ÖZET
Amaç: Bu çalışma hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinde stresle baş etme teknikleri dersi’nin öz-etkililik-yeterlik ve psikolojik sağlamlığa etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma ön test-son test yarı deneysel tasarım ile 2020-2021 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır. Deney grubunu bu dersi alan 38 öğrenci, kontrol grubunu ise dersi almayan 34 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubundaki öğrencilere 14 hafta süreyle haftada 2 saat stresle baş etme teknikleri dersi verilmiştir. Veriler tanımlayıcı özellikler soru formu, Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, medyan, minimum, maksimum, Mann-Whitney U, ki-kare testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 19.26±1.01 olduğu, %84.7’sinin kadın ve %77.8’inin çekirdek aile yapısına sahip olduğu olduğu belirlenmiştir. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencileri arasında son testte Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’nin Gelecek Kaygısı alt boyutunda aradaki fark sınırda anlamlı (p=0.053) ve Sosyal Yeterlilik alt boyutunda aradaki fark anlamlı bulunmuştur (p=0.041).
Sonuç: Çalışmada, stresle baş etme teknikleri dersinin psikolojik dayanıklılığın iki temel bileşeni olan gelecek kaygısı ve sosyal yeterliliği anlamlı düzeyde etkilediği ancak öz-etkililik-yeterliliği etkilemediği belirlenmiştir. Stresle baş etme teknikleri dersinin ulusal düzeyde hemşirelik eğitimi veren okulların müfredatına dahil edilmesi önerilmektedir. Öğrencilerde psikolojik dayanıklılık ve öz-etkililik-yeterliliği artırmak için farklı girişimlerin yer aldığı deneysel çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Stresle baş etme psikolojik dayanıklılık öz-etkililik-yeterlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |