Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi
Öz
Amaç: Bu çalışmanın amacı, annelerin D vitamini desteği konusundaki bilgi ve tutumlarını belirlemek ve çocuklarına D vitamini vermeleriyle ilişkili faktörleri incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırmanın verileri aile sağlığı merkezlerine başvuran 0-4 yaş çocuğu olan annelerden elde edilmiştir. Veriler, literatürden yararlanılarak araştırmacılar tarafından oluşturulmuş olan bir anketle, yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan 316 annenin %30,1’i D vitamini verilmediğinde çocuğun sık hastalanacağını bilmektedir. Annelerin %96,5’i çocuğunu güneşe çıkardığını belirtmiştir. Annelerin %14,9’u bebeğin/çocuğun sadece başını açarak, %74,4’ü başını ve elini açarak, %10,2’si ise tam giysili olarak güneşe çıkarmaktadır. Annelerin %96,2’sinin çocuklarına D vitamini verdiği saptanmıştır. Annelerin %98,4’üne sağlık personeli tarafından çocuğuna D vitamini vermesi önerilmiştir. Çocuğa D vitamini verilmesinin önerilmiş olması, annenin gebeliğinde D vitamini kullanması, kemik sağlığı için güneşe çıkarmanın önemli olduğunu bilmeleri ile çocuklara D vitamini verilmesi arasında ilişki bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Araştırmaya katılan annelerin çoğunluğu çocuğunu güneşe çıkarmakta ve çocuğuna D vitamini vermektedir. Sağlık personeli tarafından D vitamini önerilmesi, annenin gebeliğinde D vitamini kullanmış olması annenin davranışını etkilemektedir. Yapılan eğitimlerde sağlık personelinin çocukların uygun kıyafetle güneşe çıkarılmalarının önemli olduğunu anlatması gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler
Destekleyen Kurum
Yoktur.
Teşekkür
Araştırmamıza katılan tüm annelere katılımları için ve Balıkesir’in Altıeylül İlçesi ASM ebe/hemşirelerine verilerin toplanmasında verdikleri destek için teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Randev S, Kumar P, Guglani V. Vitamin D supplementation in childhood –a review of guidelines. Indian J Pediatr 2018;85:194–201.
- Dobson R, Cock HR, Brex P, Giovannoni G. Vitamin D supplementation. Pract Neurol. 2018;18:35-42.
- Tan ML, Abrams SA, Osborn DA. Vitamin D supplementation for term breastfed infants to prevent vitamin Ddeficiency and improve bone health. Cochrane Database of Systematic Reviews Intervention 2020; doi:10.1002/14651858.CD013046.pub2.
- Buğrul F. Süt çocukluğu dönemindeki bebeklerin annelerine verilen D vitamininin çocuklardaki D vitamini düzeyine etkisi (uzmanlık tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü; 2011.
- Hatun Ş, Ozkan B, Bereket A. Vitamin D deficiency and prevention: Turkish experience. Acta Pædiatrica 2011;100:1195–99.
- Hatun S, Bereket B, Çalıkoğlu AS, Özkan B. Günümüzde D vitamini yetersizliği ve nütrisyonel rikets. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2003;46:224–241.
- Gupta P, Dewan P, Shah D, Sharma N, Bedi N, Kaur IR et al. Vitamin D supplementation for treatment and prevention of pneumonia in under-five children: a randomized double-blind placebo controlled trial. Indian Pediatr 2016;53:967-980.
- Singh N, Kamble D, Mahantshetti NS. Effect of vitamin D supplementation in the prevention of recurrent pneumonia in under-five children. Indian J Pediatr 2019;86: 1105-1111.
Ayrıntılar
Birincil Dil
Türkçe
Konular
Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm
Araştırma Makalesi
Yayımlanma Tarihi
2 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi
13 Nisan 2021
Kabul Tarihi
18 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı
Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 3
APA
Açıkgöz, A., & Şahan, A. G. (2021). Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(3), 181-189. https://doi.org/10.17942/sted.915361
AMA
1.Açıkgöz A, Şahan AG. Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi. STED. 2021;30(3):181-189. doi:10.17942/sted.915361
Chicago
Açıkgöz, Ayla, ve Ayşe Gülay Şahan. 2021. “Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 30 (3): 181-89. https://doi.org/10.17942/sted.915361.
EndNote
Açıkgöz A, Şahan AG (01 Temmuz 2021) Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 30 3 181–189.
IEEE
[1]A. Açıkgöz ve A. G. Şahan, “Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi”, STED, c. 30, sy 3, ss. 181–189, Tem. 2021, doi: 10.17942/sted.915361.
ISNAD
Açıkgöz, Ayla - Şahan, Ayşe Gülay. “Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 30/3 (01 Temmuz 2021): 181-189. https://doi.org/10.17942/sted.915361.
JAMA
1.Açıkgöz A, Şahan AG. Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi. STED. 2021;30:181–189.
MLA
Açıkgöz, Ayla, ve Ayşe Gülay Şahan. “Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, c. 30, sy 3, Temmuz 2021, ss. 181-9, doi:10.17942/sted.915361.
Vancouver
1.Ayla Açıkgöz, Ayşe Gülay Şahan. Annelerin Çocuklarına D Vitamini Vermeleriyle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi. STED. 01 Temmuz 2021;30(3):181-9. doi:10.17942/sted.915361
Cited By
0-12 Aylık Bebeği Olan Annelerin D Vitamini Takviyesi Kullanım ve Bilgi Düzeyleri
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1073447