Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Feminist Eleştiri Bağlamında Belgesel Fotoğrafın Altın Çağı’nda Kadın Fotoğrafçıların Gördükleri

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 249 - 264, 28.10.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1766203

Öz

Çalışmanın Amacı: Belgesel fotoğrafın altın çağı olarak adlandırılan 1930-1950’ler, Amerikan belgesel fotoğrafında modernist vizyonun üslubunun ve niteliklerinin inşa edildiği dönemdir. Bu üslubu belirleyenler ise dönemin önde gelen erkek fotoğrafçıları ve onların kurumsallaştırdığı fotoğraf yapılarıdır. Çalışmanın amacı, bu yapılara rağmen kadın fotoğrafçıların dönemin popüler belgesel fotoğraf anlayışının dışında alternatif konular üretip üretmedikleri ve farklı bakış açılarına sahip olup olmadıklarını incelemektir.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Kadın fotoğrafçılar ve fotoğrafları, literatür taraması yapılarak feminist eleştiri bağlamında konu seçimi, fotoğrafik üslup, saha deneyimi ve kurumsal yapıdaki roller bağlamında değerlendirilmiştir. Değerlendirmede belgesel fotoğrafa yön veren FSA (Çiftlik Güvenliği İdaresi) ve Magnum Fotoğraf Ajansı’nda 1930-1950’li yıllar arasında çalışmış kadın fotoğrafçılardan bazıları yer almıştır. Magnum Fotoğraf Ajansı’ndan iki, FSA’dan ise yalnızca üç kadın fotoğrafçıya yer verilmesinin nedeni, saha deneyimlerinin kapsamlı biçimde belgelenmiş olması ve farklı kadınlık deneyimlerini temsil etme potansiyelleridir. Çalışmanın teorik yaklaşımını oluşturan feminist eleştiri bağlamında, belgesel fotoğraf pratiği içinde kadın fotoğrafçıların deneyimleri ve toplumsal cinsiyet normlarının bu pratiklere etkileri irdelenmiştir. Çalışmada bakış politikaları, toplumsal cinsiyet eşitsizliği, temsil ve kadın deneyimi kavramları üzerinden bir anlatı oluşturulmuştur.
Yöntem: Çalışmada, yöntem olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Belirlenen fotoğrafçıların fotoğrafik üretimlerinin yanı sıra ilgili literatürde yer alan yazınlar ve akademik incelemeler dikkate alınmış, belirlenen kavramlar üzerinden çözümlemeler yapılmıştır.
Bulgular: Analizler doğrultusunda kadın belgesel fotoğrafçıların, genellikle kadınlar ve dezavantajlı gruplarla ilgili fotoğraf çektikleri görülmüştür. Fotoğraflarda bulunan kişiler/gruplar fotoğrafın bir figüranı olarak değil öznesi olarak yer almıştır. Bu fotoğrafçılar, göz ardı edilen kadının gündelik yaşamını içeriden bir bakışla belgelemiştir. Diğer taraftan fotoğraf eril bir mecra olsa da kadın fotoğrafçıların kendilerine özgü bir anlayış/yaklaşım geliştirdiğini söylemek mümkündür.
Sonuç: Çalışmada kadın belgesel fotoğrafçıların, temsilde etik bir sorumluluk, bakışta politik bir farkındalık ve anlatıda öznelleştirilmiş bir duyarlılık taşıdığı sonucuna varılmıştır. Erkek egemen fotoğraf kanonuna ve bunun sonucunda oluşan eril yapılanmalara rağmen kadın fotoğrafçıların üretimleri bir direniş ve yeniden anlatı inşa etme pratiği olarak görülebilir. Onların fotoğrafları geçmişin kadın temsillerini göstermekle kalmaz, günümüz fotoğrafına ve bu alandaki feminist üretim pratiklerine de ilham verir.

Kaynakça

  • ARNOLD, E. (1976). The unretouched woman. New York: Alfred A. Knopf Inc.
  • BEAUVOIR, S. (2021a). İkinci cinsiyet olgular ve efsaneler. (G. Acar Savran, Çev.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • BEAUVOIR, S. (2021b). İkinci cinsiyet yaşanmış deneyim. (G. Acar Savran, Çev.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • ELLIS, J. (1998). Silent witnesses: Representations of working-class women in the United States. Ohio, USA: Bowling Green State University Popular Press.
  • FISHER, A. (1987). Let us now praise famous women. USA: Pandora Press (Routledge & Kegan Paul Inc.)
  • GOLDBERG, V. ve SILBERMAN, R. (1999). American photography: A century of images. California: Chronicle Books.
  • GORDON, L. (2009). Dorothea Lange: A life beyond limits. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • HOOKS, B. (1990). Ain’t I a woman: Black women and feminism. London: Pluto Press.
  • MCEUEN, M. A. (2000). Seeing America: Women photographers between the wars. Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • MILLER, R. (2012). Magnum tarihin ön cephesinde 50 yıl - Efsanevi fotoğraf ajansının hikayesi. (T. Tosun, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • MORAN, M. (1989). 1930s, America – Feminist void? The status of the Equal Rights Movement during the Great Depression. Loyola University New Orleans, Department of History. https://cas.loyno.edu/sites/chn.loyno.edu/files/1930%27s%20America-Feminist%20Void.pdf
  • MULVEY, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Screen, 16(3), 6-18.
  • NOCHLIN, L. (1971). Why have there been no great women artists? ARTnews.
  • ORAL, M. (2011). Weimar Cumhuriyetinden günümüze fotoğraf ajanslarının fotojurnalizme katkıları. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • ÖZDAMAR AKARÇAY, G. (2012). Etnograflar ve fotoğrafçılara yönelik bir etnografi çalışması: Hacı Bektaş Veli etkinliklerinin foto-etnografisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • PLATTNER, S. W. (1983). Roy Stryker: U.S.A. 1943-1950, The Standart Oil (New Jersey) photography project. Texas: University of Texas Press.
  • POLLACK, P. (1977). The picture history of photography, from the earliest beginnings to the present day. New York: Harry N. Abrams Incorporated.
  • RATHBONE, B. (1995). Walker Evans: A biography. America: Houghton Mifflin Company.
  • ROSENBLUM, N. (1994). A history of women photographers. New York: Abbeville Press.
  • TAYLOR, P. S., ve Riess, S. (1973). Paul Schuster Taylor: California Social Scientist Volume I: Education, Field Research, and Family. Digital Collections. https://digicoll.lib.berkeley.edu/record/221922?ln=en&v=pdf

What Women Photographers Saw in the Golden Age of Documentary Photography in the Context of Feminist Criticism

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 249 - 264, 28.10.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1766203

Öz

Purpose of Study: The 1930s-1950s, referred to as the golden age of documentary photography, marked the establishment of the style and characteristics of the modernist vision in American documentary photography. This style was shaped by the leading male photographers of the period and the photographic structures they institutionalized. The aim of this study is to examine whether, despite these structures, women photographers produced alternative subjects outside the popular understanding of documentary photography at the time and whether they possessed diverse perspectives.
Conceptual/Theoretical Framework: A literature review was conducted to evaluate women photographers and their photographs within the context of feminist critique, focusing on their choice of subject matter, photographic style, field experience, and roles within the institutional structure. The evaluation included some of the women photographers who worked for the Farm Security Administration (FSA) and the Magnum Photos, which shaped documentary photography, between the 1930s and 1950s. The inclusion of two women photographers from Magnum and only three from the FSA stems from their extensively documented fieldwork and their potential to represent diverse female experiences. Within the context of feminist critique, which forms the theoretical approach of the study, the experiences of women photographers within documentary photography and the impact of gender norms on these practices were examined. The study constructed a narrative based on the concepts of gaze politics, gender inequality, representation, and women's experience.
Method: Descriptive analysis was employed in the study. In addition to the photographic productions of the selected photographers, relevant literature and academic studies were considered, and analyses were conducted based on the identified concepts.
Findings: Based on the analysis, it was observed that women documentary photographers generally photographed women and disadvantaged groups. The individuals/groups in the photographs were not extras but rather subjects of the photograph. These photographers documented the everyday lives of overlooked women from an insider's perspective. Furthermore, while photography is a masculine medium, it is possible to argue that women photographers have developed their own unique understanding/approach.
Conclusion: The study concluded that women documentary photographers possess an ethical responsibility in representation, a political awareness in their gaze, and a subjectivized sensitivity in their narrative. Despite the male-dominated photographic canon and the resulting masculine constructs, the work of women photographers can be seen as a practice of resistance and narrative reconstruction. Their photographs not only showcase past representations of women but also inspire contemporary photography and feminist production practices within the field.

Kaynakça

  • ARNOLD, E. (1976). The unretouched woman. New York: Alfred A. Knopf Inc.
  • BEAUVOIR, S. (2021a). İkinci cinsiyet olgular ve efsaneler. (G. Acar Savran, Çev.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • BEAUVOIR, S. (2021b). İkinci cinsiyet yaşanmış deneyim. (G. Acar Savran, Çev.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • ELLIS, J. (1998). Silent witnesses: Representations of working-class women in the United States. Ohio, USA: Bowling Green State University Popular Press.
  • FISHER, A. (1987). Let us now praise famous women. USA: Pandora Press (Routledge & Kegan Paul Inc.)
  • GOLDBERG, V. ve SILBERMAN, R. (1999). American photography: A century of images. California: Chronicle Books.
  • GORDON, L. (2009). Dorothea Lange: A life beyond limits. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • HOOKS, B. (1990). Ain’t I a woman: Black women and feminism. London: Pluto Press.
  • MCEUEN, M. A. (2000). Seeing America: Women photographers between the wars. Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • MILLER, R. (2012). Magnum tarihin ön cephesinde 50 yıl - Efsanevi fotoğraf ajansının hikayesi. (T. Tosun, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • MORAN, M. (1989). 1930s, America – Feminist void? The status of the Equal Rights Movement during the Great Depression. Loyola University New Orleans, Department of History. https://cas.loyno.edu/sites/chn.loyno.edu/files/1930%27s%20America-Feminist%20Void.pdf
  • MULVEY, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Screen, 16(3), 6-18.
  • NOCHLIN, L. (1971). Why have there been no great women artists? ARTnews.
  • ORAL, M. (2011). Weimar Cumhuriyetinden günümüze fotoğraf ajanslarının fotojurnalizme katkıları. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • ÖZDAMAR AKARÇAY, G. (2012). Etnograflar ve fotoğrafçılara yönelik bir etnografi çalışması: Hacı Bektaş Veli etkinliklerinin foto-etnografisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • PLATTNER, S. W. (1983). Roy Stryker: U.S.A. 1943-1950, The Standart Oil (New Jersey) photography project. Texas: University of Texas Press.
  • POLLACK, P. (1977). The picture history of photography, from the earliest beginnings to the present day. New York: Harry N. Abrams Incorporated.
  • RATHBONE, B. (1995). Walker Evans: A biography. America: Houghton Mifflin Company.
  • ROSENBLUM, N. (1994). A history of women photographers. New York: Abbeville Press.
  • TAYLOR, P. S., ve Riess, S. (1973). Paul Schuster Taylor: California Social Scientist Volume I: Education, Field Research, and Family. Digital Collections. https://digicoll.lib.berkeley.edu/record/221922?ln=en&v=pdf
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon, Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serenay Anık Gök 0000-0003-0846-6457

Erken Görünüm Tarihi 27 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2025
Kabul Tarihi 26 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Anık Gök, S. (2025). Feminist Eleştiri Bağlamında Belgesel Fotoğrafın Altın Çağı’nda Kadın Fotoğrafçıların Gördükleri. ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 249-264. https://doi.org/10.56590/stdarticle.1766203

ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi

ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665