Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 2, 99 - 106, 18.06.2018

Öz


Öz
Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki çalışma, Konya ilinde bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2013-2014 akademik yılı bahar döneminde gerçekleştirildi. Araştırma verileri 2, 3 ve 4. sınıf hemşirelik bölümü öğrencilerinden 263 kişiye ulaşılarak toplandı. Veriler; araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ve “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)” kullanılarak toplandı ve sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, Kruskall Wallis ve One Way Anova analizi kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %60,0’i
21-23 yaş grubu arasındadır. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği puan ortalaması 57,33±8,88’dir. Öğrencilerin araştırma dersi alma, meslekle ilgili dergi okuma, bilimsel toplantılara katılma ve mezun olduktan sonra araştırma yapmayı isteme durumu ile KDHYTÖ puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (sırasıyla p<0,05, p<0,05, p<0,01, p<0,001).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin KDHYT puanının yüksek olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Şenyuva E. Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. F.N. Hem. Derg 2016;24(1):59-65. 2. Taşocak G. Öğretmeden öğrenmeye: Felsefi ve kuramsal temeller, stratejiler. I. Uluslar arası & V.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı, Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 2001;7-12. 3. Yılmaz M. Hemşirelik bakım hizmetinin kalitesini geliştirme yolu olarak kanıta dayalı uygulama. C.Ü. Hemşire YO Derg 2005;9(1):41-8. 4. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. HEMAR-G Derg 2015;17(2-3):21-35. 5. Muslu KG, Baybek H, Yıldız TH, Kıvrak A. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ölçeği’nin Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması. UHD 2015;2(3):1-16. 6. Özsoy SA, Ardahan M. Hemşirelerin uygulamalarında kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Ege Üniv Hemşirelik YO Derg 2006;22(2):89-101. 7. Lee YK. Evidence based practice in Hong Kong: Issues and implications in its establishment. J Clin Nurs 2003;12(5):618-26. 8. Arslan S, Konuk ŞD, Küçük Ö. Pediatri kliniğinde çalışan hemşirelerin kanıta dayalı uygulamalara ilişkin görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniv Sağlık Bil Fakültesi Hemşirelik E-Derg 2015;3(1):1-9. 9. Sitzia J. Barrier store search utilization: the clinical setting and nurses themselves. Intensive Crit Care Nurs 2002;18:230-43. 10. Hutchinson AM, Johnston L. Bridging the divide: A survey of nurses’ opinions regarding barriers to and facilitators of research utilization in the practice. J Clin Nurs 2004;13:304-15. 11. Özdemir L, Akdemir N. Turkish nurses’ utilization of research evidence in clinical practice and influencing factors. Int Nurs Rev 2009;56:319-25. 12. Brown CE, Wickline MA, Ecoff L, Glaser D. Nursing practice, knowledge, attitudes and perceived barriers to evidence-based practice at an academic medical center. J Adv Nurs 2009;65(2):371–81. 13. Stokke K, Olsen NR, Espehaug B, Nortvedt MW. Evidence based practice beliefs and implementation among nurses: a cross-sectional study. BMC Nursing 2014;13(8):1-10. 14. Ammouri AA, Raddaha AA, Dsouza P, et al. Evidence-based practice: Knowledge, attitudes, practice and perceived barriers among nurses in Oman. Sultan Qaboos Univ Med J 2014;14(4):e537-45. 15. Khammarnia M, Haj Mohammadi M, Amani Z, Rezaeian S, Setoodehzadeh F. Barriers to implementation of evidence based practice in Zahedan teaching hospitals, Iran, 2014. Nurs Res Pract 2015;2015:357140. 16. Ryan JE. Undergraduate nursing students’ attitudes and use of research and evidence-based practice–an integrative literature review. J Clin Nurs 2016;25:1548–56. 17. Platin N. Kanıta dayalı hemşirelik ülkemizde uygulanamaz: neden? I. Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 29 Ekim-2 Kasım 2000, Antalya. Kongre Kitabı, 23-6. 18. Kocaman G. Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. HEMAR-G Derg 2003;2:61-9. 19. Arslan Yürümezoğlu H, Kocaman G. Hemşirelikte araştırma kullanımı ve PARIHS kavramsal çerçevesi. C.Ü. Hemşire YO Derg 2008;12(3):36-42. 20. Temel AB, Ardahan M. Hemşirelik araştırmalarının kullanımı, engeller ve araştırma kullanımında değişim modelleri. HEMAR-G Derg 2011;3:63-70. 21. International Council of Nursing (ICN) 2012. Closing the gap: from evidence to action. Erişim tarihi 13/01/2017, Erişim adresi: http://www.icn.ch/publications/2012-closing-the-gap-fromevidence-to-action/. 22. Türkiye Sağlık Bakanlığı Hemşirelik Yönetmeliği 2010. Erişim Tarihi 11.07.2016, Erişim adresi: http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/MEVZUAT/18_08_2010_12_55_51.pdf. 23. Ruzafa-Martinez M, Lopez-Iborra L, Madrigal-Torres M. Attitude towards evidence-based nursing questionnaire: Development and psychometric testing in Spanish community nurses. J Eval Clin Pract 2011;17:664-70. 24. Ayhan Y. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim, İzmir, 2013. 25. Khorshid L. Hemşirelerin hemşirelik araştırmalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ege Üniv Hemşirelik YO Derg 1996;12:13-9. 26. Retsas A, Nolan M. Barriers to nurses’ use of research: an Australian hospital study. Int J Nurs Stud 1999;36:335-43. 27. Yava A, Tosun N, Çiçek H, ve ark. Hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanımında engeller ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirliği. Gülhane Tıp Derg 2007;49:72-80. 28. Yava A, Çiçek H, Tosun N, ve ark. Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler. Anatol J Clin Investing 2008;2(4):160-6. 29. Bahar Z, Gözüm S, Beşer A, ve ark. İki farklı bölgedeki üniversite hastanelerinde çalışan hemşirelerin araştırma kullanım engelleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. DEUHFED 2015;8(4):232-40. 30. Karadaş A, Duran S, Ergün S. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelikte araştırma, gelişmelere karşı farkındalık ve tutumları. UHD 2015;(5):1-18. 31. Leach JM, Hofmeyer A, Bobridge A. The impact of research education on student nurse attitude, skill and uptake of evidence-based practice: a descriptive longitudinal survey. J Clin Nurs 2015;25,194–203. 32. Güven B. İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri, tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. TSA Dergisi 2008;12(1):35–54. 33. Egelioğlu N, Arslan S, Bakan G. Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. HEMAR-G Derg 2011;1:14-24. 34. Ayyıldız T, Şener KD, Veren F, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bil Derg 2014;5(3):222-8. 35. Kurt AA, İzmirli ÖŞ, Fırat M, İzmirli S. Bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniv Sosyal Bil Derg 2011;30,19-28. 36. Polat M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. PAUSBED 2014;18:73-86. 37. McCleary L, Brown GT. Association between nurses’ education about research and their research use. Nurse Educ Today 2003;23:556-65.
Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 2, 99 - 106, 18.06.2018

Öz


Öz
Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki çalışma, Konya ilinde bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2013-2014 akademik yılı bahar döneminde gerçekleştirildi. Araştırma verileri 2, 3 ve 4. sınıf hemşirelik bölümü öğrencilerinden 263 kişiye ulaşılarak toplandı. Veriler; araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ve “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)” kullanılarak toplandı ve sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, Kruskall Wallis ve One Way Anova analizi kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %60,0’i
21-23 yaş grubu arasındadır. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği puan ortalaması 57,33±8,88’dir. Öğrencilerin araştırma dersi alma, meslekle ilgili dergi okuma, bilimsel toplantılara katılma ve mezun olduktan sonra araştırma yapmayı isteme durumu ile KDHYTÖ puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (sırasıyla p<0,05, p<0,05, p<0,01, p<0,001).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin KDHYT puanının yüksek olduğu bulunmuştur.
Anahtar Sözcükler: Hemşire, Hemşirelik öğrencisi, Kanıta dayalı hemşirelik, Tutum,

Kaynakça

  • 1. Şenyuva E. Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. F.N. Hem. Derg 2016;24(1):59-65. 2. Taşocak G. Öğretmeden öğrenmeye: Felsefi ve kuramsal temeller, stratejiler. I. Uluslar arası & V.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı, Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 2001;7-12. 3. Yılmaz M. Hemşirelik bakım hizmetinin kalitesini geliştirme yolu olarak kanıta dayalı uygulama. C.Ü. Hemşire YO Derg 2005;9(1):41-8. 4. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. HEMAR-G Derg 2015;17(2-3):21-35. 5. Muslu KG, Baybek H, Yıldız TH, Kıvrak A. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ölçeği’nin Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması. UHD 2015;2(3):1-16. 6. Özsoy SA, Ardahan M. Hemşirelerin uygulamalarında kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Ege Üniv Hemşirelik YO Derg 2006;22(2):89-101. 7. Lee YK. Evidence based practice in Hong Kong: Issues and implications in its establishment. J Clin Nurs 2003;12(5):618-26. 8. Arslan S, Konuk ŞD, Küçük Ö. Pediatri kliniğinde çalışan hemşirelerin kanıta dayalı uygulamalara ilişkin görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniv Sağlık Bil Fakültesi Hemşirelik E-Derg 2015;3(1):1-9. 9. Sitzia J. Barrier store search utilization: the clinical setting and nurses themselves. Intensive Crit Care Nurs 2002;18:230-43. 10. Hutchinson AM, Johnston L. Bridging the divide: A survey of nurses’ opinions regarding barriers to and facilitators of research utilization in the practice. J Clin Nurs 2004;13:304-15. 11. Özdemir L, Akdemir N. Turkish nurses’ utilization of research evidence in clinical practice and influencing factors. Int Nurs Rev 2009;56:319-25. 12. Brown CE, Wickline MA, Ecoff L, Glaser D. Nursing practice, knowledge, attitudes and perceived barriers to evidence-based practice at an academic medical center. J Adv Nurs 2009;65(2):371–81. 13. Stokke K, Olsen NR, Espehaug B, Nortvedt MW. Evidence based practice beliefs and implementation among nurses: a cross-sectional study. BMC Nursing 2014;13(8):1-10. 14. Ammouri AA, Raddaha AA, Dsouza P, et al. Evidence-based practice: Knowledge, attitudes, practice and perceived barriers among nurses in Oman. Sultan Qaboos Univ Med J 2014;14(4):e537-45. 15. Khammarnia M, Haj Mohammadi M, Amani Z, Rezaeian S, Setoodehzadeh F. Barriers to implementation of evidence based practice in Zahedan teaching hospitals, Iran, 2014. Nurs Res Pract 2015;2015:357140. 16. Ryan JE. Undergraduate nursing students’ attitudes and use of research and evidence-based practice–an integrative literature review. J Clin Nurs 2016;25:1548–56. 17. Platin N. Kanıta dayalı hemşirelik ülkemizde uygulanamaz: neden? I. Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 29 Ekim-2 Kasım 2000, Antalya. Kongre Kitabı, 23-6. 18. Kocaman G. Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. HEMAR-G Derg 2003;2:61-9. 19. Arslan Yürümezoğlu H, Kocaman G. Hemşirelikte araştırma kullanımı ve PARIHS kavramsal çerçevesi. C.Ü. Hemşire YO Derg 2008;12(3):36-42. 20. Temel AB, Ardahan M. Hemşirelik araştırmalarının kullanımı, engeller ve araştırma kullanımında değişim modelleri. HEMAR-G Derg 2011;3:63-70. 21. International Council of Nursing (ICN) 2012. Closing the gap: from evidence to action. Erişim tarihi 13/01/2017, Erişim adresi: http://www.icn.ch/publications/2012-closing-the-gap-fromevidence-to-action/. 22. Türkiye Sağlık Bakanlığı Hemşirelik Yönetmeliği 2010. Erişim Tarihi 11.07.2016, Erişim adresi: http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/MEVZUAT/18_08_2010_12_55_51.pdf. 23. Ruzafa-Martinez M, Lopez-Iborra L, Madrigal-Torres M. Attitude towards evidence-based nursing questionnaire: Development and psychometric testing in Spanish community nurses. J Eval Clin Pract 2011;17:664-70. 24. Ayhan Y. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim, İzmir, 2013. 25. Khorshid L. Hemşirelerin hemşirelik araştırmalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ege Üniv Hemşirelik YO Derg 1996;12:13-9. 26. Retsas A, Nolan M. Barriers to nurses’ use of research: an Australian hospital study. Int J Nurs Stud 1999;36:335-43. 27. Yava A, Tosun N, Çiçek H, ve ark. Hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanımında engeller ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirliği. Gülhane Tıp Derg 2007;49:72-80. 28. Yava A, Çiçek H, Tosun N, ve ark. Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler. Anatol J Clin Investing 2008;2(4):160-6. 29. Bahar Z, Gözüm S, Beşer A, ve ark. İki farklı bölgedeki üniversite hastanelerinde çalışan hemşirelerin araştırma kullanım engelleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. DEUHFED 2015;8(4):232-40. 30. Karadaş A, Duran S, Ergün S. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelikte araştırma, gelişmelere karşı farkındalık ve tutumları. UHD 2015;(5):1-18. 31. Leach JM, Hofmeyer A, Bobridge A. The impact of research education on student nurse attitude, skill and uptake of evidence-based practice: a descriptive longitudinal survey. J Clin Nurs 2015;25,194–203. 32. Güven B. İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri, tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. TSA Dergisi 2008;12(1):35–54. 33. Egelioğlu N, Arslan S, Bakan G. Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. HEMAR-G Derg 2011;1:14-24. 34. Ayyıldız T, Şener KD, Veren F, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bil Derg 2014;5(3):222-8. 35. Kurt AA, İzmirli ÖŞ, Fırat M, İzmirli S. Bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniv Sosyal Bil Derg 2011;30,19-28. 36. Polat M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. PAUSBED 2014;18:73-86. 37. McCleary L, Brown GT. Association between nurses’ education about research and their research use. Nurse Educ Today 2003;23:556-65.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Raziye Çelen

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Çelen R. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. STED. 2018;27(2):99-106.