Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 107 - 116, 25.09.2021
https://doi.org/10.53025/sportive.949805

Öz

Bu çalışmanın amacı orta ergenlik dönemindeki öğrencilerin beslenme bilgi düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma özel okul ve devlet okullarında öğrenim gören 262’si kız ve 144’ü erkek olmak üzere toplam 406 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerden 206’sı devlet okulunda 200’ü özel okulda öğrenim görmektedir. Çalışmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ve 15 soruluk beslenme bilgi testi uygulanmıştır. Beslenme bilgi testine her doğru soru bir puan olarak değerlendirilirken yanlış yanıtlara ise puan verilmemiştir. Elde edilen bulgulara göre; kız ve erkek öğrencilerin beslenme bilgi testiden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Kız öğrencilerin beden imgesini bu yaşlarda daha çok önemsediği için beslenme bilgi düzeylerinin de bu sebeple erkek öğrencilerden daha iyi düzeyde olduğunu söyleyebiliriz. Adolesanların yaşları ile paralel olarak beslenme bilgi düzeylerinin de yetersiz olduğu görülmüştür. Özellikle 16-17 yaş grubunun daha az doğru yanıt verdiği saptanmıştır. Bu durumla bağlantılı olarak 9. Sınıf ve 11. Sınıf ile 11. Sınıf ve 12.sınıf öğrencilerinin puanları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Sınav öncesi dönemdeki adolesanların pratik olarak ifade ettiğimiz fastfood tüketimine yoğunlaştığını söyleyebiliriz. Okul türü değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık olmaması gelenekselleşmiş yemek kültürümüzün devam ettiğinin bir göstergesi olabileceğini söyleyebiliriz. Sonuç olarak; adolesanların en hızlı gelişim ve değişim gösterdiği bu dönemde erken yaşlarda beslenme bilgisi eğitiminin verilmesi gerekmektedir. Ayrıca verilecek bu eğitim için en uygun ortamında okullar olduğunu söyleyebiliriz.

Kaynakça

  • Akman, M., Tüzün, S., & Ünalan, P. C. (2012). Adolesanlarda Sağlıklı Beslenme Ve Fiziksel Aktivite Durumu. Nobel Medicus Journal, 8(1).
  • Aksoydan, E., & Çakır, N. (2011). Adölesanların beslenme alışkanlıkları, fiziksel aktivite düzeyleri ve vücut kitle indekslerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 53(4), 268-269.
  • Aslan, D., Gürtan, E., Hacım, A., Karaca, N., Şenol, E., & Yıldırım, E. (2003). Ankara’da Eryaman Sağlık Ocağı Bölgesi’nde Bir Lisenin İkinci Sınıfında Okuyan Kız Öğrencilerin Beslenme Durumlarının Ve Bazı Antropometrik Ölçümlerinin Değerlendirmeleri. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 55-62.
  • Balkış, M. (2011). Lise Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları, Probiyotik Süt Ürünleri Tüketim Sıklıkları Ve Bilgilerinin Belirlenmesi: Kulu Örneği. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Demir, H. P., Onur, H. N., & Mızrak, E. (2019). 18 Yaş Altı Spor Yapan Adölesanların Yaşam Kalitesi ve Beslenme Durumu İlişkisinin İncelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 121-131.
  • Demirezen, E., & Coşansu, G. (2005). Adölesan Çağı Öğrencilerde Beslenme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. 14(8), 174-178.
  • Eriş, Y., & İkiz, F. E. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı Ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Ve Kişisel Değişkenlerin Etkileri. Electronic Turkish Studies, 8(6).
  • Erkan, T. (2011). Ergenlerde Beslenme. Türk Pediatri Arşivi Dergisi(49-53).
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Kartal, F. T., Burnaz, N. A., Yaşar, B., Sağlam, S., & Kıymaz, M. (2019). Adölesanların Beslenme Bilgi Düzeylerinin Beslenme Ve Egzersiz Alışkanlıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 280-295.
  • Mor, A., İpekoğlu, G., & Arslanoğlu, C. (2018). Spor Lisesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıklarının İncelenmesi (Sinop İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 67-77.
  • Özdoğan, Y. (2006). Konya İl Merkezinde Farklı Sosyo Ekonomik Düzeylerdeki İlköğretim Okullarına Devam Eden Çocukların Kahvaltı Yapma Alışkanlıklarının Saptanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Parlaz, E. A., Tekgül, N., Karademirci, E., & Öngel, K. (2012). Ergenlik Dönemi: Fiziksel Büyüme, Psikolojik ve Sosyal Gelişim Süreci. Turkish Family Physician, 3(2), 10-16.
  • Petrillo, J. A., & Meyers, P. F. (2002). Adolescent Dietary Practices: A Consumer Health Perspective. The Clearing House, 75(6), 293-296.
  • Sarıdağ Devran, B. (2018). Lise Öğrencileri ve Ebeveynlerine Verilen Beslenme Eğitiminin Beslenme Bilgi ve Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Başkent Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Türk, M., Gürsoy, Ş. T., & Ergin, I. (2007). Kentsel Bölgede Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları. Genel Tıp Dergisi, 17(2), 81-87.
  • Uzun, A., & Boyalı, E. (2020). Ergenlik Dönemleri ve Spor. Çocuk ve Egzersiz. Gece Kitaplığı, Ankara
  • Yavuz, C. M., & Özer, B. K. (2019). Adölesan Dönem Okul Çocuklarında Beslenme Alışkanlıkları Ve Beslenme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 225, 243.
  • Ziyagil, M., Türkmen, M., Sivrikaya, H., Eliöz, M., & Çebi, M. (2010). Samsun İlindeki 14-17 Yaş Erkek ve Kız Öğrencilerin Fiziksel ve Fonksiyonel Özellikleri Arasındaki İlişki. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-59.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reyhan Erten 0000-0003-0789-5129

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erten, R. (2021). Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Sportive, 4(2), 107-116. https://doi.org/10.53025/sportive.949805
AMA Erten R. Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. Eylül 2021;4(2):107-116. doi:10.53025/sportive.949805
Chicago Erten, Reyhan. “Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive 4, sy. 2 (Eylül 2021): 107-16. https://doi.org/10.53025/sportive.949805.
EndNote Erten R (01 Eylül 2021) Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Sportive 4 2 107–116.
IEEE R. Erten, “Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 4, sy. 2, ss. 107–116, 2021, doi: 10.53025/sportive.949805.
ISNAD Erten, Reyhan. “Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive 4/2 (Eylül 2021), 107-116. https://doi.org/10.53025/sportive.949805.
JAMA Erten R. Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2021;4:107–116.
MLA Erten, Reyhan. “Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Sportive, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 107-16, doi:10.53025/sportive.949805.
Vancouver Erten R. Orta Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Beslenme Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2021;4(2):107-16.