçlar bağlamında geleceğe bakış: mehmet akif ersoy üniversitesi stratejik plan çalışmaları örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 544-562.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr (28 Mayıs 2022)
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi,http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/jXL5k+Universiteler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi_V1_1_.pdf (22 Mayıs 2022)
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası, https://www.mevzuat.gov.tr/#anayasa (22 Mayıs 2022)
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, https://www.sbb.gov.tr/kalkinma-planlari/ (22 Mayıs 2022)
  • Şinoforoğlu, T. (2020). Türkiye’de beden eğitimi öğretmeni yetiştirme çabaları ve öncü kuruluşlar (1908-1930). SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(Spor Tarihi Özel Sayı), 73-105.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Tıpkı Basım) Ankara: Seçkin Yayın
  • Yüksek Öğretim Kurumu 2547 Yükseköğretim Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf (22 Mayıs 2022)

TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTELERDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTELERİ, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULLARI İLE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMLERİNİN WEB SAYFALARINDAKİ MİSYON VE VİZYON İFADELERİNİN TEMATİK OLARAK ANALİZİ

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 3, 32 - 48, 30.09.2023
https://doi.org/10.33689/spormetre.1215890

Öz

Bu araştırmada Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversiteleri bünyesinde yer alan Spor Bilimleri Fakülteleri, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinin misyon ve vizyon ifadelerinin tematik açıdan incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “Olgu Bilim/Fenomoloji” deseni kullanılmış olup veriler “Doküman İnceleme” tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde “İçerik Analizi” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 85 devlet ve 15 vakıf üniversitesinin bünyesinde bulunan Spor Bilimleri Fakülteleri, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerinin internet sayfalarında yer alan misyon ve vizyon ifadeleri oluşturmaktadır. Vakıf üniversitelerin 9’unda misyon ve vizyon ifadeleri yerine mütevelli heyetinin düşünce ve değerler ifadelerine yer verilmiş olup bu açıklamalar çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırma sonucunda misyon ve vizyon ifadeleri üç ana kategori altında toplanmıştır. Misyon ifadelerinde sıklıkla görülen ana kategori “Nitelikli Birey Yetiştirme Fonksiyonu” fonksiyonu olup vizyon ifadelerinde ise en sık görülen ana kategori “Eğitim Öğretim Fonksiyonu” olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B., & Şener, G. (2014). Üniversitelerin misyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 701-716.
  • Arabacı, İ. B., & Gündüzalp, S. (2014). Türkiye’deki üniversitelerin değerler algısı. Turkish Journal of Educational Studies, 1(3).
  • Arslan, M. M. (2009). Türk devlet üniversitelerinde değerlerin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 729-742.
  • Başpınar, N. Ö. (2020). Vakıf Üniversitelerinin web sayfalarındaki misyon ve vizyon ifadelerinde etik vurgular üzerine bir araştırma. İşletme araştırmaları dergisi, 12(1), 469-488.
  • Çicek, V., & Töremen, F. (2013). Girişimci ve yenilikçi üniversite olmanın sırrı: üniversitelerin misyon, vizyon ve değerleri girişimcilik özelliklerini ne kadar tetiklemektedir? Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(9), 16-27.
  • Emekçi, M., & Doğan, S. (2020). Türkiye’deki üniversitelerinin misyon ve vizyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Researcher, 8(1), 161-203
  • Emini, F. T., & Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara bölgesi üniversitelerinin inovasyon farkındalığı: misyon ve vizyon bildirimleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Journal of Life Economics, 7(2), 229-238.
  • Engin, R. (2021). Türkiye’de devlet üniversitelerinin misyon, vizyon ve temel değerleri: stratejik planlar üzerinden bir araştırma. Uluslararası Sosyal, Siyasal ve Mali Araştırmalar Dergisi (USSMAD), 1(1).1-28
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin var oluş nedeni (Üniversitenin Misyonu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 75-86.
  • Erkan, V. (2007). Kamu kuruluşlarında stratejik planlamanın başarısını etkileyen faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de üniversitelerin stratejik planlarındaki misyon, vizyon ve stratejik amaçların içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kuzu, Ö. H. (2020). Dünya çapında üniversiteler bağlamında misyon-vizyon üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 8-23.
  • Ocak, M., & Karabulut, B. (2017). Türkiye-İngiltere üniversitelerinin vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi ile karşılaştırılması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2), 113-130.
  • Olcay, A., Çikmaz, E., Bulut, E., & Sürme, M. (2017). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren kurumların misyon bildirgelerindeki ifadelerin analizi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(29), 225-241
  • Özdem, G. (2011). Yükseköğretim kurumlarının stratejik planlarında yer alan vizyon ve misyon ifadelerinin analizi. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(4), 1869-1894.
  • Özmen, H. İ., Özmen, F., & Sakarya, Ş. (2013). Beş yılda ne değişti?: Üniversitelerde stratejik planlama çalışmaları (misyon ve vizyon ekseninde karşılaştırmalı bir analiz). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(2), 27-39.
  • Taş, M. A., Çiçek, H., Yastıoğlu, S. (2019). Misyon, vizyon ve amaçlar bağlamında geleceğe bakış: mehmet akif ersoy üniversitesi stratejik plan çalışmaları örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 544-562.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr (28 Mayıs 2022)
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi,http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/jXL5k+Universiteler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi_V1_1_.pdf (22 Mayıs 2022)
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası, https://www.mevzuat.gov.tr/#anayasa (22 Mayıs 2022)
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, https://www.sbb.gov.tr/kalkinma-planlari/ (22 Mayıs 2022)
  • Şinoforoğlu, T. (2020). Türkiye’de beden eğitimi öğretmeni yetiştirme çabaları ve öncü kuruluşlar (1908-1930). SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(Spor Tarihi Özel Sayı), 73-105.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Tıpkı Basım) Ankara: Seçkin Yayın
  • Yüksek Öğretim Kurumu 2547 Yükseköğretim Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf (22 Mayıs 2022)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hande Kose 0000-0002-3174-3806

Çetin Özdilek 0000-0003-3676-366X

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kose, H., & Özdilek, Ç. (2023). TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTELERDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTELERİ, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULLARI İLE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMLERİNİN WEB SAYFALARINDAKİ MİSYON VE VİZYON İFADELERİNİN TEMATİK OLARAK ANALİZİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 32-48. https://doi.org/10.33689/spormetre.1215890

Flag Counter