Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜÇ YİRMİDÖRT SAAT ROMANINDA MODERNİZM ALGISI

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 1 - 9, 15.12.2021

Öz

Peride Celal, Cumhuriyet kuşağı içerisinde yer alan sanata ve edebiyata büyük önem vermiş kadın yazarlarımızdandır. Edebiyatın daha çok roman ve öykü türleriyle ilgilenen yazarın yazmaya oldukça erken yaşlarda başladığı görülmektedir. Genel olarak metinlerine bakıldığı zaman ilk dönem eserlerini aşk romanları olan “pembe romanlar”, ikinci dönem eserlerini ise edebi açıdan ve sanatsal açıdan daha nitelikli roman ve öyküler oluşturur. Çok sayıda yazdığı öykü ve romanlarıyla Peride Celal Türk edebiyatının önemli kadın yazarları arasındadır.
Peride Celal’in 1977 yılında çıkan Üç Yirmidört Saat romanı modernist romanın Türk edebiyatında oluşum sürecinde verilen eserlerdendir. Roman genel itibariyle kuşak ve sınıf çatışmasını anlatmakla birlikte iç içe geçmiş hayatları verir. Duru ve düzgün Türkçeyle yazılmış olan roman Peride Hanım’ın ikinci dönem eserlerindendir. Dört kadın, üç kuşak ve bu kadınlar arasındaki çatışmaları anlatan romanda Dilber diğer üç kadının sığınağı konumundadır. Modernizm algısını baskın bir şekilde hissettiğimiz roman Peride Celal’in ikinci dönem romanları arasında en başarılı sayılabilecek romanlarındandır. Yazar sadece konuyu işleyiş biçimi ile değil aynı zamanda anlatım teknikleriyle de modernist tutumunu desteklemiştir.

Kaynakça

  • Adler, A., (2002), Sosyal Duygunun Gelişiminde Bireysel Psikoloji, Çev. Halis Özgü, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Birkök, C., (1998), Modernizmden Postmodernizme Yeni Problemler. İstanbul, File:///C:/Users/Asus/Downloads/75-245-1-Pb.Pdf.
  • Butler, C., (2013), Modernizm, Çev. Nursu Örge, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Celal, P., (1977), Üç Yirmidört Saat, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Cevizci, A., (2005), Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Gümüş, S., (2015), Modernizm ve Postmodernizm, İstanbul: Can Yayınları.
  • İleri, S., (1996), Peride Celal’le Söyleşi. Peride Celal’e Armağan (Haz. Selim İleri), İstanbul: Oğlak Yayınları, S.41-55.
  • ------------------, (2015), Edebiyatımızda Sevdiğim Romanlar Kılavuzu, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kantarcıoğlu, S., (2007), Türk Ve Dünya Romanlarında Modernizm, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Karaküçük, S., (2002), Mutsuz Anneler, Daha Mutsuz Kızları, Varlık, 1134, 18-20.
  • Kolcu, A. İ., (2013), Türk Romanı El Kitabı, Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Uçan, H., (2009), Modernizm/Postmodernizm ve J. Derridanın Yapısökümcü Okuma ve Anlamlandırma Önerisi. Turkish Studies, 4/8, 2283-2306.
  • Zorkul, T., (2006), Peride Celal’in Hayatı ve Eserleri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.

THE PERCEPTION OF MODERNISM IN THE NOVEL OF ÜÇ YİRMİDÖRT SAAT

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 1 - 9, 15.12.2021

Öz

Peride Celal is one of our women writers who gave great importance to art and literature in the Republican generation. It is seen that the writer, who is mostly interested in novel and story genres, started writing at a very early age. When we look at the texts in general, the first period Works are “pink novels”, which are romance novels, and the second period Works are novels and stories that are more qualified in terms of literary and artistic terms. Peride Celal is among the important women writers of Turkish literature with her many stories and novels.
Peride Celal’s novel Üç Yirmidört Saat, which was published in 1977, is one of the Works that were given in the formation process of the modernist novel in Turkish literature. The novel generally tells about the generation and class conflict, but also gives interwined lives. Written in clear and smooth Turkish, the novels is one of Peride Celal’s second period works. In the novel, which tells about four women, three generations and the conflicts between these women, Diber is the shelter of the other three women. The novel, in which we feel the perception of modernism dominantly, is one of Peride Celal’s novels that can be considered the most successful among her second period novels. The author supported her modernist attıtude not only with the way she handled the subject, but also with her narrative techniques.

Kaynakça

  • Adler, A., (2002), Sosyal Duygunun Gelişiminde Bireysel Psikoloji, Çev. Halis Özgü, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Birkök, C., (1998), Modernizmden Postmodernizme Yeni Problemler. İstanbul, File:///C:/Users/Asus/Downloads/75-245-1-Pb.Pdf.
  • Butler, C., (2013), Modernizm, Çev. Nursu Örge, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Celal, P., (1977), Üç Yirmidört Saat, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Cevizci, A., (2005), Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Gümüş, S., (2015), Modernizm ve Postmodernizm, İstanbul: Can Yayınları.
  • İleri, S., (1996), Peride Celal’le Söyleşi. Peride Celal’e Armağan (Haz. Selim İleri), İstanbul: Oğlak Yayınları, S.41-55.
  • ------------------, (2015), Edebiyatımızda Sevdiğim Romanlar Kılavuzu, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kantarcıoğlu, S., (2007), Türk Ve Dünya Romanlarında Modernizm, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Karaküçük, S., (2002), Mutsuz Anneler, Daha Mutsuz Kızları, Varlık, 1134, 18-20.
  • Kolcu, A. İ., (2013), Türk Romanı El Kitabı, Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Uçan, H., (2009), Modernizm/Postmodernizm ve J. Derridanın Yapısökümcü Okuma ve Anlamlandırma Önerisi. Turkish Studies, 4/8, 2283-2306.
  • Zorkul, T., (2006), Peride Celal’in Hayatı ve Eserleri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Tuğba Nurdan 0000-0003-3440-3089

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Nurdan, G. T. (2021). ÜÇ YİRMİDÖRT SAAT ROMANINDA MODERNİZM ALGISI. Sanal Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1-9.

Dergimizde yayımlanan yazıların bilimsel ve hukuki sorumlulukları yazarlarına aittir.

Bütün hakları saklıdır: STAD©