Introduction: COVID-19 has affected all educational institutions as well as medical education. In our country, medical faculties have decided to switch from face-to-face to emergency distance teaching by acting according to the Council of Higher Education (CoHE). For the first time, medical schools in our country have had to implement this immense online distance teaching process. The views of students who experience this process are thought to be important for the improvement and development of the process and making the right decisions in similar situations that may be encountered in the future.
Objective: This study aimed to evaluate the emergency distance education practices carried out in our country's medical faculties during the epidemi from the students' perspective.
Materials and Methods: For this purpose, with the Ministry of Health COVID-19 Scientific Research Evaluation Commission's approval, the opinions of the medical faculty students who are in term I-V regarding the conditions in the emergency distance teaching process, teaching practices, and measurement and evaluation were taken. The descriptive study was conducted on 13 August-4 September 2020 with 2611 students from 84 medical faculties. The frequencies and percentages of the obtained data were calculated, and the chi-square test was used to compare the groups. A descriptive analysis approach was used in the analysis of the opinions written to open-ended questionnaires.
Findings: Of the 2611 volunteer students participating in our study, %93.4 are from state universities, and 6.6% are from foundation universities. Most of the students stated that the cognitive load in emergency distance teaching was excessive and tiring and that there were missing aspects of education in this process. They also stated that they had difficulty in providing self-discipline and that their social isolation increased. In suggestions for improvement, developing solutions for practical training and increasing the interaction frequently come to the fore.
Conclusion: The study results show that medical faculties should consider students' conditions, psychosocial and educational needs while making decisions regarding teaching activities and exams. It is thought that the planning to be made by including the students in the decision processes will ensure correct and effective steps.
Covid-19 emergency distance teaching medical education student views
Giriş: COVID-19 tüm eğitim kurumlarını etkilediği gibi tıp eğitimini de etkilemiştir. Ülkemizde tıp fakülteleri Yüksek Öğrenim Kurumu’nun (YÖK) yayınladığı kararlara göre hareket ederek acil uzaktan öğretim sürecine geçme kararları almıştır. Ülkemizdeki tıp fakülteleri ilk kez bu kadar büyük çevrim içi uzaktan öğretim sürecini uygulamak zorunda kalmıştır. Bu süreci deneyimleyen öğrencilerin görüşlerinin sürecin iyileştirilmesi, geliştirilmesi ve gelecekte karşılaşılabilecek benzer durumlarda doğru kararlar verilebilmesi için önemli olduğu düşünülmektedir.
Amaç: Bu çalışmada ülkemizdeki tıp fakültelerinde salgın sürecinde yürütülen acil uzaktan öğretim uygulamalarının öğrenci gözüyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu amaçla Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilimsel Araştırma Değerlendirme Komisyonu onayı alınarak dönem I-V olan tıp fakültesi öğrencilerinin acil uzaktan öğretim sürecindeki olanaklarına, öğretim uygulamalarına ve ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri alınmıştır. Tanımlayıcı nitelikte olan çalışma 13 Ağustos-4 Eylül 2020 tarihlerinde 84 tıp fakültesinden 2611 öğrencinin katılımıyla yürütülüştür. Elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır, grupların karşılaştırılmasında ki-kare testi uygulanmıştır. Açık uçlu anket sorularına yazılan görüşlerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmamıza katılan 2611 gönüllü öğrencinin %93,4’ü devlet üniversitelerinden, %6,6’sı vakıf üniversitelerindendir. Öğrencilerin çoğu deneyimlenen acil uzaktan öğretimde bilişsel yükün fazla ve yorucu olduğunu, bu süreçte eğitimde eksik kalan yönlerin olduğunu, öz disiplin sağlamada güçlük çektiklerini ve sosyal izolasyonlarını arttırdığını ifade etmiştir. Geliştirmeye yönelik önerilerde ise sıklıkla pratik eğitime yönelik çözüm geliştirilmesi ve etkileşimin arttırılması başlıkları öne çıkmaktadır.
Sonuç: Çalışma sonuçları tıp fakültelerinin öğretim etkinlikleri ve sınavlara ilişkin kararlar alırken öğrencilerin olanaklarını, psikososyal ve eğitsel gereksinimlerini dikkate almaları gerektiğini göstermektedir. Öğrencileri karar süreçlerine dâhil ederek yapılacak planlamaların doğru ve etkin adımlar atılmasını sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |