Bu araştırma, işitme
engelli kadınlara verilen kendi kendine meme muayenesi (KKMM) eğitiminin
etkinliğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma eğitim müdahale
çalışması olup, Manisa Sağır Spor Kulübü ve Sağırlar Derneği’ne üye işitme
engelli kadınlarla yürütülmüştür (N:24). Kadınlara eğitim öncesi
sosyo-demografik ve KKMM ile ilgili sorular işaret dili bilen araştırmacılar
tarafından anlatılarak cevaplandırılmıştır. KKMM eğitimi, her kadına birebir,
resimli anlatım ve meme maketi kullanılarak işaret dili ile yapılmıştır.
Eğitimden altı hafta sonra, kadınlara maket üzerinde meme muayenesi
yaptırılarak eğitimin etkinliği değerlendirilmiştir. Yaş ortalaması 21.00±1.38
olan kadınlar lise mezunu olup, çalışmaktadır. Eğitim öncesi, kadınların
hiçbirinin KKMM hakkında bilgisinin olmadığı; eğitimden sonra tümünün KKMM bilgi ve becerisine sahip olduğu
bulunmuştur.
ABSTRACT
This research was
conducted to evaluate the efficacy of Breast Self-exam (BSE) training for deaf
women. The study was conducted as a training intervention study and the members
of Manisa Deaf Sports Club and Deaf Association were conducted with deaf women
(N: 24). The questionnaire about pre-education socio-demographic and BSE was
given to women by the researchers who knew the sign language. BSE training was
done with sign language by using individual expression, picture expression and
breast model for each woman. Six weeks after the training, women were assessed
for efficacy by having a breast examination performed on the model. Women with
a mean age of 21.00 ± 1.38 are high school graduates and work. Before the
training, none of the women had knowledge of the BSE; After training, it was
found that all of them learned knowledge and skills of BSE.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 5 |