Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Students' Views on the Impact of Social-Emotional Learning Skills on the Processes of Developing Mathematical Identity

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 67, 30.06.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15745292

Öz

The aim of this study is to examine students' perspectives on the impact of social-emotional learning (SEL) skills on the development of their mathematical identity. The research was conducted using the phenomenological design, one of the qualitative research methods. The study group consisted of 49 students from 6th, 7th, and 8th grades in the city center of Siirt, selected through criterion and maximum variation sampling methods. Data were collected through semi-structured interviews, recorded with audio devices, and analyzed using content analysis by identifying themes and codes. The findings revealed that students generally perceive themselves positively in mathematics, and their confidence in problem-solving skills is mostly at a moderate level. Moreover, it was found that students’ self-perceptions and their confidence in their problem-solving abilities were closely related. The results also indicated that collaboration with peers played a significant role in the development of students’ mathematical identity, and that students predominantly employed internal coping strategies when managing stress in mathematics. Among the SEL competencies, problem-solving, empathy, stress management, and collaboration were identified as influential factors on mathematical identity. In particular, problem-solving skills emerged as the most critical determinant in the development of students' mathematical identity.

Kaynakça

  • Akay, G. (2011). Akran öğretimi yönteminin sekizinci sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki matematik başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına etkisi.[ Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akçamete, G., & Avcıoğlu H. (2005) Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin (7-12 yaş) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 61–77.
  • Altıner Sert, M. (2022). OECD'nin SSES araştırması kapsamında ele alınan sosyal ve duygusal beceriler ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin farklı gruplar için incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Anderson, R. (2007). Being a mathematics learner: Four faces of ıdentity. Mathematics Educator, 17(1), 7-14.
  • Aygün, H. & Taşkın, Ç. (2017). 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 430–454. https://doi.org/10.17244/eku.331910
  • Ayten, İ. (2024). Z kuşağı ve sosyo-duygusal öğrenme becerileri: İzmir ili Buca ilçesi ortaokul öğrencileri üzerinde bir araştırma. [Doktora tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Barbag, L. I. (2024). Teachers’ perceptions of social-emotional learning strategies for high school students experiencing mathematics anxiety [Doctoral dissertatio, National University].
  • Bayram, A. D. (2024). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme düzeyleri ile matematik tutumları arasındaki ilişki (Hendek örneği.) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Canonigo, A. M., & Joaquin, M. N. B. (2023). Teacher positioning, student mathematics identity and the mediating effects of problem-solving flexibility. Cogent Education, 10(1), 2190310. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2190310
  • CASEL (2014). What is SEL. 09.05.2024: https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/ adresinden erişildi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelebi, M. (2021) (ed). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Danişman, Ş., Yıldırım, D. & Ünlüer, E. (2021). Öğrencilerin genel başarı ve matematik başarısı deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 436-478.
  • Elias, M.J., Moceri, D.C. (2012). Developing social and emotional aspects of learning: The American experience, Research Papers in Education, 27 (4), 423-434.
  • Eluwa, O. (2024). Understanding teachers' perceptions and practices: Exploring the integration of social-emotional learning in mathematics education [Master's thesis, University of Windsor].
  • Haiduc, A. M., Suazo-Flores, E., Kastberg, S. E., Kenney, R., Leach, S. E., & Barber-Dansby, A. F. (2023). Mathematics teacher questioning: Cognitive and affective domains to nurture students' mathematical identity formation. North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Hennessey, A., & Humphrey, N. (2020). Can social and emotional learning improve children’s academic progress? Findings from a randomised controlled trial of the promoting alternative thinking strategies (PATHS) curriculum. European Journal of Psychology of Education, 35(4), 751–774. https://doi.org/10.1007/s10212-019-00452-6
  • Jensen, K. (2024). Social–emotional learning skills: Supporting grade 8 math students [Doctoral dissertation, University of Toronto].
  • Kabakçı, Ö. F. & Korkut, F. (2008). 6-8. sınıftaki öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi,33(148), 77-86.
  • Kamour, M., & Altakhayneh, B. H. (2021). Impact of a counseling program based on social-emotional learning toward reducing math anxiety in middle school students. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(3), 2026–2038.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı.
  • Krall, G. (2024). The experience of students engaging in mathematical portfolios: Contributions to mathematical identity and metacognition [Doctoral dissertation, University of Wyoming].
  • Melikoğlu, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ile sosyal uyum becerileri ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Master's Thesis, Maltepe University]
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Sage Mumcu, H. Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik algılarının resmetme yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 371-388.
  • Satmaz, İ. (2023). 5. sınıf öğrencilerinin matematik kimliklerinin oluşum süreçlerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi].
  • Satmaz, İ., & Kıncal, R. Y. (2024). Ortaokul öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri ve matematik kimliği düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(4), 910–929. https://doi.org/10.30703/cije.1234567
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Smith-Nelson, C. K. (2016). Practicing positive coping strategies for managing math anxiety ın a secondary mathematics classroom.[A Masters Thesis, Missouri State University].
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi. [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]
  • Totan, T., & Kabasakal, Z. (2012). Problem çözme becerileri eğitiminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal öğrenme ihtiyaçları ve becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 11(3), 813-828.
  • Uşaklı, H. (2017). Sosyal duygusal öğrenme nedir neden önemlidir (İnsan ilişkilerinde beş duygu alanı). Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 1-16.
  • Utter, K., Nyhus, G. (2014). What about social emotional learning (SEL). (09.05.2024: www.district 287.org /clientuploads).
  • Üçüncü, B. (2025). Lise öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme beceri düzeyleri ile matematik öz yeterlik algıları arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik kimliklerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Adıyaman Üniversitesi].
  • Yüksel, M. Y., Tekin, Ö. E., & Kaplaner, K. (2021). The research of the relationship between the problem solving skills & metacognitive awareness of middle school students and the social emotional learning. Cukurova University Faculty of Education Journal, 50(1), 487-506

Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Matematik Kimliğinin Oluşumuna Etkisine İlişkin Öğrenci Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 67, 30.06.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15745292

Öz

Bu araştırmanın amacı, sosyal duygusal öğrenme becerilerinin matematik kimliğinin oluşumuna etkisine ilişkin öğrenci görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseniyle yürütülmüştür. Çalışma grubunu, ölçüt ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemleriyle belirlenen, Siirt il merkezinde öğrenim gören 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerinden toplam 49 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış, ses kayıtları çözümlenerek içerik analiz yöntemiyle temalar ve kodlara ayrılmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin matematik dersinde kendilerini genellikle olumlu algıladıklarını, problem çözme becerilerine olan güvenlerinin çoğunlukla orta düzeyde olduğunu ve bu iki yapının birbiriyle ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca öğrencilerin, matematik kimliklerinin oluşumunda akranlarıyla gerçekleştirdikleri iş birliğinin önemli bir katkı sağladığı ve stresle baş etmede daha çok içsel kaynaklı stratejilere yöneldikleri belirlenmiştir. Sosyal duygusal öğrenme becerilerinden problem çözme, empati, stres yönetimi ve iş birliği becerilerinin matematik kimliği üzerinde etkili olduğu; özellikle problem çözme becerisinin, kimlik oluşumunda en belirleyici faktörlerden biri olarak öne çıktığı sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Siirt Üniversitesi, Etik Kurul Komisyonu'nun 05.04.2024 tarihli ve 2024/6787 sayılı kararıyla uygun bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akay, G. (2011). Akran öğretimi yönteminin sekizinci sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki matematik başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına etkisi.[ Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akçamete, G., & Avcıoğlu H. (2005) Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin (7-12 yaş) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 61–77.
  • Altıner Sert, M. (2022). OECD'nin SSES araştırması kapsamında ele alınan sosyal ve duygusal beceriler ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin farklı gruplar için incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Anderson, R. (2007). Being a mathematics learner: Four faces of ıdentity. Mathematics Educator, 17(1), 7-14.
  • Aygün, H. & Taşkın, Ç. (2017). 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 430–454. https://doi.org/10.17244/eku.331910
  • Ayten, İ. (2024). Z kuşağı ve sosyo-duygusal öğrenme becerileri: İzmir ili Buca ilçesi ortaokul öğrencileri üzerinde bir araştırma. [Doktora tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Barbag, L. I. (2024). Teachers’ perceptions of social-emotional learning strategies for high school students experiencing mathematics anxiety [Doctoral dissertatio, National University].
  • Bayram, A. D. (2024). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme düzeyleri ile matematik tutumları arasındaki ilişki (Hendek örneği.) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Canonigo, A. M., & Joaquin, M. N. B. (2023). Teacher positioning, student mathematics identity and the mediating effects of problem-solving flexibility. Cogent Education, 10(1), 2190310. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2190310
  • CASEL (2014). What is SEL. 09.05.2024: https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/ adresinden erişildi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelebi, M. (2021) (ed). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Danişman, Ş., Yıldırım, D. & Ünlüer, E. (2021). Öğrencilerin genel başarı ve matematik başarısı deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 436-478.
  • Elias, M.J., Moceri, D.C. (2012). Developing social and emotional aspects of learning: The American experience, Research Papers in Education, 27 (4), 423-434.
  • Eluwa, O. (2024). Understanding teachers' perceptions and practices: Exploring the integration of social-emotional learning in mathematics education [Master's thesis, University of Windsor].
  • Haiduc, A. M., Suazo-Flores, E., Kastberg, S. E., Kenney, R., Leach, S. E., & Barber-Dansby, A. F. (2023). Mathematics teacher questioning: Cognitive and affective domains to nurture students' mathematical identity formation. North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Hennessey, A., & Humphrey, N. (2020). Can social and emotional learning improve children’s academic progress? Findings from a randomised controlled trial of the promoting alternative thinking strategies (PATHS) curriculum. European Journal of Psychology of Education, 35(4), 751–774. https://doi.org/10.1007/s10212-019-00452-6
  • Jensen, K. (2024). Social–emotional learning skills: Supporting grade 8 math students [Doctoral dissertation, University of Toronto].
  • Kabakçı, Ö. F. & Korkut, F. (2008). 6-8. sınıftaki öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi,33(148), 77-86.
  • Kamour, M., & Altakhayneh, B. H. (2021). Impact of a counseling program based on social-emotional learning toward reducing math anxiety in middle school students. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(3), 2026–2038.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı.
  • Krall, G. (2024). The experience of students engaging in mathematical portfolios: Contributions to mathematical identity and metacognition [Doctoral dissertation, University of Wyoming].
  • Melikoğlu, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ile sosyal uyum becerileri ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Unpublished Master's Thesis, Maltepe University]
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Sage Mumcu, H. Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik algılarının resmetme yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 371-388.
  • Satmaz, İ. (2023). 5. sınıf öğrencilerinin matematik kimliklerinin oluşum süreçlerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi].
  • Satmaz, İ., & Kıncal, R. Y. (2024). Ortaokul öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri ve matematik kimliği düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(4), 910–929. https://doi.org/10.30703/cije.1234567
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Smith-Nelson, C. K. (2016). Practicing positive coping strategies for managing math anxiety ın a secondary mathematics classroom.[A Masters Thesis, Missouri State University].
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi. [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]
  • Totan, T., & Kabasakal, Z. (2012). Problem çözme becerileri eğitiminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal öğrenme ihtiyaçları ve becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 11(3), 813-828.
  • Uşaklı, H. (2017). Sosyal duygusal öğrenme nedir neden önemlidir (İnsan ilişkilerinde beş duygu alanı). Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 1-16.
  • Utter, K., Nyhus, G. (2014). What about social emotional learning (SEL). (09.05.2024: www.district 287.org /clientuploads).
  • Üçüncü, B. (2025). Lise öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme beceri düzeyleri ile matematik öz yeterlik algıları arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik kimliklerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Adıyaman Üniversitesi].
  • Yüksel, M. Y., Tekin, Ö. E., & Kaplaner, K. (2021). The research of the relationship between the problem solving skills & metacognitive awareness of middle school students and the social emotional learning. Cukurova University Faculty of Education Journal, 50(1), 487-506
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zehra Yalım 0009-0003-2167-7782

Cevdet Epçaçan 0000-0001-8926-3226

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 23 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yalım, Z., & Epçaçan, C. (2025). Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Matematik Kimliğinin Oluşumuna Etkisine İlişkin Öğrenci Görüşleri. Siirt Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 46-67. https://doi.org/10.5281/zenodo.15745292

33994

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.