Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The examination of Burnout Levels of Boxing Trainers

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 41, 30.12.2018

Öz

This study is carried out to determine the 
occupational burnout levels of boxing coaches from various regions of Turkey
according to some variables. The population consists of 177 self-imposed boxing
coaches from various regions of Turkey who have got a license from Turkish
Boxing Federation. In this study, Maslach burnout scale which includes 22 items
such as self-success sub-dimensions, indifference and emotional burnout is used
as a scale that has been developed by Maslach and Jackson(1981) to determine
the burnout levels of boxing coaches. To analyze the obtained data, Kruskal
Wallis-H test and Mann Whitney-U tests are used. According to the analysis
results, significant differences are found out at different levels in emotional
burnout, self-success and indifference sub-dimensions according to variables
such as age, job experience and being a national sportman. As a result, boxing
coaches' occupational burnout levels are affected negatively from the
psychological manners which have occured due to the fact that box coaches
haven't reached the goals in their early career.

Kaynakça

  • Açıkada, C. ve Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Ankara: Tek Ofset Matbaacılık.
  • Bakır Arabacı, İ. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaşamlarında sporun anlam ve önemi. Turkish Journal of Educational Studies, 4(1), 115-135.
  • Barry Farber, A. (1984). Stress and burnout in suburban teachers. Journal of Educational Research. 6(77), 325-331.
  • Bayraktar, C. (2003). Sosyal yapı özelliklerinin spora etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 19-36.
  • Byrne, J. (1998). Teacher as Hunger Artist Burnout Its Causes Effects and Remedies. Contemporary Education, 69(2), 86-91.
  • Erdem, K. (2005). Futbolda kenar yönetimi. İstanbul: Morpa Yayın Evi.
  • Ergin, C. (1992). Doktor ve hemşirelerde tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uygulanması, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Türk Psikologlar Derneği Yayını, Cilt. 22(25).
  • Freudenberger, HJ. (1974). Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.
  • Gustafsson, H. Martinent, G. Gautheu, IS. Hassmen, P. Descas, EG. (2018). Based self-esteem and athlete-identity in athlete burnout: Aperson-centered approach. Psychology of Sport & Exercis, 38, 56-60.
  • Gündüz, B. (2005). İlköğretim öğretmenlerinde tükenmişlik. Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 152-166.
  • Gündüz, B. (2006). Öğretmenlerde akılcı olmayan inançların kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 75-95.
  • Girgin, G. (2010). Öğretmenlerde tükenmişliğe etki eden faktörlerin araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32), 31-48.
  • Izgar, H. (2000). Okul Yöneticilerinin Tükenmişlik Düzeyleri Nedenleri ve Bazı Etken Faktörlere Göre İncelenmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım. 11
  • Kılıç, S. (2018). Devlet Hastanesinde Çalışan Hemşirelerde Travmatik Stres Belirtileri, Mesleki Tatmin Tükenmişlik ve Eşduyum Yorgunluğunun İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Nevşehir: Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kocaman, G. Atay, E. Alp, M. Suna, G. (2018). Okçularda Spor Yaralanmaları Bölgelerinin ve Türlerinin Değerlendirilmesi. Turkısh Journal of Sports Medicine, 53(1).
  • Koustelios, A. (2001). Burnout among greek sport centre employees. Sport Management Review, 4(2), 151-163.
  • Kokkinos, M. (2006). Factor structure and psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory Educators Survey among elementary and secondary school teachers in Cyprus. Wiley İnter Science. 22(1), 25-33.
  • Maslach, C. Schaufeli. WB. Leiter, MP. (2001). Job burnout. Annual review of Psychology, 52, 397-422.
  • Maslach, C. Goldberg, J. (1998). Prevention of Burnout new perspectives. Applied and Preventive Psychology. 7, 63-74.
  • Ören, H. (2006). Öğretmen Adaylarında Tükenmişlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 1.
  • Platsidou, M. Agaliotis, I. (2008). Burnout, job satisfaction and Instructional Assignment‐related Sources of Stress in Greek Special Education Teachers. International Journal of Disability, Development and Education, 55, 61-76.
  • Tatlıcı, M. Atletizm Antrenörlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tümkaya, S. (2016). Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri ve Kullandıkları Başa Çıkma Davranışları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 26-36.
  • Yıldız, E. (2012). Mesleki Tükenmişlik ve Rehber Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 37-61.

Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 41, 30.12.2018

Öz

Bu araştırma Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev
yapan Boks Antrenörlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerini bazı değişkenlere
göre belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini boks federasyonunda
lisanslı ve Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan 177 gönüllü Boks
Antrenörü oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Boks
antrenörlerinin tükenmişlik düzeylerini belirlemek üzere Maslach ve Jackson
(1981) tarafından geliştirilen duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel
başarı alt boyutları olarak toplamda 22 maddeden oluşan Maslach Tükenmişlik
ölçeği kullanılmıştır.  Elde edilen verilerin analizinde Kruskal Wallis-H
Test ve Mann Whitney–U Test testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre
boks antrenörlerinin yaş, mesleki deneyim, milli sporcu olma değişkenlerine
göre duygusal tükenmişlik, kişisel başarı ve duyarsızlaşma alt boyutlarında
farklı düzeylerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmada sonuç
olarak boks antrenörlerinin meslek hayatlarının ilk yıllarında hedefledikleri
başarıları elde edememesi ve oluşan psikolojik durumların mesleki tükenmişlik
düzeylerini olumsuz etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkada, C. ve Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Ankara: Tek Ofset Matbaacılık.
  • Bakır Arabacı, İ. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaşamlarında sporun anlam ve önemi. Turkish Journal of Educational Studies, 4(1), 115-135.
  • Barry Farber, A. (1984). Stress and burnout in suburban teachers. Journal of Educational Research. 6(77), 325-331.
  • Bayraktar, C. (2003). Sosyal yapı özelliklerinin spora etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 19-36.
  • Byrne, J. (1998). Teacher as Hunger Artist Burnout Its Causes Effects and Remedies. Contemporary Education, 69(2), 86-91.
  • Erdem, K. (2005). Futbolda kenar yönetimi. İstanbul: Morpa Yayın Evi.
  • Ergin, C. (1992). Doktor ve hemşirelerde tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uygulanması, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Türk Psikologlar Derneği Yayını, Cilt. 22(25).
  • Freudenberger, HJ. (1974). Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.
  • Gustafsson, H. Martinent, G. Gautheu, IS. Hassmen, P. Descas, EG. (2018). Based self-esteem and athlete-identity in athlete burnout: Aperson-centered approach. Psychology of Sport & Exercis, 38, 56-60.
  • Gündüz, B. (2005). İlköğretim öğretmenlerinde tükenmişlik. Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 152-166.
  • Gündüz, B. (2006). Öğretmenlerde akılcı olmayan inançların kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 75-95.
  • Girgin, G. (2010). Öğretmenlerde tükenmişliğe etki eden faktörlerin araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32), 31-48.
  • Izgar, H. (2000). Okul Yöneticilerinin Tükenmişlik Düzeyleri Nedenleri ve Bazı Etken Faktörlere Göre İncelenmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım. 11
  • Kılıç, S. (2018). Devlet Hastanesinde Çalışan Hemşirelerde Travmatik Stres Belirtileri, Mesleki Tatmin Tükenmişlik ve Eşduyum Yorgunluğunun İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Nevşehir: Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kocaman, G. Atay, E. Alp, M. Suna, G. (2018). Okçularda Spor Yaralanmaları Bölgelerinin ve Türlerinin Değerlendirilmesi. Turkısh Journal of Sports Medicine, 53(1).
  • Koustelios, A. (2001). Burnout among greek sport centre employees. Sport Management Review, 4(2), 151-163.
  • Kokkinos, M. (2006). Factor structure and psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory Educators Survey among elementary and secondary school teachers in Cyprus. Wiley İnter Science. 22(1), 25-33.
  • Maslach, C. Schaufeli. WB. Leiter, MP. (2001). Job burnout. Annual review of Psychology, 52, 397-422.
  • Maslach, C. Goldberg, J. (1998). Prevention of Burnout new perspectives. Applied and Preventive Psychology. 7, 63-74.
  • Ören, H. (2006). Öğretmen Adaylarında Tükenmişlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 1.
  • Platsidou, M. Agaliotis, I. (2008). Burnout, job satisfaction and Instructional Assignment‐related Sources of Stress in Greek Special Education Teachers. International Journal of Disability, Development and Education, 55, 61-76.
  • Tatlıcı, M. Atletizm Antrenörlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tümkaya, S. (2016). Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri ve Kullandıkları Başa Çıkma Davranışları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 26-36.
  • Yıldız, E. (2012). Mesleki Tükenmişlik ve Rehber Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 37-61.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alperen Akbulut

Mustafa Altınkök

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 24 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbulut, A., & Altınkök, M. (2018). Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Sportive, 1(1), 31-41.
AMA Akbulut A, Altınkök M. Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. Aralık 2018;1(1):31-41.
Chicago Akbulut, Alperen, ve Mustafa Altınkök. “Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive 1, sy. 1 (Aralık 2018): 31-41.
EndNote Akbulut A, Altınkök M (01 Aralık 2018) Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Sportive 1 1 31–41.
IEEE A. Akbulut ve M. Altınkök, “Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 1, sy. 1, ss. 31–41, 2018.
ISNAD Akbulut, Alperen - Altınkök, Mustafa. “Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive 1/1 (Aralık 2018), 31-41.
JAMA Akbulut A, Altınkök M. Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2018;1:31–41.
MLA Akbulut, Alperen ve Mustafa Altınkök. “Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 31-41.
Vancouver Akbulut A, Altınkök M. Boks Antrenörlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2018;1(1):31-4.