Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KLİNİK UYGULAMA ÖNCESİ KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 16, 24.03.2022

Öz

Amaç: Kaygı, bütün canlılarca yaşanan bir duygu olmakla beraber insan, hayatının her döneminde deneyimlemektedir. Hemşirelik öğrencileri eğitimlerini klinik deneyimleri ile tamamlamaktadırlar. Bu çalışma, hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulama öncesinde yaşadıkları kaygı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma, 2017 yılı Şubat ayında yürütülen kesitsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümü 1. sınıfa kayıtlı 89 öğrenci oluşturdu. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan tanımlayıcı soru formu ile Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programında ortalama, standart sapma, Student t testi ile Tek Yönlü Anova testi, Mann Whitney U testi ile Kruskall Wallis analizi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %74’ü kız, %26’sı erkek, yaş ortalaması 19’dur. Öğrencilerin durumluk kaygı puanı ortalaması 41.20±4.24 ve sürekli kaygı puan ortalaması 45.80±4.89 olup orta düzeyde kaygıya sahip olduklarını göstermektedir. Durumluk kaygı puanı erkeklerde 43.47±4.33 ile kızlardan 40.40±3.94 anlamlı olarak fazla bulundu. Öğrencilerin hastane uygulaması öncesinde %69.7’si heyecan, %32.6’sı korku, %11.2’si mutluluk ve %6.7’si üzüntü hissettiğini belirtildi. Uygulama süreciyle ilgili kendilerini en çok tedirgin şey olarak %82 oranında beceri eksikliği nedeniyle zarar verme olarak ifade edildi. Beceri eksikliği nedeniyle tedirgin olma ile maket kullanımını yeterli bulma durumu, cinsiyet, bölümü gönüllü seçme arasında anlamlı bir ilişki bulunmadı.
Sonuç: Öğrencilerin orta düzey kaygı yaşamakta olup yanlış yapma ve zarar verme nedeniyle tedirgin olmaktadır. Öğrenciye klinik uygulama sürecinde iyi rol model olma ve etkili iletişim ile istenilen klinik kazanımları kazanmasını sağlama önemlidir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Derg, 58(April 2017), 129–135. https://doi.org/10.5455/gulhane
  • 2. Alshahrani, Y., Cusack, L., & Rasmussen, P. (2018). Undergraduate nursing students’ strategies for coping with their first clinical placement: Descriptive survey study. Nurse Education Today, 69(July), 104–108. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.07.005
  • 3. Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42.
  • 4. Bayar, Kılıçhan, Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamaya Yönelik Düşünce ve Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42
  • 5. Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Token, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, January, 1–16.
  • 6. Bektaş, H., Terkes, N., & Özer, Z. (2018). Stress and ways of coping among first year nursing students: A Turkish perspective. Journal of Human Sciences, 15(1), 319. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i1.4626
  • 7. Büyükbayram, Z., & Bıçak Ayık, D. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimi ile İlgili Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(2), 90–99. https://doi.org/10.46237/amusbfd.562097
  • 8. Çelik, G. G., & Eşer, İ. (2017). Effect of touching on anxiety and practice skill of nursing students during intravenous catheterization skill training<p>Dokunmanın intravenöz kateterizasyon beceri eğitimi sırasında hemşirelik öğrencilerinin anksiyetesine ve uygulama becerisine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(2), 1820. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4481
  • 9. Cheung, T., Wong, S. Y., Wong, K. Y., Law, L. Y., Ng, K., Tong, M. T., Wong, K. Y., Ng, M. Y., & Yip, P. S. F. (2016). Depression, anxiety and symptoms of stress among baccalaureate nursing students in Hong Kong: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(8). https://doi.org/10.3390/ijerph13080779
  • 10. Cornine, A. (2020). Reducing Nursing Student Anxiety in the Clinical Setting: An Integrative Review. Nursing Education Perspectives, 41(4), 229–234. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000633
  • 11. Didem, E., Kġraz, E., Türk, G., Denat, Y., & Bulut, S. (2019). The Effect Of Use Of Simulation During Task Training On Students’ Anxiety, Learning Attitudes And Skill Levels. Journal of Nursing Science, 2(1), 17–22.
  • 12. Erbil, N., Kahraman, A. N., & Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik Öğrenci̇leri̇ni̇n İlk kli̇ni̇k Deneyi̇m Öncesi̇ Anksi̇yete Düzeyleri̇ni̇n Belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(1), 10–16. https://doi.org/10.17049/ahsbd.41986
  • 13. Evgin, D., Çalışkan, Z., & Caner, N. (2017). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Kaygı Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 22–28. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540
  • 14. Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki The Relationship Between Nursing Students ’ Educational Stress and Professional Self-Esteem. Huhemfad-Johufon, 5(1), 49–59.
  • 15. Gül, M., Gül, G., & Katrancı, N. (2015). Sağlık Uygulamalarına İlk Adımda Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı V. Ulusal Kongresi, 1(1), 292–293.
  • 16. Hacihasanolu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., & Yıldırım, A. (2008). Sağlık Yüksekokulu Bi̇ri̇nci̇ Sınıf Öğrenci̇leri̇ni̇n Kli̇ni̇k Uygulamaya İli̇şki̇n Kaygı Düzeyleri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 69–75. https://doi.org/10.17049/ahsbd.04220
  • 17. Karaca, A. (2017). Perceived level of clinical stress, stress responses and coping behaviors among nursing students. Journal of Psychiatric Nursing, 32–39. https://doi.org/10.14744/phd.2017.22590
  • 18. Karagözoğlu, Ş., Özden, D., Türk, G., & Tok Yıldız, F. (2014). Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 7(4), 266–274.
  • 19. Kaya, M., & Varol, K. (2002). İlahiyat Fakültesi Öğrenci̇leri̇ni̇n Durumluk Sürekli̇ Kaygı Düzeyleri̇ Ve Kaygı Nedenleri̇ (SamsunÖrneği̇). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31–63.
  • 20. Levett-Jones, T., Pitt, V., Courtney-Pratt, H., Harbrow, G., & Rossiter, R. (2015). What are the primary concerns of nursing students as they prepare for and contemplate their first clinical placement experience? Nurse Education in Practice, 15(4), 304–309. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.03.012
  • 21. Melincavage, S. M. (2011). Student nurses’ experiences of anxiety in the clinical setting. Nurse Education Today, 31(8), 785–789. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.007
  • 22. Midilli, T. S., Çevik, K., & Baysal, E. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Laboratuvar Uygulamalarındaki Bilgi ve Becerileri ile Sınav Kaygısı İlişkisinin İncelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 43–54. https://doi.org/10.22312/sdusbed.306412
  • 23. Özdemir, H., Khorshid, L., & Zaybak, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Turkish Journal Of Science and Health, 1(2), 20–28.
  • 24. Özsaban, A., & Bayram, A. (2020). Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Journal of Ankara Health Sciences, 5989, 124–145. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1144660
  • 25. Polat, Ş., Ayyıldız Erkan, H., Çınar, G., & Afşar Doğrusöz, L. (2018). Opinions of Student Nurses Practicing Clinical Practice in a University Hospital. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 0–2. https://doi.org/10.5222/shyd.2018.064
  • 26. Ross, J. G., & Carney, H. (2017). The Effect of Formative Capstone Simulation Scenarios on Novice Nursing Students’ Anxiety and Self-Confidence Related to Initial Clinical Practicum. Clinical Simulation in Nursing, 13(3), 116–120. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.11.001
  • 27. Sanad, H. M. (2019). Stress and Anxiety among Junior Nursing Students during the Initial Clinical Training : A Descriptive Study at College of Health Sciences , University of Bahrain. American Journal of Nursing Research, 7(6), 995–999. https://doi.org/10.12691/ajnr-7-6-13
  • 28. Sevinç, S., & Özdemir, S. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2), 14–24.
  • 29. Shahsavari, H., Ghiyasvandian, S., Houser, M. L., Zakerimoghadam, M., Kermanshahi, S. S. N., & Torabi, S. (2017). Effect of a clinical skills refresher course on the clinical performance, anxiety and self-efficacy of the final year undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 27, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.006
  • 30. Simpson, M. C. G., & Sawatzky, J. A. V. (2020). Clinical placement anxiety in undergraduate nursing students: A concept analysis. Nurse Education Today, 87(June 2019), 104329. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104329
  • 31. Sun, F. K., Long, A., Tseng, Y. S., Huang, H. M., You, J. H., & Chiang, C. Y. (2016). Undergraduate student nurses’ lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Education Today, 37, 21–26. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.001
  • 32. Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3).
  • 33. Tel, H., Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2004). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Laboratuar Uygulamasında Birbirlerine IM Enjeksiyon Uygularken Ve Klinik Uygulamanın İlk Gününde Anksiyete Durumları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1).
  • 34. Türkmen, A. S., Taş Arslan, F., Özkan, S., Çelen, R., & Altıparmak, D. (2016). The Pediatric Clinical Practice Skills and Anxiety Levels of Students Studying Child Health and Disease Nursing and Related Factors. International Refereed Journal of Nursing Researches, 7, 136–136. https://doi.org/10.17371/uhd.2016719477
  • 35. Turner, K., & McCarthy, V. L. (2017). Stress and anxiety among nursing students: A review of intervention strategies in literature between 2009 and 2015. Nurse Education in Practice, 22, 21–29. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.11.002

DETERMINING THE ANXIETY LEVELS OF NURSING DEPARTMENT FIRST GRADE STUDENTS BEFORE CLINICAL APPLICATION

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 16, 24.03.2022

Öz

Aim: Although anxiety is a feeling experienced by all living things, people experience it in every period of their life. Nursing students complete their education with clinical experience. This study was conducted to determine the level of anxiety experienced by first-year nursing students before clinical practice.
Methods: The study is a cross-sectional study conducted in February 2017. The universe of the study consisted of 89 students enrolled in the first year of the nursing department. The data were collected using a descriptive questionnaire prepared by the researchers and the State-Trait Anxiety Inventory. In the analysis of the data, mean, standard deviation, Student t-test and One-Way Anova test, Mann Whitney U test, and Kruskall Wallis analysis were used in the SPSS 22 package program.
Results: 74% of the students are female, 26% are male, the average age is 19. The average state anxiety score of the students was 41.20 ± 4.24 and the average trait anxiety score was 45.80 ± 4.89, indicating that they have moderate anxiety. Since the state anxiety score was 43.47 ± 4.33 among men and 40.40 ± 3.94 among women, it was found to be significantly higher among men. 69.7% of the students stated that they felt excitement (69,7%), fear (32.6%), happiness (11.2%), and sadness (6.7%) before the hospital application. 82% of students stated that the most anxious thing about the implementation process was harming due to lack of skills. No significant correlation was found between being anxious due to lack of skills and finding efficient use of models, gender, and choosing the department willingly.
Conclusion: Students experience moderate anxiety and are anxious because of doing wrong and doing harm. It is important to ensure that the student gains the desired clinical gains through effective communication and being a good role model in the clinical practice process.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Açıksöz, S., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Derg, 58(April 2017), 129–135. https://doi.org/10.5455/gulhane
  • 2. Alshahrani, Y., Cusack, L., & Rasmussen, P. (2018). Undergraduate nursing students’ strategies for coping with their first clinical placement: Descriptive survey study. Nurse Education Today, 69(July), 104–108. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.07.005
  • 3. Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42.
  • 4. Bayar, Kılıçhan, Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamaya Yönelik Düşünce ve Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42
  • 5. Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Token, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, January, 1–16.
  • 6. Bektaş, H., Terkes, N., & Özer, Z. (2018). Stress and ways of coping among first year nursing students: A Turkish perspective. Journal of Human Sciences, 15(1), 319. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i1.4626
  • 7. Büyükbayram, Z., & Bıçak Ayık, D. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimi ile İlgili Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(2), 90–99. https://doi.org/10.46237/amusbfd.562097
  • 8. Çelik, G. G., & Eşer, İ. (2017). Effect of touching on anxiety and practice skill of nursing students during intravenous catheterization skill training<p>Dokunmanın intravenöz kateterizasyon beceri eğitimi sırasında hemşirelik öğrencilerinin anksiyetesine ve uygulama becerisine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(2), 1820. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4481
  • 9. Cheung, T., Wong, S. Y., Wong, K. Y., Law, L. Y., Ng, K., Tong, M. T., Wong, K. Y., Ng, M. Y., & Yip, P. S. F. (2016). Depression, anxiety and symptoms of stress among baccalaureate nursing students in Hong Kong: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(8). https://doi.org/10.3390/ijerph13080779
  • 10. Cornine, A. (2020). Reducing Nursing Student Anxiety in the Clinical Setting: An Integrative Review. Nursing Education Perspectives, 41(4), 229–234. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000633
  • 11. Didem, E., Kġraz, E., Türk, G., Denat, Y., & Bulut, S. (2019). The Effect Of Use Of Simulation During Task Training On Students’ Anxiety, Learning Attitudes And Skill Levels. Journal of Nursing Science, 2(1), 17–22.
  • 12. Erbil, N., Kahraman, A. N., & Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik Öğrenci̇leri̇ni̇n İlk kli̇ni̇k Deneyi̇m Öncesi̇ Anksi̇yete Düzeyleri̇ni̇n Belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(1), 10–16. https://doi.org/10.17049/ahsbd.41986
  • 13. Evgin, D., Çalışkan, Z., & Caner, N. (2017). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Kaygı Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 22–28. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540
  • 14. Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki The Relationship Between Nursing Students ’ Educational Stress and Professional Self-Esteem. Huhemfad-Johufon, 5(1), 49–59.
  • 15. Gül, M., Gül, G., & Katrancı, N. (2015). Sağlık Uygulamalarına İlk Adımda Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı V. Ulusal Kongresi, 1(1), 292–293.
  • 16. Hacihasanolu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., & Yıldırım, A. (2008). Sağlık Yüksekokulu Bi̇ri̇nci̇ Sınıf Öğrenci̇leri̇ni̇n Kli̇ni̇k Uygulamaya İli̇şki̇n Kaygı Düzeyleri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 69–75. https://doi.org/10.17049/ahsbd.04220
  • 17. Karaca, A. (2017). Perceived level of clinical stress, stress responses and coping behaviors among nursing students. Journal of Psychiatric Nursing, 32–39. https://doi.org/10.14744/phd.2017.22590
  • 18. Karagözoğlu, Ş., Özden, D., Türk, G., & Tok Yıldız, F. (2014). Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 7(4), 266–274.
  • 19. Kaya, M., & Varol, K. (2002). İlahiyat Fakültesi Öğrenci̇leri̇ni̇n Durumluk Sürekli̇ Kaygı Düzeyleri̇ Ve Kaygı Nedenleri̇ (SamsunÖrneği̇). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31–63.
  • 20. Levett-Jones, T., Pitt, V., Courtney-Pratt, H., Harbrow, G., & Rossiter, R. (2015). What are the primary concerns of nursing students as they prepare for and contemplate their first clinical placement experience? Nurse Education in Practice, 15(4), 304–309. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.03.012
  • 21. Melincavage, S. M. (2011). Student nurses’ experiences of anxiety in the clinical setting. Nurse Education Today, 31(8), 785–789. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.007
  • 22. Midilli, T. S., Çevik, K., & Baysal, E. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Laboratuvar Uygulamalarındaki Bilgi ve Becerileri ile Sınav Kaygısı İlişkisinin İncelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 43–54. https://doi.org/10.22312/sdusbed.306412
  • 23. Özdemir, H., Khorshid, L., & Zaybak, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin yaşadıkları stres düzeyinin belirlenmesi. Turkish Journal Of Science and Health, 1(2), 20–28.
  • 24. Özsaban, A., & Bayram, A. (2020). Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Journal of Ankara Health Sciences, 5989, 124–145. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1144660
  • 25. Polat, Ş., Ayyıldız Erkan, H., Çınar, G., & Afşar Doğrusöz, L. (2018). Opinions of Student Nurses Practicing Clinical Practice in a University Hospital. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 0–2. https://doi.org/10.5222/shyd.2018.064
  • 26. Ross, J. G., & Carney, H. (2017). The Effect of Formative Capstone Simulation Scenarios on Novice Nursing Students’ Anxiety and Self-Confidence Related to Initial Clinical Practicum. Clinical Simulation in Nursing, 13(3), 116–120. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.11.001
  • 27. Sanad, H. M. (2019). Stress and Anxiety among Junior Nursing Students during the Initial Clinical Training : A Descriptive Study at College of Health Sciences , University of Bahrain. American Journal of Nursing Research, 7(6), 995–999. https://doi.org/10.12691/ajnr-7-6-13
  • 28. Sevinç, S., & Özdemir, S. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Kaygı ve Umutsuzluk İlişkisi: Kilis Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(2), 14–24.
  • 29. Shahsavari, H., Ghiyasvandian, S., Houser, M. L., Zakerimoghadam, M., Kermanshahi, S. S. N., & Torabi, S. (2017). Effect of a clinical skills refresher course on the clinical performance, anxiety and self-efficacy of the final year undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 27, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.006
  • 30. Simpson, M. C. G., & Sawatzky, J. A. V. (2020). Clinical placement anxiety in undergraduate nursing students: A concept analysis. Nurse Education Today, 87(June 2019), 104329. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104329
  • 31. Sun, F. K., Long, A., Tseng, Y. S., Huang, H. M., You, J. H., & Chiang, C. Y. (2016). Undergraduate student nurses’ lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Education Today, 37, 21–26. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.001
  • 32. Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3).
  • 33. Tel, H., Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2004). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Laboratuar Uygulamasında Birbirlerine IM Enjeksiyon Uygularken Ve Klinik Uygulamanın İlk Gününde Anksiyete Durumları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1).
  • 34. Türkmen, A. S., Taş Arslan, F., Özkan, S., Çelen, R., & Altıparmak, D. (2016). The Pediatric Clinical Practice Skills and Anxiety Levels of Students Studying Child Health and Disease Nursing and Related Factors. International Refereed Journal of Nursing Researches, 7, 136–136. https://doi.org/10.17371/uhd.2016719477
  • 35. Turner, K., & McCarthy, V. L. (2017). Stress and anxiety among nursing students: A review of intervention strategies in literature between 2009 and 2015. Nurse Education in Practice, 22, 21–29. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.11.002
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Gümüşler Başaran 0000-0002-7554-4358

Özlem Albayrak 0000-0002-9167-307X

Kübra Berber 0000-0002-6887-4623

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 24 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2021
Kabul Tarihi 2 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gümüşler Başaran, A., Albayrak, Ö., & Berber, K. (2022). HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KLİNİK UYGULAMA ÖNCESİ KAYGI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Selçuk Sağlık Dergisi, 3(1), 1-16.