Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Domestic Tourists’ Attitudes Towards Gastronomy Tourism: A Case Study Of Konya

Yıl 2023, Sayı: 4, 52 - 71, 31.12.2023

Öz

After people satisfy their physiological needs such as food and drink, the need for safety and shelter arises, and these are regarded as the essential things that should be provided. These are followed by belongingness and esteem based on Maslow's hierarchy of needs. Although it may seem different from the first needs, meeting these needs today is also related to food and drink. Consumption other than compulsory food consumption includes activities carried out with family and friends or during business meetings. Once a certain level of welfare is reached, social needs become more salient. Travel is also included in the activities for purposes of socialization. Tour operators determine destinations for purposes such as tasting food and getting to know different cultures. This study examines the perspective of domestic tourists visiting Konya to see historical places towards gastronomy tourism. For this purpose, 439 validated surveys were evaluated. As a result, people differ in their preferences of the type of tourism and their expectations while travelling. Compared with other studies, it was determined that domestic tourists visiting Konya to see the historical places have a low interest in the cuisine culture and indirectly in Konya cuisine. In terms of general satisfaction, creating a destination based on the tourist profile is considered important.

Kaynakça

  • Akbulut, B. A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve İmaj: Konya Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 100-120.
  • Akdağ, G., Akgündüz, Y., Güler, O., ve Benli, S. (2015). Bir seyahat motivasyon aracı olarak gastronomi: Hatay'ı ziyaret eden yerli turistlerin seyahat motivasyonları, yiyecek-içecek deneyimleri ve seyahat memnuniyetleri üzerine bir araştırma. 1. In Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015). pp. 28-30.
  • Akdağ, G., & Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 301-309.
  • Çelik, M., ve Aksoy, M. (2017). Yerli turistlerin gastronomi turizmine yönelik tutumları: Şanlıurfa örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 422-434.
  • Çevik, S., ve Saçılık, M. Y. (2011). Destinasyonun rekabet avantajı elde etmesinde gastronomi turizminin rolü: Erdek örneği. 12. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12, 503-515.
  • Deveci, B. (2020). Kültür ve Yemek Kültürü. İçinde: Yemek Kültür ve Toplum. Ankara: Nobel Yayıncılık. Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de gastronomi ve turizm (İstanbul örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gillespie, C. (2001). European Gastronomy into the 21st Century, Butterworth-Heinemann Publishing. Güllü, K., ve Atasoy, B. (2020). Gastro-Turistlerin Seyahat Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.
  • Harrington, R. J., and Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary tourism—A case study of the gastronomic capital. Journal of Culinary Science & Technology, 8(1), 14-32.
  • Horng, J.S. and Tsai, C.T. (2010). Culinary tourism strategic development: an Asia-Pasific perspective International Journal of Tourism Research.
  • Karadağ, L., and Marangoz, M. (2017). Sürdürülebilir Turizm Açısından Alternatif Turizmin Önemi: Marmaris Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 29-40.
  • Karagöz, D. (2011). Etkinlik turizmi ve etkinlik turizmi bağlamında yabancı ziyaretçi harcamalarının ekonomiye etkisi: Formula 1 2005 Türkiye Grand Prix örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaman, A. ve Aylan, F.K. (2021). Destinasyon Pazarlaması. İçinde: Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi. (Ed: Karaman, A., Şalvarcı, S. ve Aylan, F.K.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2020). Gastronomi Turizminin Önemi, İçinde: Gastronomi ve Yiyecek Tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karim, A.S., and Chi, C. G. Q. (2010). Culinary tourism as a destination attraction: An empirical examination of destinations' food image. Journal of hospitality marketing and management, 19(6), 531-555.
  • Kılıçhan, R. (2013). Türkiye’deki Güncel Destinasyonlar, Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi Gastronomi Turizmi. 6.
  • Kivela, J., and Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of hospitality & tourism research, 30(3), 354-377.
  • Koçoğlu, C. M. (2019). Yerli Turistlerin Gastronomi Turizmine Yönelik Tutumlarının Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(2), 366-380.
  • Long, L. (2003). Culinary Tourism. Lexington: The University Press of Kentucky. Lopez-Guzman, T., and Canizares, S. S. (2011). Gastronomy, Tourism and Differentiation: A Case Study in Spain, Review of Economics and Finance.
  • Özilhan Özbey, D., ve Başer, H. H. (2015). Kent Marka İmajı Oluşumunda Etkili Unsurların Önem Ve Yeterlilik Derecelerinin Konya Açısından İncelenmesi. Journal of International Social Research, 8(39).
  • Quan, S. and Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience:an illustration from food experiences in tourism. Tourism Management 25, 297–305.
  • Richards, G. (2002). Gastronomy: an essential ingredient in tourism production and consumption? In: Tourism and Gastronomy (Ed: Hjalager, A. M., & Richards, G). London: Routledge.
  • Sarı-Gök, H. (2020).Gastronomi Turizmi. İçinde: Turizm Türlerine Profesyonel Yaklaşım. (Ed:F.A. Bilge ve A. Cabi). Ankara: Sage Yayınları.
  • Şen, A., ve Aktaş, N. (2017). Tüketicilerin seyahatleri sırasında besin seçimleri, yöresel gastronomi davranışları ve destinasyon seçiminde gastronomi unsurlarının rolü: Konya-Karaman örneği. Sosyal Ve Ekonomik Arastırmalar Dergisi, 19(32), 65.
  • Şengül, S. (2017). Türkiye’nin Gastronomi Turizmi Destinasyonlarının Belirlenmesi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 375-396.
  • Varol, F., ve Ünüsan, Ç. (2018). Sürdürülebilir Kültürel Miras Turizmi Kapsamında Konya’ya Gelen Turistlerin İmaj Algısı. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(19), 247-268.
  • Yariş, A. (2014). Mardinde gastronomi turizmi: Turist görüşlerine ilişkin bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Yurtseven, R. (2011). Sustainable gastronomic tourism in Gokceada (Imbros): Local and authentic perspectives. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 17-26.
  • Ünsal, A. (2020). İktidarların Sofrası Yemek Siyaset Ve Simgesellik. İstanbul: Everest Yayınları.

Yerli Turistlerin Gastronomi Turizmine Yönelik Tutumları: Konya Örneği

Yıl 2023, Sayı: 4, 52 - 71, 31.12.2023

Öz

İnsanlar yeme içme gibi fizyolojik ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra güvenlik ve barınma ihtiyacı doğmakta, bunlar öncelikli temini gereken ihtiyaçlar olarak sayılmaktadır. Bunlardan sonra Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisine göre ait olma ve saygınlık gelmektedir. Her ne kadar ilk ihtiyaçlardan farklı gibi görünse de günümüzde bu ihtiyaçların giderilmesi de yeme içme ile bağlantılıdır. Zorunlu yiyecek tüketimi harici yapılacak tüketim aile, eş-dost, iş toplantısı gibi faaliyetlerle gerçekleştirilmektedir. Belirli bir refah seviyesine ulaşılınca sosyal ihtiyaçların belirginliği artmaktadır. Sosyalleşme faaliyetleri arasına seyahat de girmektedir. Yiyecek içecek tatma ve değişik kültürleri tanıma gibi amaçlar için tur operatörleri destinasyonlar belirlemektedir. Bu çalışmada Konya’ya tarihi yerleri ziyarete gelen yerli turistlerin gastronomi turizmine bakışı incelenmiştir. Bu amaçla geçerli 439 anket değerlendirmeye alınmıştır. Sonuç olarak insanların seyahate çıkarken amaçladıkları ziyarette tercih ettikleri turizm çeşidi ve beklentilerini farklılaştırmaktadır. Konya’ya tarihi yerlerini gezmeye gelen yerli turistlerin, diğer çalışmalarla kıyaslanınca, mutfak kültürüne dolaylı olarak da Konya mutfağına ilgisinin düşük olduğu belirlenmiştir. Genel memnuniyet açısından turist profiline göre destinasyon oluşturulmasının önemi görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbulut, B. A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve İmaj: Konya Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 100-120.
  • Akdağ, G., Akgündüz, Y., Güler, O., ve Benli, S. (2015). Bir seyahat motivasyon aracı olarak gastronomi: Hatay'ı ziyaret eden yerli turistlerin seyahat motivasyonları, yiyecek-içecek deneyimleri ve seyahat memnuniyetleri üzerine bir araştırma. 1. In Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015). pp. 28-30.
  • Akdağ, G., & Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 301-309.
  • Çelik, M., ve Aksoy, M. (2017). Yerli turistlerin gastronomi turizmine yönelik tutumları: Şanlıurfa örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 422-434.
  • Çevik, S., ve Saçılık, M. Y. (2011). Destinasyonun rekabet avantajı elde etmesinde gastronomi turizminin rolü: Erdek örneği. 12. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12, 503-515.
  • Deveci, B. (2020). Kültür ve Yemek Kültürü. İçinde: Yemek Kültür ve Toplum. Ankara: Nobel Yayıncılık. Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de gastronomi ve turizm (İstanbul örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gillespie, C. (2001). European Gastronomy into the 21st Century, Butterworth-Heinemann Publishing. Güllü, K., ve Atasoy, B. (2020). Gastro-Turistlerin Seyahat Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.
  • Harrington, R. J., and Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary tourism—A case study of the gastronomic capital. Journal of Culinary Science & Technology, 8(1), 14-32.
  • Horng, J.S. and Tsai, C.T. (2010). Culinary tourism strategic development: an Asia-Pasific perspective International Journal of Tourism Research.
  • Karadağ, L., and Marangoz, M. (2017). Sürdürülebilir Turizm Açısından Alternatif Turizmin Önemi: Marmaris Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 29-40.
  • Karagöz, D. (2011). Etkinlik turizmi ve etkinlik turizmi bağlamında yabancı ziyaretçi harcamalarının ekonomiye etkisi: Formula 1 2005 Türkiye Grand Prix örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaman, A. ve Aylan, F.K. (2021). Destinasyon Pazarlaması. İçinde: Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi. (Ed: Karaman, A., Şalvarcı, S. ve Aylan, F.K.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2020). Gastronomi Turizminin Önemi, İçinde: Gastronomi ve Yiyecek Tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karim, A.S., and Chi, C. G. Q. (2010). Culinary tourism as a destination attraction: An empirical examination of destinations' food image. Journal of hospitality marketing and management, 19(6), 531-555.
  • Kılıçhan, R. (2013). Türkiye’deki Güncel Destinasyonlar, Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi Gastronomi Turizmi. 6.
  • Kivela, J., and Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of hospitality & tourism research, 30(3), 354-377.
  • Koçoğlu, C. M. (2019). Yerli Turistlerin Gastronomi Turizmine Yönelik Tutumlarının Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(2), 366-380.
  • Long, L. (2003). Culinary Tourism. Lexington: The University Press of Kentucky. Lopez-Guzman, T., and Canizares, S. S. (2011). Gastronomy, Tourism and Differentiation: A Case Study in Spain, Review of Economics and Finance.
  • Özilhan Özbey, D., ve Başer, H. H. (2015). Kent Marka İmajı Oluşumunda Etkili Unsurların Önem Ve Yeterlilik Derecelerinin Konya Açısından İncelenmesi. Journal of International Social Research, 8(39).
  • Quan, S. and Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience:an illustration from food experiences in tourism. Tourism Management 25, 297–305.
  • Richards, G. (2002). Gastronomy: an essential ingredient in tourism production and consumption? In: Tourism and Gastronomy (Ed: Hjalager, A. M., & Richards, G). London: Routledge.
  • Sarı-Gök, H. (2020).Gastronomi Turizmi. İçinde: Turizm Türlerine Profesyonel Yaklaşım. (Ed:F.A. Bilge ve A. Cabi). Ankara: Sage Yayınları.
  • Şen, A., ve Aktaş, N. (2017). Tüketicilerin seyahatleri sırasında besin seçimleri, yöresel gastronomi davranışları ve destinasyon seçiminde gastronomi unsurlarının rolü: Konya-Karaman örneği. Sosyal Ve Ekonomik Arastırmalar Dergisi, 19(32), 65.
  • Şengül, S. (2017). Türkiye’nin Gastronomi Turizmi Destinasyonlarının Belirlenmesi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 375-396.
  • Varol, F., ve Ünüsan, Ç. (2018). Sürdürülebilir Kültürel Miras Turizmi Kapsamında Konya’ya Gelen Turistlerin İmaj Algısı. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(19), 247-268.
  • Yariş, A. (2014). Mardinde gastronomi turizmi: Turist görüşlerine ilişkin bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Yurtseven, R. (2011). Sustainable gastronomic tourism in Gokceada (Imbros): Local and authentic perspectives. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 17-26.
  • Ünsal, A. (2020). İktidarların Sofrası Yemek Siyaset Ve Simgesellik. İstanbul: Everest Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Gastronomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdullah Badem 0000-0001-8518-6366

Yılmaz Seçim 0000-0002-9112-7650

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Badem, A., & Seçim, Y. (2023). Domestic Tourists’ Attitudes Towards Gastronomy Tourism: A Case Study Of Konya. Selçuk Turizm Ve Bilişim Araştırmaları Dergisi(4), 52-71.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.