This study aims to determine the relationship between online sports consumption motives and points of attachment among professional football team fans. The study's population consists of professional football team fans in Turkey. A total of 226 football fans—50 women and 176 men—selected by purposive sampling participated in the study. The study used a survey form consisting of the Points of Attachment Index (PAI), the Motivation Scale for Sport Online Consumption (MSSOC), and demographic questions as data collection tools. We collected and analyzed the research data face-to-face using the SPSS 23.0 package program. In addition to descriptive statistics, independent samples t-test, one-way ANOVA, and Pearson correlation analyses were applied to evaluate the data. The analysis of the fans' attachment points to their teams revealed that the "team" sub-dimension had the highest average, as per the research findings. Conversely, the analysis revealed statistically significant differences in the sub-dimensions of points of attachment based on gender, age, and frequency of web participation variables. We determined that among the motives for online sports consumption, the "team support" sub-dimension had the highest mean. These motives had statistically significant differences according to gender, educational status, marital status, and web participation frequency variables. Finally, our study determined a low negative relationship between the points of attachment and the online sports consumption motives of football fans.
Bu çalışmada, profesyonel futbol takım taraftarlarının çevrimiçi (online) spor tüketim güdüleri ile bağlılık noktaları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Türkiye’deki profesyonel futbol takımı taraftarları araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen 50 kadın ve 176 erkek olmak üzere toplamda 226 futbol taraftarı çalışmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bağlılık Noktaları İndeksi (BNİ), Çevrimiçi (Online) Spor Tüketim Motivasyonu Ölçeği (ÇSTMÖ) ve demografik sorulardan oluşan ölçek formu kullanılmıştır. Araştırma verileri yüz yüze toplanmıştır ve SPSS 23.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız örneklem T-testi, tek yönlü Anova ve Pearson Korelasyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, taraftarların takımlarına yönelik bağlılık noktaları incelendiğinde “takıma bağlılık” alt boyutunun en yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan bağlılık noktaları alt boyutlarının; cinsiyet, yaş ve web katılım sıklığı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Bununla beraber “takıma destek” alt boyutunun, çevrimiçi (online) spor tüketim güdüleri arasında en yüksek ortalamaya sahip faktör olduğu ve bu güdülerin cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum, web katılım sıklığı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara sahip olduğu belirlenmiştir. Son olarak; çalışmamıza katılan futbol taraftarlarının bağlılık noktaları ile çevrimiçi (online) spor tüketimi güdüleri arasında negatif yönde düşük düzeyde ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
Bu makale, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalında, 2018 yılında, Prof. Dr. Ramazan Timuçin Gençer danışmanlığında tamamlanan “Profesyonel futbol takımı taraftarlarının çevrimiçi (onlıne) spor tüketim güdüleri ve bağlılık noktaları arasındaki ilişki" başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4 |