Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Salgınının İntörn Hekimlerin Yaşamlarına ve Eğitim Süreçlerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 2, 142 - 153, 29.04.2022
https://doi.org/10.17942/sted.838423

Öz

Giriş: Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgınının yeni ortaya çıktığı Mart 2020’de tıp fakültesi öğrencileri için nasıl bir yol izlenmesinin gerektiği oldukça tartışılmış ve öğrenciler dersliklerden ve hastanelerden uzaklaştırılmıştır. Mezun olmalarına ramak kalan intörn hekimler ise rotasyonlarını dahi tamamlayamadıkları için bu süreçten oldukça etkilenmiştir.
Amaç: Salgın sürecinden öğrencilerin nasıl etkilendiğinin incelenmesinin gelecekte karşılaşılabilecek benzer durumlar kadar hali hazırda devam eden pandemi sürecinde sağlıklı karar vermeye yardımcı olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma ile tıp eğitimini tamamlamak üzereyken böyle bir durumla karşılaşan intörn hekimlerin klinik eğitim ortamlarından uzak kalmalarının yaşamlarına ve eğitim süreçlerine etkilerine ilişkin görüş ve önerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan çalışma Haziran 2020’de HÜTF’den mezun olmak üzere olan ve kendilerine gönderilen anketi cevaplamayı kabul eden 103 intörn hekimin katılımıyla yürütülmüştür.
Bulgular: İntörn hekimlerin yarısından çoğu salgın sürecinin, akademik çalışmalara ve yapılan diğer işlere odaklanma gücünü olumsuz etkilediğini; gelecekle ilgili belirsizlikler, kariyer planları ve aile üyelerinin sağlıklarıyla ilgili kaygılı olduklarını belirtmişlerdir. Salgın sebebiyle stajlarının bazılarını tamamlayamayan öğrenciler mezun olduklarında mevcut birikimleri ile hekim olarak bazı uygulamaları yapmak ile ilgili endişe duyduklarını belirtmişlerdir.
Sonuç: Tıp fakültelerin mezunlarını izlemesinin ve destek sunmasının, tarihin en özel dönemine tanıklık eden genç hekimlere karşı sorumluluğu olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Orentlicher D. The Physician’s Duty to Treat During Pandemics. American journal of public health 2018;108(11):1459-1461.
  • Patil NG, Yan YCH. SARS and its effect on medical education in Hong Kong. Medical education, 2003;37(12):1127.
  • World Health Organization. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020 www.t.ly/7733 Erişim: 7.4.2020
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK. Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme Notu: 1, 2020, Mart 13. www.t.ly/l9og
  • Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği- TEPDAD. COVID-19 Nedeniyle TEPDAD tarafından yapılan önerilerin tümü, 2020. http://tepdad.org.tr/announcement/9.
  • Meo SA, Abukhalaf AA, Alomar AA, Satta K, Klonoff DC. COVID-19 Pandemic: Impact of Quarantine on Medical Students’ Mental Wellbeing and Learning Behaviors. Pakistan Journal of Medical Sciences, 2020;36(COVID19-S4).
  • Bao W. COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2020;2(2):113-115.
  • Händel M, Stephan M, Gläser-Zikuda M, Kopp B, Bedenlier S, Ziegler A. Digital readiness and its effects on higher education student socio-emotional experiences in the context of COVID-19 pandemic. 2020. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2020.1846147
  • Wiederhold BK. Social media use during social distancing. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2020;23(5):275–276.
  • Hu Z, Lin X, Kaminga AC, Xu H. Impact of the COVID-19 epidemic on lifestyle behaviors and their association with subjective well-being among the general population in mainland China: Cross-sectional study. Journal of Medical Internet Research, 2020;22(8):e21176.
  • Dilber A, Dilber F. Koronavirüs (COVID-19) Salgınının Bireylerin Beslenme Alışkanlıkları Üzerindeki. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2020;8(3):2144-2162.
  • Cellini N, Canal N, Mioni G, Costa S. Changes in sleep pattern, sense of time and digital media use during COVID‐19 lockdown in Italy. Journal of Sleep Research, 2020;e13074.
  • Tang W, Hu T, Hu B, Jin C, Wang G, Xie C, Chen S, Xu J. Prevalence and correlates of PTSD and depressive symptoms one month after the outbreak of the COVID-19 epidemic in a sample of home-quarantined Chinese university students. J Affect Disord. 2020;274:1–7. doi: 10.1016/j.jad.2020.05.009.
  • Yasaransi ETJ. Psychological and Spiritual Review on Stress, Immunity, Mental Health Issues and Stress Management Strategies Related to Covid-19 Pandemic. ADHYATMA: A Journal of Management, Spirituality and Human Values, 2020;4(1).
  • McCorkle BH, Rogers ES, Dunn EC, Lyass A, Wan YM. Increasing social support for individuals with serious mental illness: Evaluating the compeer model of intentional friendship. Community mental health journal, 2008;44(5):359.
  • McKinley GP. We need each other: Social supports during COVID 19. Social Anthropology, 2020.
  • Atılgan SBÇ, Temizayak F, Çağıran T, Tarı OE, Gürler G, Müderrisoğlu MC, Taşdelen Teker G, Turan S, Sayek İ. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI Öğrencilerinin Tıp Fakültesinde Hekimlik Becerileri Eğitimine Yönelik Görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 2020;19(57):5-25.
  • Gismalla MD, Alawad AA. Undergraduate Emergency Medicine Education: Problems and Challenges. Austin Emerg Med, 2017;3(1):1049.
  • Yalçınoğlu N, İlker KAYI, Şahin I, Aydı T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Tıp Eğitimi İle İlgili Görüşleri. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 2012;75(3):41-45.
  • Mayda A, Yılmaz M, Bolu F, Deler M, Demir H, Doğru M, Fırat A, Güksu S. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2014;4(3):7-13.
  • Günay O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 2002;7(7).
  • Demirci Ş, Günaydın G, Doğan UDKH, Aynacı Y, Deniz İ. Adli Rapor Düzenlemede Uygulamalı Eğitimin Önemi, 2007.
  • Yemişcigil A, Özkara E. Adli Tıp Eğitimi ve uygulamadaki etkileri (bir anket çalışması). Klinik Adli Tıp,2001;1(1):37-41
  • Maudsley G, Strivens J. ‘Science’,‘critical thinking’and ‘competence’for tomorrow’s doctors. A review of terms and concepts. Medical education, 2000;34(1):53-60.
  • Higgs J, Titchen A. Knowledge and reasoning. Clinical reasoning in the health professions, 2000;2:23-32.
  • Kogan JR, Holmboe ES, Hauer KE. Tools for direct observation and assessment of clinical skills of medical trainees: a systematic review. Jama, 2009;302(12):1316-1326.
  • Edelman DS, Desai UA, Soo‐Hoo S, Catallozzi M. Responding to hospital system and student curricular needs: COVID‐19 Student Service Corps. Medical education, 2020. https://doi.org/10.1111/medu.14243
  • Kaschel H. Coronavirus: In Germany, medical students step up to fight COVID-19. Deutsche Welle (DW). 2020, Nisan. Erişim: 7.4.2020 www.t.ly/FL01
  • Zhang D, Zhao JL, Zhou L, Nunamaker Jr JF. Can e-learning replace classroom learning? Communications of the ACM, 2004;47(5):75-79.
  • Mian A, Khan S. Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine, 2020;18(1):1-2.
  • Cervero RM, Gaines JK. The impact of CME on physician performance and patient health outcomes: an updated synthesis of systematic reviews. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 2015;35(2):131-138.
  • Chandratre S. Medical students and COVID-19: challenges and supportive strategies. Journal of medical education and curricular development, 2020;7:1-2. https://doi.org/10.1177/2382120520935059

The Effect of the COVID-19 Pandemic on the Lives and Educational Processes of Senior Medical Students

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 2, 142 - 153, 29.04.2022
https://doi.org/10.17942/sted.838423

Öz

Introduction: In March 2020, when the COVID-19 epidemic has just emerged, medical students’ education was highly discussed, and students were removed from classrooms and hospitals. Senior students who were close to their graduation have been impressed by this process as they could not even complete their internships.
Objective: Investigating how students are affected by the epidemic process will help us make healthy decisions in the pandemic process currently ongoing and similar situations that may be encountered in the future. This study aimed to evaluate the opinions and suggestions of interns who encountered such a situation.
Materials and Methods: For this purpose, the opinions of the senior students who encountered such a situation while they were about to complete their medical education were taken regarding the effects of staying away from clinical education environments on their lives and educational processes. The descriptive study was conducted on 103 interns who were about to graduate from HÜTF in June 2020 and accepted to answer the questionnaire sent to them.
Findings: More than half of the senior students stated that the pandemic negatively affected their ability to focus on academic studies and other work; they are worried about uncertainties about the future, career plans, and the family members’ health. Students who could not complete some of their rotations due to the pandemic stated that they were worried about performing some practices as physicians with their current knowledge when they graduated.
Conclusion: It is thought that medical faculties should follow their graduates and provide support to young physicians who witnessed the most special period of history.

Kaynakça

  • Orentlicher D. The Physician’s Duty to Treat During Pandemics. American journal of public health 2018;108(11):1459-1461.
  • Patil NG, Yan YCH. SARS and its effect on medical education in Hong Kong. Medical education, 2003;37(12):1127.
  • World Health Organization. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020 www.t.ly/7733 Erişim: 7.4.2020
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK. Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme Notu: 1, 2020, Mart 13. www.t.ly/l9og
  • Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği- TEPDAD. COVID-19 Nedeniyle TEPDAD tarafından yapılan önerilerin tümü, 2020. http://tepdad.org.tr/announcement/9.
  • Meo SA, Abukhalaf AA, Alomar AA, Satta K, Klonoff DC. COVID-19 Pandemic: Impact of Quarantine on Medical Students’ Mental Wellbeing and Learning Behaviors. Pakistan Journal of Medical Sciences, 2020;36(COVID19-S4).
  • Bao W. COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2020;2(2):113-115.
  • Händel M, Stephan M, Gläser-Zikuda M, Kopp B, Bedenlier S, Ziegler A. Digital readiness and its effects on higher education student socio-emotional experiences in the context of COVID-19 pandemic. 2020. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2020.1846147
  • Wiederhold BK. Social media use during social distancing. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2020;23(5):275–276.
  • Hu Z, Lin X, Kaminga AC, Xu H. Impact of the COVID-19 epidemic on lifestyle behaviors and their association with subjective well-being among the general population in mainland China: Cross-sectional study. Journal of Medical Internet Research, 2020;22(8):e21176.
  • Dilber A, Dilber F. Koronavirüs (COVID-19) Salgınının Bireylerin Beslenme Alışkanlıkları Üzerindeki. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2020;8(3):2144-2162.
  • Cellini N, Canal N, Mioni G, Costa S. Changes in sleep pattern, sense of time and digital media use during COVID‐19 lockdown in Italy. Journal of Sleep Research, 2020;e13074.
  • Tang W, Hu T, Hu B, Jin C, Wang G, Xie C, Chen S, Xu J. Prevalence and correlates of PTSD and depressive symptoms one month after the outbreak of the COVID-19 epidemic in a sample of home-quarantined Chinese university students. J Affect Disord. 2020;274:1–7. doi: 10.1016/j.jad.2020.05.009.
  • Yasaransi ETJ. Psychological and Spiritual Review on Stress, Immunity, Mental Health Issues and Stress Management Strategies Related to Covid-19 Pandemic. ADHYATMA: A Journal of Management, Spirituality and Human Values, 2020;4(1).
  • McCorkle BH, Rogers ES, Dunn EC, Lyass A, Wan YM. Increasing social support for individuals with serious mental illness: Evaluating the compeer model of intentional friendship. Community mental health journal, 2008;44(5):359.
  • McKinley GP. We need each other: Social supports during COVID 19. Social Anthropology, 2020.
  • Atılgan SBÇ, Temizayak F, Çağıran T, Tarı OE, Gürler G, Müderrisoğlu MC, Taşdelen Teker G, Turan S, Sayek İ. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI Öğrencilerinin Tıp Fakültesinde Hekimlik Becerileri Eğitimine Yönelik Görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 2020;19(57):5-25.
  • Gismalla MD, Alawad AA. Undergraduate Emergency Medicine Education: Problems and Challenges. Austin Emerg Med, 2017;3(1):1049.
  • Yalçınoğlu N, İlker KAYI, Şahin I, Aydı T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Tıp Eğitimi İle İlgili Görüşleri. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 2012;75(3):41-45.
  • Mayda A, Yılmaz M, Bolu F, Deler M, Demir H, Doğru M, Fırat A, Güksu S. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2014;4(3):7-13.
  • Günay O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 2002;7(7).
  • Demirci Ş, Günaydın G, Doğan UDKH, Aynacı Y, Deniz İ. Adli Rapor Düzenlemede Uygulamalı Eğitimin Önemi, 2007.
  • Yemişcigil A, Özkara E. Adli Tıp Eğitimi ve uygulamadaki etkileri (bir anket çalışması). Klinik Adli Tıp,2001;1(1):37-41
  • Maudsley G, Strivens J. ‘Science’,‘critical thinking’and ‘competence’for tomorrow’s doctors. A review of terms and concepts. Medical education, 2000;34(1):53-60.
  • Higgs J, Titchen A. Knowledge and reasoning. Clinical reasoning in the health professions, 2000;2:23-32.
  • Kogan JR, Holmboe ES, Hauer KE. Tools for direct observation and assessment of clinical skills of medical trainees: a systematic review. Jama, 2009;302(12):1316-1326.
  • Edelman DS, Desai UA, Soo‐Hoo S, Catallozzi M. Responding to hospital system and student curricular needs: COVID‐19 Student Service Corps. Medical education, 2020. https://doi.org/10.1111/medu.14243
  • Kaschel H. Coronavirus: In Germany, medical students step up to fight COVID-19. Deutsche Welle (DW). 2020, Nisan. Erişim: 7.4.2020 www.t.ly/FL01
  • Zhang D, Zhao JL, Zhou L, Nunamaker Jr JF. Can e-learning replace classroom learning? Communications of the ACM, 2004;47(5):75-79.
  • Mian A, Khan S. Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine, 2020;18(1):1-2.
  • Cervero RM, Gaines JK. The impact of CME on physician performance and patient health outcomes: an updated synthesis of systematic reviews. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 2015;35(2):131-138.
  • Chandratre S. Medical students and COVID-19: challenges and supportive strategies. Journal of medical education and curricular development, 2020;7:1-2. https://doi.org/10.1177/2382120520935059
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Bürge Atılgan 0000-0002-2800-4957

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Atılgan B. COVID-19 Salgınının İntörn Hekimlerin Yaşamlarına ve Eğitim Süreçlerine Etkisi. STED. 2022;31(2):142-53.