Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 26 Sayı: 1, 20 - 26, 11.04.2017

Öz

Öz
Amaç: Araştırma, üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma özel bir üniversitede eğitim gören araştırmaya katılmayı kabul eden 260 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri literatür doğrultusunda hazırlanan ve 16 sorudan oluşan anket formu ile 23 sorudan oluşan Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (YSOÖ) ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, t test ve varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.71±1.69‘dur. öğrencilerin %81.2’si hipotansiyon belirtilerini bilmektedir. Öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, ailede sağlık çalışanı bulunması ve sağlığı algılama durumları ile sağlık okuryazarlığı arasında anlamlı bir fark olmadığı ancak dördüncü sınıfta okuyan ve tedavi gördüğü hastalığı bulunanların sağlık okuryazarlığı düzeyinin anlamlı olarak yüksek olduğu saptandı (p<0.05).
Sonuç: Çalışmaya katılan üniversite öğrencileri ilaç dozlarının zamanını, hipotansiyon belirtilerini ve hastane randevusu almayı iyi bilmekte ancak hipertansiyon belirtilerini ve hastalıkları ile ilgili şikayetlerde başvurulacak polikliniği iyi bilmemektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda üniversite öğrencilerine konuya ilişkin düzenlenecek seminer, konferans ve benzeri bilimsel aktiviteler yararlı olacaktır.

Kaynakça

  • 1. Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-UNFPA 11 Temmuz Dünya Nüfus Günü teması “Gençlere Yatırım” 2014, www.un.org.tr/news/WPD2014BilgiNotu.pdf
  • 2. Türkiye İstatistik Kurumu – TUİK Dünya Nüfus Günü, Haber Bülteni 2014, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15975
  • 3. Özkürkçügil Çorapçıoğlu A. Bir mediko-sosyal merkeze genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler. Türk Psikiyatri Dergisi 1999;10(2):115-22.
  • 4. Bayhan V. Genç kimliği: Üniversite gençliğinin sosyolojik profili. Malatya, İnönü Üniversitesi Yayınları 2003;27-41.
  • 5. Kutlu M. Üniversite öğrencilerinin Alıştırma-Oryantasyon Hizmetlerine ilişkin Karşılaştıkları Sorunlar ve Beklentileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya 2004.
  • 6. Özgüven E. Üniversite öğrencilerinin sorunları ve baş etme yolları. Eğitim Fakültesi Dergisi 1992; 7,5-13.
  • 7. Karahan F, Sardoğan, ME, Özkamalı, E, Dicle AN. Üniversite 1.sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;2 (30), 63- 71.
  • 8. Batı H, Tezer E, Duman E, Önen E, Yılmaz C, Fadıloğlu Ç. Üniversite öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışı değerlendirmesi. 8. Halk Sağlığı Günleri Kongre Kitabı, Sivas 2003.
  • 9. Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 9(2): 26-34.
  • 10. Sorensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z, Brand H. (HLS-EU) Consortium Health Literacy Project European. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012; 25;12:80
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Ahmet Dinçer

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Dinçer A. Üniversite Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. STED. 2017;26(1):20-6.