This research was conducted to investigate of academic success and coach communication level on pre-competition anxiety and self-confidence levels of students who do active sports. The sample consists of a total of 216 student athletes (age: 20.63±4.57), 89 female and 127 male. Pre-competition anxiety was measured with the "Revised Competition State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2R)". Academic success was evaluated based on the participants' grade point average. “t test, ANOVA and Pearson Correlation test” were used. Cognitive anxiety (CA) level of students was 8.63 points (high); physical anxiety (PA) level was 8.51 points (medium); self-confidence (SC) level was 15.29 points (high). There is a significant and positive relationship between academic success and coach communication level (p=0.28; r=0.150); However, there was a significant and negative relationship between coach communication level and pre-competition CA (p=0.000; r=-0.279) and a significant and positive relationship with SC level (p=0.000; r=0.292). CA, PA and SC scores of students were significantly different according to gender (p=0.001; p=0.002; p=0.001); However, there was no significant difference according to sports age, coach type, education level and coach gender (p>0.05). As a result, it has been determined that students who do active sports have serious CA before the competition and very high SC. While the grade point average of the participants increases, the level of coach communication also increases. While coach communication level increases, their cognitive anxiety decreases and self-confidence increases. Therefore, while the grade point average increases, cognitive anxiety level decreases and self-confidence level increases. Increased academic success positively affects pre-competition anxiety.
Academic success Athlete Coach communication Competition anxiety Student
Bu araştırma aktif spor yapan öğrencilerin akademik başarı ve antrenör iletişim düzeyinin müsabaka öncesi kaygı ve özgüven düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemini 89'u kadın, 127'si erkek olmak üzere toplam 216 öğrenci sporcu (yaş: 20,63±4,57) oluşturmaktadır. Yarışma öncesi kaygı, "Revize Edilmiş Müsabaka Durumluk Kaygı Envanteri-2 (YDKE-2R)" ile ölçülmüştür. Akademik başarı, katılımcıların genel not ortalamasına göre değerlendirildi. Verilerin analizinde “t testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon testi” kullanıldı. Öğrencilerin bilişsel kaygı (BK) düzeyi 8,63 puan (yüksek); bedensel kaygı (BK) düzeyi 8,51 puan (orta); kendine güven (KG) düzeyi 15,29 puan (yüksek) olarak belirlendi. Akademik başarı ile antrenör iletişim düzeyi arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki vardır (p=0,28; r=0,150); ancak antrenör iletişim düzeyi ile müsabaka öncesi BK arasında anlamlı ve negatif bir ilişki (p=0,000; r=-0,279), KG düzeyi ile ise anlamlı ve pozitif bir ilişki (p=0,000; r=0,292) olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin BK, BK ve KG puanları cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklıydı (p=0,001; p=0,002; p=0,001); ancak spor yaşı, antrenör tipi, eğitim düzeyi ve antrenör cinsiyetine göre anlamlı farklılık olmadığı tespit edildi (p>0,05). Sonuç olarak aktif spor yapan öğrencilerin yarışma öncesi ciddi bilişsel kaygıya sahip oldukları ve kendine güvenlerinin çok yüksek olduğu belirlendi. Katılımcıların not ortalaması arttıkça antrenör iletişim düzeyi de artmaktadır. Antrenör ile iletişim düzeyi arttıkça bilişsel kaygıları azalmakta ve özgüvenleri artmaktadır. Dolayısıyla not ortalaması arttıkça bilişsel kaygı düzeyi azalmakta, özgüven düzeyi artmaktadır. Akademik başarının artması rekabet öncesi kaygıyı olumlu yönde etkilemektedir.
Akademik başarı Antrenör iletişimi Öğrenci Sporcu Yarışma kaygısı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4 |