The
aim of this study is to investigate the effect of regular volleyball training
on physical performance properties of 10–13 aged children. A total of 102
female children with a mean age of 11.43 ± 1.08 years participated in the study
from sports clubs and secondary schools in Antalya. A group of subjects (n = 51
girls) consisted of girls who participated in infrastructure volleyball
training three days a week and the control group (n = 51 girls) did not
participate in physical activities other than physical education classes. In order
to determine the physical properties of the participants, age, body weight and
height measurements were taken from the anthropometric properties. In the
determination of physical performance suitability, EUROFIT test batteries; 20 m
speed, vertical jump, 30 sec sit–up, 30 sec push–ups, balance and flexibility
measurements were taken. The data obtained from the study were analyzed
according to “Independent Samples T–test”. Comparing the performance
characteristics of those who do not play with volleyball players, although
there was a significant difference in the 20 m speed, vertical jump, 30 sec
push-ups and balance parameters in favor of the test group, there was no
statistically significant difference between the two groups in the 30 sec
sit–up and flexibility parameters (p<.05). In conclusion, it was determined
that volleyball training performed regularly except for physical education
classes improved the physical performance properties of 10–13 aged children in
the study
Keywords: Physical
performance, volleyball training, Eurofit test.
Çalışmanın
amacı, düzenli olarak yapılan voleybol antrenmanlarının 10–13 yaş çocuklarda
fiziksel performans özellikleri üzerine etkisini incelemektir. Çalışmaya,
Antalya ilinde bulunan spor kulüplerinden ve ortaokullarından yaş ortalaması 11.43±1.08
yıl olan toplam 102 kız çocuk katılmıştır. Denek grubu (n=51 kız) haftanın üç
günü alt yapı voleybol antrenmanlarına katılan ve kontrol grubu (n=51 kız)
beden eğitimi dersleri dışında fiziksel aktivitelere katılmayan kız çocuklardan
oluşturulmuştur. Katılımcıların fiziksel özelliklerini belirlemek amacıyla antropometrik
özelliklerden yaş, vücut ağırlığı ve boy ölçümleri alınmıştır. Fiziksel
performans uygunluğunu belirlemede ise EUROFIT test bataryalarından; 20 m
sürat, dikey sıçrama, 30 sn şınav, 30 sn mekik, denge ve esneklik ölçümleri
alınmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler Bağımsız Örneklem T–test’ e göre
analiz edildi. Voleybol oynayanlar ile oynamayanların performans özellikleri karşılaştırıldığında,
20 m sürat, dikey sıçrama, 30 sn şınav ve denge parametrelerinde denek grubu
lehine anlamlı fark bulunmasına rağmen, 30 saniye mekik ve esneklik parametrelerinde
iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p<.05).
Sonuç olarak, çalışmada beden eğitimi dersleri dışında düzenli olarak yapılan voleybol
antrenmanlarının 10–13 yaş arası çocukların fiziksel performans özelliklerini daha
fazla geliştirdiği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |