BibTex RIS Kaynak Göster

The Cement Tiles in Izmir Houses

Yıl 2014, Cilt: 23 Sayı: 1, 67 - 81, 29.12.2014

Öz

In the middle of the 19th century, ornamental floor tiles manufactured in France spread all over the world especially in Mediterranean countries.This decoration element which also found an area of usage in the Ottoman geography through levantine families is known as cement tile. Cement tiles, which created effaceable hygienic environments by protecting the environments they are tiled from moisture became fashion of the moment after a short time. In the This ornamental element taking place in İzmir residences in the decoration both on the floors and facades made İzmir residences over from the point of different form, colour, motive, ornamental designs and places of use.

Kaynakça

  • Aker, S. (2010), Çini Tasarımı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Akyüz, E. (1994), “Tarihsel Süreçte İzmir’de Konut”, Ege Mimarlık, 3, 32-35.
  • Akyüz, E. (1996), “İzmir Evleri”, Atlas (İzmir Özel Sayısı), 34-42.
  • Baş, U. (1981), “İzmir’de Çıkmalı Eski Türk Evleri”, Bilim, Birlik, Başarı, 32, 10-14.
  • Baykara, T. (1974), İzmir Şehri ve Tarihi, Ege Üniversitesi Matbaası: İzmir.
  • Demiriz, Y. (1979), Osmanlı Mimarisinde Süsleme I Erken Devir (1300-1453), Kültür Bakanlığı Yayınları: İstanbul.
  • Demiriz, Y. (2004), İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Yorum Sanat ve Yayıncılık: İstanbul.
  • Herbert, T.,Huggins, K. (2000), The Decorative Tile, Phaidon Pres:s Hong Kong.
  • Dunbabin, K. M. (2003), Mosaics of The Greek and Roman World, Cambridge Univesity Press: Cambridge.
  • Erpi, F. (1987), Buca’da Konut Mimarisi (1838-1934), ODTÜ Yayınları: Ankara.
  • Erpi, F. (1991), “Sosyo-Kültürel Yapının Yerel Konut Mimarisindeki Yansıması Üzerine Kıyaslamalı Üç Örnek: Anadolu’daki Türk, Rum ve Levanten Konut Mimarileri”, Türk Halk Mimarisi Sempozyum Bildirileri, 73-83, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Keswick Cumberland. (1898), Album Ornamental Granitic Tiles of the Threkeld Granite Co. Ltd.
  • Kuyulu, İ. (1993), “İzmir’de Resimli Bir Ev”, Kültür ve Sanat, 17, s.53-55.
  • Kuyulu, İ. (2001), “İzmir (mimari)” maddesi, İslam Ansiklopedisi, 23, 526-529, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: İstanbul.
  • Kuyulu Ersoy, İ. (2003), “Bornova Levanten Köşklerine Mimari Açıdan Bir Bakış”, Bornova Köşkleri Gezginler ve Anılar, 35-49, Tepekule Kitaplığı Yayınları: İzmir.
  • Kuyulu Ersoy, İ. (2006), “Karşıyaka Levanten Konutlarından Örnekler”, Karşıyaka Kültür ve Çevre Sempozyumu Bildiriler, 106-115, Karşıyaka Belediyesi Kültür Yayınları: İzmir.
  • Miller&Coates. (1870), Minton's Tiles: For Floors of Churches, Banks and Other Public Buildings, and for Vestibules, Halls, Hearths, Conservatories, Etc., in Dwellings: as Laid in the Capitol at Washington.
  • Mülayim, S. (1982), Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Orhon, A. V. (2011), “Sanat ve Zanaatın Buluştuğu Bir Yapı Malzemesi: Karosiman”, Egemimarlık, 78, 38-41.c
  • St. Remy-Chimay. (1895), Societe Annyme des Produits Ceramiques de St. Remy- Chimay, Album Des Carrelages Ceramiques fins A Dessins Incrustes, Belgıque.
  • Uçar, A. (2013), “İzmir Konutlarında Çakıl Mozaik Örnekleri”, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2013, S.28, Mayıs 2013, Isparta.
  • Üstüner, A.C. (2002), Mozaik Sanatı, Engin Yayıncılık: İstanbul.
  • Zeren, M. T. (2010), İzmir'de Sefarad Mimarisi ve Sinagogları, Yalın Yayıncılık: İzmir.

İzmir Konutlarında Karosimanlar

Yıl 2014, Cilt: 23 Sayı: 1, 67 - 81, 29.12.2014

Öz

19. yüzyıl ortalarında Fransa’da üretilen süslemeli döşeme karoları ticaret yoluyla Akdeniz ülkeleri başta olmak üzere tüm dünyaya yayılmıştır. İstanbul, İzmir, Mersin gibi liman kentlerinde yaşayan Levanten aileler aracılığıyla Osmanlı coğrafyasında da kullanım alanı bulan bu dekorasyon elamanı karosiman adıyla tanınmıştır. Döşendikleri mekanları nemden koruyarak çabuk temizlenebilir hijyenik mekanlar yaratan karosimanlar kısa bir sürede günün modası haline gelmiştir. İzmir konutlarında hem cephelerin, hem de zeminlerin dekorasyonunda yer alan bu süsleme elemanı farklı form, renk, motif, süsleme tasarımları ve kullanım yerleri açısından İzmir konutlarına kimlikli ve ayrıcalıklı bir görünüm kazandırmıştır.

Kaynakça

  • Aker, S. (2010), Çini Tasarımı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Akyüz, E. (1994), “Tarihsel Süreçte İzmir’de Konut”, Ege Mimarlık, 3, 32-35.
  • Akyüz, E. (1996), “İzmir Evleri”, Atlas (İzmir Özel Sayısı), 34-42.
  • Baş, U. (1981), “İzmir’de Çıkmalı Eski Türk Evleri”, Bilim, Birlik, Başarı, 32, 10-14.
  • Baykara, T. (1974), İzmir Şehri ve Tarihi, Ege Üniversitesi Matbaası: İzmir.
  • Demiriz, Y. (1979), Osmanlı Mimarisinde Süsleme I Erken Devir (1300-1453), Kültür Bakanlığı Yayınları: İstanbul.
  • Demiriz, Y. (2004), İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Yorum Sanat ve Yayıncılık: İstanbul.
  • Herbert, T.,Huggins, K. (2000), The Decorative Tile, Phaidon Pres:s Hong Kong.
  • Dunbabin, K. M. (2003), Mosaics of The Greek and Roman World, Cambridge Univesity Press: Cambridge.
  • Erpi, F. (1987), Buca’da Konut Mimarisi (1838-1934), ODTÜ Yayınları: Ankara.
  • Erpi, F. (1991), “Sosyo-Kültürel Yapının Yerel Konut Mimarisindeki Yansıması Üzerine Kıyaslamalı Üç Örnek: Anadolu’daki Türk, Rum ve Levanten Konut Mimarileri”, Türk Halk Mimarisi Sempozyum Bildirileri, 73-83, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Keswick Cumberland. (1898), Album Ornamental Granitic Tiles of the Threkeld Granite Co. Ltd.
  • Kuyulu, İ. (1993), “İzmir’de Resimli Bir Ev”, Kültür ve Sanat, 17, s.53-55.
  • Kuyulu, İ. (2001), “İzmir (mimari)” maddesi, İslam Ansiklopedisi, 23, 526-529, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: İstanbul.
  • Kuyulu Ersoy, İ. (2003), “Bornova Levanten Köşklerine Mimari Açıdan Bir Bakış”, Bornova Köşkleri Gezginler ve Anılar, 35-49, Tepekule Kitaplığı Yayınları: İzmir.
  • Kuyulu Ersoy, İ. (2006), “Karşıyaka Levanten Konutlarından Örnekler”, Karşıyaka Kültür ve Çevre Sempozyumu Bildiriler, 106-115, Karşıyaka Belediyesi Kültür Yayınları: İzmir.
  • Miller&Coates. (1870), Minton's Tiles: For Floors of Churches, Banks and Other Public Buildings, and for Vestibules, Halls, Hearths, Conservatories, Etc., in Dwellings: as Laid in the Capitol at Washington.
  • Mülayim, S. (1982), Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Orhon, A. V. (2011), “Sanat ve Zanaatın Buluştuğu Bir Yapı Malzemesi: Karosiman”, Egemimarlık, 78, 38-41.c
  • St. Remy-Chimay. (1895), Societe Annyme des Produits Ceramiques de St. Remy- Chimay, Album Des Carrelages Ceramiques fins A Dessins Incrustes, Belgıque.
  • Uçar, A. (2013), “İzmir Konutlarında Çakıl Mozaik Örnekleri”, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2013, S.28, Mayıs 2013, Isparta.
  • Üstüner, A.C. (2002), Mozaik Sanatı, Engin Yayıncılık: İstanbul.
  • Zeren, M. T. (2010), İzmir'de Sefarad Mimarisi ve Sinagogları, Yalın Yayıncılık: İzmir.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Aygül Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçar, A. (2014). İzmir Konutlarında Karosimanlar. Sanat Tarihi Dergisi, 23(1), 67-81.