Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 119 - 139, 30.06.2025
https://doi.org/10.53025/sportive.1647440

Öz

Bu çalışma beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının metaverse bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Bingöl Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi lisans programlarında 2023-2024 eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğrenciler oluştururken, örneklemini ise Spor Bilimleri Fakültesinde Beden Eğimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük Eğitimi ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören 98 Kadın ve 171 erkek olmak üzere toplamda 269 lisans öğrencisi oluşturmuştur.
Bu çalışma kapsamında veri analizinde nicel analiz yöntemlerinden olan anket tekniği kullanılmıştır. Bu anket iki bölümlü olacak şekilde oluşturuldu. İlk bölümde, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” yer almakta olup, ikinci bölümde ise Süleymanoğulları ve ark. (2022) tarafından oluşturulan “Metaverse Bilgi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 26 paket programı aracılığıyla yapılmıştır. Verilerin anketin ilk bölümünde yer alan demografik özelliklerin belirlenmesi için frekans, standart sapma, ortalama, yüzdelik vb. gibi analiz değerlerine ve ölçek puanlarının normal dağılım gösterip göstermediğini tespiti için ise çarpıklık (skewness) ve basıklık (kurtosis) analiz değerlerine bakılarak oluşturulmuştur. Verilerde ikili grup karşılaştırılmasında t testi, ikiden fazla gruplarda ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testi sonucunda gruplar arasındaki farkı görmek için post hoc testlerinden olan Tukey kullanılmıştır.
Sonuç olarak beden eğitimi öğretmen adaylarının metaverse bilgi ölçeği puan ortalamalarına göre yaş ve cinsiyet değişkenlerinde istatiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir (p>0.05). Ancak beden eğitimi öğretmen adaylarının metaverse bilgi ölçeği puan ortalamalarına göre bölümleri, sınıf düzeyi, günlük internet kullanım süreleri, internet kullanım becerisi ve metaverse terimini duyma değişkenlerinde istatiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir (p<0.05).

Kaynakça

  • Aburbeian, A. M., Owda, A. Y., & Owda, M. (2022). A technology acceptance model survey of the metaverse prospects. AI, 3(2), 285-302. https://doi.org/10.3390/ai3020018
  • Bale A. S., Ghorpade, N., Hashim, M. F., Vaishnav, J., ve Almaspoor, Z. (2022). A comprehensive study on metaverse and its impacts on humans. Advances in Human-Computer Interaction. https://doi.org/10.1155/2022/3247060
  • Bilgin CU. (2024). Öğrencilerinin Bilgisayarca Düşünme Becerilerinin ve Metaverse Farkındalık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Bulut. Y. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Sosyalleşme Taktikleri ve İnternet Bağımlılığı ile Metaverse Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversite.
  • Çakır, Z., Gönen, M. ve Ceyhan, M. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin metaverse farkındalıklarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt: 17, Sayı: 2, ISSN: 2149-1046 Doi: 10.33459/cbubesbd.1179009
  • Damar M. (2021). Metaverse shape of your life for future: a bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1)1-8, Doi: 10.48550/arXiv.2112.12068 Díaz J, Saldaña, C. ve Avila C. (2020). Virtual world as a resource for hybrid education. Int. J. Emerg Technol Learn (iJET), 15 (15), 94-109.
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Baabdullah, A. M., Navarrete, S. N., Giannakis, M., Al-Debei, M. ve Wamba SB. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges opportunities and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management. 66, 102542. https://doi.org.10.1016/j.ijinfomgt.2022.102542
  • Felice FD, Luca CD, Chiaras SD and Petrillo A. (2023). Physical and digital worlds: implications and opportunities of the metaverse. Procedia Computer Science, 217,1744-1754. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.12.374
  • Jeong, H., Yi, Y. ve Kim, D. (2022). An innovative e-commerce platform incorporating metaverse to live commerce. Int. J. Innov Comput Info Control, 18 (1), 221-229.
  • Kalkan N. (2021). Metaverse evreninde sporun bugünü ve geleceğine yönelik bir derleme. Ulusal Spor Bilimleri Derg. 5(2),163-74.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim J. (2021). Advertising in the metaverse: research agenda. Journal of Interactive Advertising, 21(3),141-144. doi: 10.1080/15252019.2021.2001273
  • Koç, M., Tezcan, E., Ulutaş, Z. H. ve Ayhan, M. (2024). The relationship between virtual reality attitudes and metaverse in university students. Journal of ROL Sport Sciences, 5(3), 410-423.
  • Lee LH, Braud T, Zhou P, Wang L, Xu D, Lin Z, Kumar A, Bermejo C and Hui P. (2021). All one needs to know about metaverse: a complete survey on technological singularity, virtual ecosystem and research. Arxiv Preprint, doi: 10.48550/arXiv.2110.05352
  • Mystakidis S. (2022). Metaverse. Encyclopedia 2 (1), 486-497 https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031 Ning H, Wang H, Lin Y, Wang W, Dhelim S, Farha F, Ding J and Daneshmand M. (2021). A survey on metaverse: the state-of-the-art, technologies, applications, and challenges. ArXiv Preprint,34, Doi: 10.48550/ARXIV.2111.09673
  • Özdemir, A., Vural, M., Süleymanoğlulları, M. ve Bayraktar, G. (2022). Metaverse ölçeği. Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 952-962
  • Pato, S. ve Remilllard, D. J. (2018). Towards a Hermeneutic of Virtual Sport. Esport Dergisi, 13(38),137-145. Rospigliosi P. A. (2022). Metaverse or simulacra Roblox, minecraft, Meta and the turn to virtual reality for education, socialisation and work. Interactive Learning Environments, 30 (1),1-3.
  • Savaş, B. Ç., Karababa, B. ve Turan, M. (2022). Metaverse bilgi düzeyi: Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları üzerine bir incelenme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 6051 doi:10.51538/intjourexerpsyc.1140511 Seval İ. (2023). Spor yöneticisi adaylarının sanal gerçeklik deneyiminin metaverse bilgi düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Siyaev A and Jo GS. (2021). Neuro-symbolic speech understanding in aircraft maintenance metaverse. IEEE Access, 9,154484-154499.
  • Soltani P and Morice AHP. (2020). Augmented reality tools for sports education and training. Computers ve Education Dergisi ,155,0360-1315. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103923
  • Statista (2022). Interest in the metaverse in Singapore in by age group, https://www.statista.com/statistics/1300559/singapore-interest-in-metaverse-by-age-group Sucu M. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerin Mevaerse Bakış Açılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans, Bingöl Üniversitesi.
  • Suh W and Seongjin A. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(17). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G. ve Vural M. (2022). Metaverse ölçeği: Cesaret ve güvenirlik çalışması Anadolu Spor Araştırmaları, 3 (1), 47–58. https://anatoliasr.org/index.php/asr/article/view/45
  • Taşçı, Z. T. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Metaverse Bilgi Düzeyleri ve Dijital Oyun Oynama Motivasyonlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Turan, M., Mavibaş, M., Savaş, B. Ç. ve Çetin, H. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin metaverse bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 12(1), 25- 42.https://doi.org/10.22282/tojras.1201104
  • Uygur M., Yelken T. Y. and Akay C. (2018). Analyzing the views of pre-service teachers on the use of augmented reality applications in education. European Journal of Educational Research, 7(4), 849-860. https://doi.org/10.12973/eu- jer.7.4.849
  • Wiederhold B. K. (2022). Ready (or Not) player one: Initial musings on the metaverse. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 25(1),1-2. https://doi.org/10.1089/cyber.2021.29234.editorial
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Savaş 0000-0002-1417-6109

Harun Genç 0000-0003-1371-7468

Erken Görünüm Tarihi 16 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2025
Kabul Tarihi 8 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Savaş, T., & Genç, H. (2025). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sportive, 8(1), 119-139. https://doi.org/10.53025/sportive.1647440
AMA Savaş T, Genç H. Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. SPORTIVE. Haziran 2025;8(1):119-139. doi:10.53025/sportive.1647440
Chicago Savaş, Tuğba, ve Harun Genç. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Sportive 8, sy. 1 (Haziran 2025): 119-39. https://doi.org/10.53025/sportive.1647440.
EndNote Savaş T, Genç H (01 Haziran 2025) Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sportive 8 1 119–139.
IEEE T. Savaş ve H. Genç, “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 8, sy. 1, ss. 119–139, 2025, doi: 10.53025/sportive.1647440.
ISNAD Savaş, Tuğba - Genç, Harun. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Sportive 8/1 (Haziran2025), 119-139. https://doi.org/10.53025/sportive.1647440.
JAMA Savaş T, Genç H. Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. SPORTIVE. 2025;8:119–139.
MLA Savaş, Tuğba ve Harun Genç. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Sportive, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 119-3, doi:10.53025/sportive.1647440.
Vancouver Savaş T, Genç H. Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmen Adaylarının Metaverse Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. SPORTIVE. 2025;8(1):119-3.