Amaç: Bu araştırma gebelerde sağlık okuryazarlığı düzeyi ile sağlık uygulamaları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı türdedir. Araştırmanın örneklemini, Haziran 2019 tarihinde bir Kadın-Doğum Hastanesi’nin polikliniğe antenatal bakım almak için başvuran 250 gebe oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Gebelikte Sağlık Uygulamaları Ölçeği, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölceği-32 (Tsoy-32) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik dağılım, ortalama, standart sapma, Pearson Korelasyon Analizi ve tek yönlü Anova testi kullanılmıştır.
Bulgular: Gebelerin yaş ortalaması 28.01±5.99, gebelik haftası 34.40±4.28’dir. Gebelerin sağlık okuryazarlığı toplam puan ortalaması 36.08±9.68’dir. Gebelerin %12.8’inin yetersiz, %24’ünün sorunlu sınırlı, %28.4’ünün yeterli ve %34.8’inin mükemmel sağlık okuryazarlık düzeyinde oldukları saptanmıştır. Gebelerin sağlık uygulamaları puan ortalaması 97.53±11.59’dur. Genel sağlık okuryazarlığı ve tüm alt okuryazarlık indeksleri ile gebelerin sağlık uygulamaları puan ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.01).
Sonuç: Gebelerin sağlık okuryazarlığı düzeyi genel olarak yeterli bulunsa da gebelerin önemli bir kısmının sağlık okuryazarlığı yetersiz ve sorunlu sınırlı düzeyde saptanmıştır. Gebelerin sağlık okuryazarlığı arttıkça sağlık uygulamaları artış göstermektedir.
Çalışmaya katılmayı kabul ederek katkı sağlayan tüm kadınlara teşekkür ederiz.
Objective: This study was conducted to determine the relationship between pregnant women's health literacy level and health practices.
Method: The research is descriptive. The sample of the study consisted of 250 pregnant women who applied to the outpatient clinic of a Maternity Hospital in June 2019 for antenatal care. In the collection of the data, the Personal Information Form, Health Practice Questionnaire in pregnancy, Turkey Health Literacy Survey Scale-32 (Tsoy-32) was used. Percentage distribution, mean, standard deviation, Pearson Correlation Analysis and one-way Anova test were used to evaluate the data.
Results: The mean age of the pregnant women was 28.01±5.99, and the pregnancy week was 34.40±4.28. The mean total health literacy score of pregnant women is 36.08±9.68. It was determined that 12.8% of the pregnant women were inadequate, 24% had problematic limited, 28.4% were adequateve, and 34.8% had excellent health literacy. The mean score of health practices of pregnant women is 97.53±11.59. It was determined that there was a positive statistically significant relationship between general health literacy and all sub-literacy indexes and the mean health practices of pregnant women (p<0.01).
Conclusion: Although the health literacy level of the pregnants was found to be adequateve in general, the health literacy of a significant part of the pregnant women was found to be inadequate and problematic limited level. As the health literacy of pregnant women increases, health practices increase.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 6 |