Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Derneklerine İlişkin Bilgi Düzeyi ve Üye Olmalarını Etkileyen Bazı Faktörler

Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 4, 251 - 257, 04.09.2018

Öz

Öz
Amaç: Bu araştırmanın amacı; hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeyi ve üye olmalarını etkileyen bazı faktörlerin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın örneklemini amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen 241 hemşirelik son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Mesleki Derneklere İlişkin Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler Mayıs-Haziran 2017 tarihlerinde toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ki-kare ve ANOVA testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22,54±1,42, %87,1’i kız ve %46,1’i hemşirelik mesleğini isteyerek seçmiştir. Öğrencilerin %56,8’inin hemşirelik ile ilgili dernekler hakkında bilgi aldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin %64,7’sinin hemşirelik ile ilgili herhangi bir derneğe üye olmadıkları saptanmıştır. Hemşirelik derneklerine üyelik durumu ile cinsiyet (p=,189), maddi durum (p=,431), hemşirelik bölümünü isteyerek seçme (p=,133) ve mesleğinden memnun olma (p=,586) durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır. Hemşirelik dernekleri hakkında bilgi sahibi olma (p=,025) ve derneklere üye olmanın faydalı olduğunu düşünme (p=,000) ile derneklere üye olma arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgilerinin olmasına karşın üyelik oranlarının düşük olduğu ve üye olmamalarındaki en büyük gerekçenin ‘üye olmak için ne yapacaklarını bilmemeleri’ olduğu belirlenmiştir.
 

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Altıok HÖ, Üstün B. Profesyonellik: kavram analizi. DEUHYO ED 2014; 7 (2): 151-55. 2. Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9 (2): 235-59. 3. Vicdan AK. Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 2010; 261-63. 4. Ünsal A, Yıldırım T, Aymelek N. Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3 (2): 25-34. 5. Korkmaz F. Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2011; 59-67. 6. Korkmaz F, Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2010: 1-17. 7. Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu. Erişim 13 Kasım, 2017, at http://www.shgm.saglik.gov.tr 8. Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2014; 5 (3): 137-42. 9. Kantek F, Kaya A, Gezer N. The effects of nursing education on professional values: A longitudinal study. Nurse Education Today 2017; 58: 43-6. 10. Elliott AM. Identifying professional values in nursing: an ıntegrative review. Teaching and Learning in Nursing 2017; 12 (3): 201-6. 11. Nazik E, Arslan S. Hemşirelik mesleğinin geleceği: öğrencilerin beklentileri. Bozok Tıp Dergisi 2014; 4 (1): 33-40. 12. Dönmez RO, Özsoy S. Factors influencing development of professional values among nursing students. Pakistan Journal of Medical Science 2016: 32 (4); 988-93. 13. Dikmen Y. Hemşirelerde profesyonel değerler ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. STED 2016; 25 (5): 197-204. 14. Kalaycı Ş. SPSS uygulamaları Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 7. Ed. Ankara: Asil Yayın Dağıtım LTD.ŞTİ, 2016. 15. Kiper S, Koştu N. Denizli Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5 (14): 1-14. 16. Küçükoğlu S, Çelebioğlu A, Miroğlu A, Çağlar G, Bağcı N. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3 (1): 9-14. 17. Özdelikara A, Boğa NM, Alkan SA. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki örgütlenme tutumunun belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2016; 2 (3): 58-70. 18. Kahriman İ, Karadeniz HU, Kaptan D, Ayar AC. Bir üniversite hastanesinin pediatri kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki dernekler ile ilgili görüşleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 3 (2): 132-41.
Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 4, 251 - 257, 04.09.2018

Öz

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Altıok HÖ, Üstün B. Profesyonellik: kavram analizi. DEUHYO ED 2014; 7 (2): 151-55. 2. Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9 (2): 235-59. 3. Vicdan AK. Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 2010; 261-63. 4. Ünsal A, Yıldırım T, Aymelek N. Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3 (2): 25-34. 5. Korkmaz F. Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2011; 59-67. 6. Korkmaz F, Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2010: 1-17. 7. Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu. Erişim 13 Kasım, 2017, at http://www.shgm.saglik.gov.tr 8. Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2014; 5 (3): 137-42. 9. Kantek F, Kaya A, Gezer N. The effects of nursing education on professional values: A longitudinal study. Nurse Education Today 2017; 58: 43-6. 10. Elliott AM. Identifying professional values in nursing: an ıntegrative review. Teaching and Learning in Nursing 2017; 12 (3): 201-6. 11. Nazik E, Arslan S. Hemşirelik mesleğinin geleceği: öğrencilerin beklentileri. Bozok Tıp Dergisi 2014; 4 (1): 33-40. 12. Dönmez RO, Özsoy S. Factors influencing development of professional values among nursing students. Pakistan Journal of Medical Science 2016: 32 (4); 988-93. 13. Dikmen Y. Hemşirelerde profesyonel değerler ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. STED 2016; 25 (5): 197-204. 14. Kalaycı Ş. SPSS uygulamaları Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 7. Ed. Ankara: Asil Yayın Dağıtım LTD.ŞTİ, 2016. 15. Kiper S, Koştu N. Denizli Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5 (14): 1-14. 16. Küçükoğlu S, Çelebioğlu A, Miroğlu A, Çağlar G, Bağcı N. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3 (1): 9-14. 17. Özdelikara A, Boğa NM, Alkan SA. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki örgütlenme tutumunun belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2016; 2 (3): 58-70. 18. Kahriman İ, Karadeniz HU, Kaptan D, Ayar AC. Bir üniversite hastanesinin pediatri kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki dernekler ile ilgili görüşleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 3 (2): 132-41.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Özlem Çiçek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Çiçek Ö. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Derneklerine İlişkin Bilgi Düzeyi ve Üye Olmalarını Etkileyen Bazı Faktörler. STED. 2018;27(4):251-7.