The current study aims to fully examine the psychometric properties of the Turkish version of the PSDEQ-C. The inventory developed by Laureys et al. (2021) consists of 5 factors and 51 items respectively: performance worries, social support, imagery and active preparation, adverse response to failure, and self-directed control and management. A total of 287 (167 boys; 120 girls) athletes, aged between 7 and 13 (Meanage = 11.75), competing in 13 different (6 teams; 7 individual) sports were selected for the current study. We used the JASP 0,17.1 package program to analyze the data set. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to calculate the fit indices of the measurement tool. When the data do not show a normal distribution, the DWLS method gives more accurate results than the Maximum Likelihood (ML) method in calculating the fit indices of the models. CFI, TLI, RMSEA, and SRMR values were considered to calculate the fit indices of the 5-factor model. Analyses showed that the model had excellent fit [χ2=1815.274, df=1201, χ2/df=1.51, CFI=0,94, TLI=0,94, RMSEA=0,04 (95%CI:0, 03-0,04), SRMR=0,07]. The results show that the Turkish form of the PCDEQ-C is a valid and reliable measurement tool for evaluating the mental characteristics needed by athletes. The first steps in the validation process of the Turkish PCDEQ-C suggest that this questionnaire could be a valuable and reliable tool to assess the developmental psychological characteristics of 7-to-13-year-old kids.
Bu çalışmanın amacı ‘’Çocuklarda Yetkinliği Geliştirmenin Psikolojik Özellikleri Ölçeğinin (Ç-YGPÖÖ) Türkçe versiyonunun psikometrik özelliklerini spor yapan çocuklarda incelemektir. Laureys ve arkadaşları (2021) tarafından geliştirilen ölçek, sırasıyla performans endişeleri, sosyal destek, imgeleme ve aktif hazırlık, başarısızlığı yönelik olumsuz tepki ile öz-kontrol ve yönetim olmak üzere toplam 5 alt boyut ve 51 maddeden oluşmaktadır. Çalışmaya yaşları 7 ile 13 (Ortyaş=11.75) arasında olan ve 13 farklı (6 takım; 7 bireysel) spor dalında yarışan 287 (167 erkek; 120 kız) çocuk katılımcı dahil edilmiştir. Verilerin analizinde JASP 0.17.1 paket programı kullanılmıştır. Ölçme aracının uyum indekslerinin hesaplanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediğinde modellerin uyum indekslerini hesaplamada DWLS yöntemi maksimum olabilirlik (ML) yönteminden daha doğru sonuçlar vermektedir. 5 faktörlü modelin uyum indekslerini hesaplamak için CFI, TLI, RMSEA ve SRMR değerleri dikkate alınmıştır. Analizler, modelin mükemmel uyuma sahip olduğunu göstermiştir [χ2=1815,274, df=1201, χ2/df=1,51, CFI=0,94, TLI=0,94, RMSEA=0,04 (95%CI:0,03-0,04), SRMR=0,07]. Analiz sonuçları, Ç-YGPÖÖ’nin Türkçe formunun 7-13 yaş arası spor yapan çocukların zihinsel özelliklerinin değerlendirmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir.
Çalışmamız etik kurallara uygun bir biçimde hazırlanmıştır ve bu doğrultuda etik kurul izni alınmış ve belgesi yüklenmiştir.
Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3 |