Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Madde Kullanım Özellikleri ve Tutumları*

Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 6, 415 - 420, 18.01.2019

Öz

Öz:
Amaç: Bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde okuyan
öğrencilerin madde kullanım özelliklerini ve madde
kullanımı ile ilgili damgalayıcı tutumlarını
belirlemektir.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Evren 1154
öğrenciden, örneklem 271 öğrenciden oluşmuştur.
Veriler bilgi toplama formu ve Alkol ve Madde
Bağımlılığı Damgalayıcı Tutumlar Ölçeği ile
toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %79,3'ü kadın, yaş
ortalaması 20,84±1,58 idi. Öğrencilerin %8,9’u
sigara, %5,2’si alkol ve bir öğrenci de madde
kullandığını ifade etti. Alkol ve sigara içen öğrenciler,
başlama nedeni olarak en çok arkadaş ortamının
etkilediğini belirttiler. Bu öğrencilerin %59,4’ü
sigaraya, %64,3’ü ise alkole 17 yaş ve üzerinde
başladığını belirtti. Öğrencilerin %42,4’ü madde
kullanımıyla ilgili bilgilerinin yetersiz olduğunu ve
üniversitede bu konuda aktiviteler yapılırsa
%14,8’inin bu aktivitelere gönüllü olarak destek
verebileceklerini ifade ettiler. Öğrencilerin Alkol ve
Madde Bağımlılığı Damgalayıcı Tutumlar ölçek puanı
ile yaş, cinsiyet ve okudukları bölüm arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken, sınıflar
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu ve
sınıflar arttıkça damgalayıcı tutumların arttığı
görüldü.
Sonuçlar: Alkol ve sigara kullanımına başlamada
öğrencilerin arkadaş ortamından etkilendikleri ve bu
maddelere başlamalarının üniversite yıllarında olduğu
belirlendi. Madde kullanımı ile ilgili dördüncü sınıf
öğrencilerinin daha fazla damgalayıcı tutum içinde
oldukları söylenebilir.
Anahtar sözcükler: Madde kullanımı, Madde
bağımlılığı, Tutum, Damgalama, Riskli sağlık
davranışları

Kaynakça

  • 1.Türkiye Uyuşturucu ve Uyuşturucu Bağımlılığı İzleme Merkezi. GPS Araştırması. 2011. http://www.kom.pol.tr/tubim/Sayfalar/default.asp x adresinden 25.11.2014 tarihinde edinilmiştir. 2. Çam O, Ergin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2014. 3. Altındağ A, Yanık M, Yengil E, Karazeybek A.H. Şanlıurfa’da Üniversite Öğrencilerinde Madde Kullanımı. Bağımlılık Dergisi 2005;6: 60-4. 4. Türkiye İstatistik Kurumu. Sağlık Araştırması. 2012. http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDet ayKT_ID=1KITAP_ID=223 adresinden 25.02.2015 tarihinde edinilmiştir. 5. Süngü H. Üniversite Öğrencilerinin Zararlı Madde Kullanımına İlişkin Tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014;26:167-94. 6. Baloğlu M. Denizli İl Merkezindeki Hastanelerde Çalışan Hemşirelerde Psikoaktif Madde Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli). 2001; https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir. 7. Ögel K. Sigara, Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları: Tanı, Tedavi ve Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları; 2010. Bostancı N, Aştı N. Hemşirelerin Ruh Sağlığı Bozukluğu Olan Bireylere Karşı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi 2004;17:87-93.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Sevil Albayrak

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 6

Kaynak Göster

Vancouver Albayrak S. Bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Madde Kullanım Özellikleri ve Tutumları*. STED. 2019;27(6):415-20.