Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlk ve Orta Öğretim Öğrencilerinin Genel Sağlık Durumlarının Değerlendirilmesi (Sivas İli 3 Okul Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 2, 123 - 135, 13.09.2024
https://doi.org/10.17942/sted.1335252

Öz

Amaç: Bu çalışmada, ilk ve ortaokul öğrencilerinin genel sağlık durumlarının retrospektif olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma 885 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenci dosyalarına kaydedilen göz, ağız ve diş, saçlı deri, deri, kas iskelet, gastrointestinal, ürogenital, kardiyovasküler, solunum ve nörolojik sistem ve ruhsal durum muayene verileri bilgisayar ortamına aktarılmış, istatistiksel analizleri SPSS 20.0 programında yapılmıştır. Sağlık sorunlarının tanılanmasında sayı ve yüzdelik frekans dağılımları kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %58,4’ünde kilo değişimi, yorgunluk, gece terlemesi, egzersiz intoleransı, ateş-titreme gibi genel sağlık durumunu tanımlayan sorunlar saptanırken, %35,8’inde görme, %92,6’sında ağız-diş sağlığı sorunlarının en önemli fiziksel sağlık sorunları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çok sayıda öğrencide karın ağrısı (%12,6), öksürük (%13,7), soğuk algınlığı (%39,3), yorgunluk (%11,7) gibi diğer hastalıklara öncül belirtiler olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %13,3’ünde korku ve kâbus görme, %13,3’ünde tik, %2,2’sinde okul fobisi, %2,6’sında enürezis gibi ruhsal sorunlar, %21,4’ünde sinirlilik, %11,4’ünde saldırganlık, %15,3’ünde inatçılık ve %11,9’unda küfretme gibi uyum ve davranış bozuklukları saptanmıştır.
Sonuç: Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinde ağırlıklı olarak fiziksel, ruhsal sağlık sorunları, uyum ve davranış bozuklukları olduğu saptanmıştır. Bu sonuç, okullarda yapılan taramaların sağlık sorunlarını saptamada etkili olduğunu göstermesi açısından önemli olup, okul temelli hemşirelik hizmetlerinin yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Bu çalışmaya katılan tüm öğrenci hemşirelere, tüm ilk ve orta öğretim öğrenci, okul yöneticisi ve öğretmenlerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim İstatistikleri 2020-2021. https: // www . meb. gov. Tr / 2021-2022-orgun-egitim-istatistikleri-aciklandi / haber / 27552 / tr. Erişim Tarihi 28.02.2023.
  • Allensworth D, Lawson E, Nicholson L, et al. Committee on Comprehensive School Health Programs in Grades K-12; editors. 1997, Washington (DC): National Academies Press (US);). Erişim Tarihi 28.02.2023https: // www. ncbi. nlm. nih. gov/ boks /NBK232689/
  • Khatoon R, Sachan B, Khan MA, Srivastava JP. Impact of school health education program on personal hygiene among school children of Lucknow district. J Family Med Prim Care. 2017;6(1):97–100. doi:10.4103/2249-4863.214973)
  • Altuğ Özsoy S, Emlek Sert Z. İlkokul öğrencilerinin sağlık durumunun ve sağlık risklerinin tanılanması. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi/Balıkesir Health Scıences Journal 2019;8(3):135-42
  • Koçoğlu D, Emiroğlu ON. Okul hemşiresinin okul sağlık tarama programlarındaki rolünün değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 20113:5-19.
  • Maughan ED, Cowell J, Engelke MK, McCarthy M, Bergren MD, Murphy KM, et al. The vital role of school nurses in ensuring the health of our nation’s youth. Nursing Outlook. 2018;66(1):94-6. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2017.11.002
  • Tappe MK, Allensworth DD, Grızzell J. Sağlığı Geliştirme Programları-Teoriden Pratiğe. Fertman CI,. Allensworth DD (Ed.), Published By Jossey-Bass A Wiley Imprint 989 Market Street, San Francisco, CA 94103-1741
  • Bannister A, Kelts S. NASN position statement: The role of the school nurse and school-based health centers NASN Sch Nurse. 2011;26(3):196-7.
  • Meydanlıoğlu A, Sakınmaz E ve ark. Antalya’da bir ilkokuldaki öğrencilerin sağlık taramaları ve belirlenen sorunlar. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2019;1:2
  • Seçginli S, Erdoğan S, Demirezen E. Okul sağlığı tarama programı: Bir pilot çalışma örneği. STED 2004;13(12):462-5
  • Şahinöz T, Şahinöz S, Kıvanç A. Sağlığı geliştirmenin en kolay yolu: Okul Ssağlığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017;6(4):303-12. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumussagbil/issue/32215/370461
  • Mc Kinley Yoder C. School nurses and student academic outcomes: An integrative review. Journal of School Nursing, 2020;36(1:49-60. https://doi.org/10.1177/1059840518824397).
  • Neyzi O. 2005).‘Batı Dünyasında ve Türkiye’de Okul Sağlığı’ Klinik Çocuk Forumu, 1-5.
  • Erdemir F ve ark. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Kuramsal Çerçeve ve Uygulama Rehberi. Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti ISBN: 978-605-335-199-3
  • TÜİK Ana Sayfa Veri Portalı https: // data. tuik. gov. tr/ Bulten/ Index?p= Istatistiklerle-Cocuk- 2020-37228. Erşim Tarihi: 28.04.2023
  • Dığrak E, Öztürk Eyimaya,A, Zengin H, Tezel A. İki devlet ilkokulundaki öğrencilerin sağlık tarama sonuçlarının değerlendirilmesi. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 2020;14 (2):289-98 DOI: 10.21763/tjfmpc.640069
  • Kolcu M, Çelik S, Güney R, Şendir M. A school nursing health screening program in Turkey: A pilot study . Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;7(1):125-40 . Doı: 10.47115/Jshs.992285)
  • Kırağ N, Bayık Temel A. İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi. F.N. Hem. Derg; 2016;24(1):10-15. ISSN 2147-4923
  • Avcu G, Şahbudak Bal Z, Çiçek C, Vardar F. Solunum yolu virüs enfeksiyonu nedeni ile hastaneye yatan çocukların klinik ve epidemiyolojik olarak değerlendirilmesi. J Pediatr Inf 2017;11(3):111-5 DOI: 10.5578/ced.201730
  • Giniş T, Doğru M, Özmen S, Bostancı İ. Çocuklarda öksürük. Çocuk Dergisi 10(3):110-5. doi:10.5222/j.child.110
  • Gün ZT, Adana F. çalışan adölesanların kişisel hijyen bilgi ve davranışları Hemşirelik Bilimi Dergisi 2019;2(1):23–31
  • Esin K, Şanlıer N. Çocukluk çağı obezitesinin psikososyal etkileri. Beslenme ve Diyet Dergisi 2012;40(2):149-54
  • Karalı Y, Sapan N. Çocukluk çağı astımında klinik bulgular, tanı ve ayırıcı tanı, Klinik Tıp Pediatri Dergisi 2017;(9)2:13-22
  • Özçeker D, Oral Cebeci, Güler N. Çocuklarda astım atak tedavisi: Rehberlerle pratik yaklaşım İst Tıp Fak Derg2015;(78)1:13-22
  • Global Initiative for Asthma (GINA). Global strategy for asthma management and prevention, 2022. https://ginasthma.org/gina-reports/Erişim tarihi: 31 Mayıs 2023
  • Unikel LH, Evans D, Bornstein L, Surrence K, Mellins RB. Asthma knowledge and asthma management behavior in urban elementary school teachers. Journal of Asthma 2010;47(2):185–91.
  • Özyalvaç ON, Akpınar E. Çocuk kırıklarının etiyolojisi ve epidemiyolojisi. TOTBİD Dergisi 2019;18:305–7 https://doi.org/10.14292/totbid.dergisi.2019.40
  • Çetinus E, Ekerbiçer H. Antakya Kırıkhan Devlet Hastanesi Ortopedi Polikliniği’nde tedavi edilen çocuk kırıklarının epidemiyolojik değerlendirilmesi, Acta Orthop Traumatol Turc, 2000;34:170-5
  • Du Q, Zhou X, Negrini S, Chen N, Yang X, Liang J, Sun K. Scoliosis epidemiology is not similar all over the world: A study from a scoliosis school screening on Chongming Island (China). BMC Musculoskeletal Disorders, 2016;17(1:303. https://doi.org/10.1186/ 12891-016-1140-6
  • Honeyman C. Raising awareness of scoliosis among children’s nurses. Nursing Children and Young People, 2014;26(5):30–7; quiz 38. https://doi.org/10.7748/ncyp.26.5.30.e4111
  • Güvenç O. Göğüs ağrısı olan çocuğa yaklaşım. AKTD. 2019;28(1):1-10.
  • Başoğlu N, İşlek İ. Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonuna yaklaşımda yenilikler. Bakırköy Tıp Dergisi 2019;15:317-22 DOI: 10.4274/BTDMJB.
  • Akova S ve ark. Çocuk acil polikliniğine karın ağrısı şikayeti ile başvuran hastaların değerlendirilmesi. Gaziantep Tıp Dergisi 2013;19(2):60–4
  • Bilgen Sivri B, Özpulat F. İlköğretimde görevli öğretmenlerin epilepsiye ilişkin bilgi, tutum ve davranışları. Epilepsi 2013;19(2):71-78 DOI:10.5505/epilepsi.2013.68542.
  • Şahin S ve ark. Çocuklarda epilepsi ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu birlikteliğinin özellikleri: Geriye dönük inceleme Güncel Pediatri 2019;17(1):71-84
  • Yıldırım M, Doğan MT, Keçeli A. Çocuk nöroloji bölümüne baş dönmesi şikâyeti ile konsülte edilen hastaların retrospektif değerlendirmesi. Ege Tıp Dergisi 2020;59(2):119-26
  • Byars K C, Yolton K, Rausch J, Lanphear B, Beebe DW. Prevalence, patterns, and persistence of sleep problems in the first 3 years of life. Pediatrics, 2012;129(2):276-84.
  • Petit D, Touchette E, Pennestri MH, M Paquet J. Nocturnal sleep duration trajectories in early childhood and school performance at age 10 years, Journal of Sleep Research 2023 DOI:10.1111/jsr.13893. URL: https://www.researchgate.net/publication/369562022https://www.researchgate.net/publication/369562022 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Desana K, Schuurmans I, Cecil CAM, Jansen P. A longitudinal study of stress during pregnancy, children’s sleep and polygenic risk for poor sleep in the general pediatric population DOI:10.1007/s10802-023-01097-2, 2023 URL: https: // www. researchgate. net/ publication/372343098 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Colizzi M, Lasalvia A, Ruggeri M. Prevention and early intervention in youth mental health: Is it time for a multidisciplinary and trans-diagnostic model for care? International Journal of Mental Health Systems. URL: https://ijmhs. biomedcentral.Com/articles/10.1186/s13033-020-00356-9 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Tan ME, Aksu GG, Toros F. Tik bozukluğu olan çocukların sosyal fobi, benlik saygısı, anksiyete ve depresyon düzeylerinin değerlendirilmesi Turk J Child Adolesc Ment Health 2020;27(3):140-6
  • Üstüner Top F, Küçük Alemdar D. 7-11 yaş arası çocuklarda enürezis sıklığı ve risk faktörleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3(4):991-1004
  • TÜİK. URL: https: //data. tuik. gov. tr/Bulten / Index?p= Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228 Erişim Tarihi: 7 Haziran 2023
  • Çalışkan H, Çevik Eİ. Kadına yönelik şiddetin belirleyicileri: Türkiye Örneği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(14):218-33
  • Hootman J, Houck GM, King MC. A program to educate school nurses about mental health interventions, Sch Nurs. 2002;Aug;18(4):191-5. doi: 10.1177/10598405020180040401).

Evaluation of General Health Status of Primary and Secondary School Students (Sivas Province 3 School Example)

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 2, 123 - 135, 13.09.2024
https://doi.org/10.17942/sted.1335252

Öz

Objective: In this study, it was aimed to evaluate the general health status of primary and secondary school students retrospectively.
Method: The study was carried out with 885 students in 3 primary and secondary schools in Sivas. After the examination data of eye, mouth and teeth, scalp, skin, musculoskeletal, gastrointestinal, urogenital, cardiovascular, respiratory and neurological systems and mental state examination, data was transferred to the computer environment, statistical analyzes were made in SPSS 20.0 programme. Number and percentage frequency distributions were used in the diagnosis of health problems.
Results: 58.4% of the students had health problems describing their general condition such as weight change, fatigue, night sweats, exercise intolerance, fever and chills, while 35.8% had vision problems and 92.6% had oral-dental health problems as the most important physical health problems. Many students had symptoms that were the precursors to other diseases, such as abdominal pain (12.6%), cough (13.7%), cold (39.3%), fatigue (11.7%), fear and nightmares in 13.3% of the students. tics in 13.3%, school phobia in 2.2%, enuresis in 2.6%, irritability in 21.4%, aggression in 11.4%, stubbornness in 15.3% and it was determined that 11.9% of them had mental problems such as swearing.
Conclusion: The findings of this study showed that health screenings in schools were effective in detecting health problems. Based on the research findings, it is suggested that school-based nursing services should be expanded.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim İstatistikleri 2020-2021. https: // www . meb. gov. Tr / 2021-2022-orgun-egitim-istatistikleri-aciklandi / haber / 27552 / tr. Erişim Tarihi 28.02.2023.
  • Allensworth D, Lawson E, Nicholson L, et al. Committee on Comprehensive School Health Programs in Grades K-12; editors. 1997, Washington (DC): National Academies Press (US);). Erişim Tarihi 28.02.2023https: // www. ncbi. nlm. nih. gov/ boks /NBK232689/
  • Khatoon R, Sachan B, Khan MA, Srivastava JP. Impact of school health education program on personal hygiene among school children of Lucknow district. J Family Med Prim Care. 2017;6(1):97–100. doi:10.4103/2249-4863.214973)
  • Altuğ Özsoy S, Emlek Sert Z. İlkokul öğrencilerinin sağlık durumunun ve sağlık risklerinin tanılanması. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi/Balıkesir Health Scıences Journal 2019;8(3):135-42
  • Koçoğlu D, Emiroğlu ON. Okul hemşiresinin okul sağlık tarama programlarındaki rolünün değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 20113:5-19.
  • Maughan ED, Cowell J, Engelke MK, McCarthy M, Bergren MD, Murphy KM, et al. The vital role of school nurses in ensuring the health of our nation’s youth. Nursing Outlook. 2018;66(1):94-6. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2017.11.002
  • Tappe MK, Allensworth DD, Grızzell J. Sağlığı Geliştirme Programları-Teoriden Pratiğe. Fertman CI,. Allensworth DD (Ed.), Published By Jossey-Bass A Wiley Imprint 989 Market Street, San Francisco, CA 94103-1741
  • Bannister A, Kelts S. NASN position statement: The role of the school nurse and school-based health centers NASN Sch Nurse. 2011;26(3):196-7.
  • Meydanlıoğlu A, Sakınmaz E ve ark. Antalya’da bir ilkokuldaki öğrencilerin sağlık taramaları ve belirlenen sorunlar. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2019;1:2
  • Seçginli S, Erdoğan S, Demirezen E. Okul sağlığı tarama programı: Bir pilot çalışma örneği. STED 2004;13(12):462-5
  • Şahinöz T, Şahinöz S, Kıvanç A. Sağlığı geliştirmenin en kolay yolu: Okul Ssağlığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017;6(4):303-12. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumussagbil/issue/32215/370461
  • Mc Kinley Yoder C. School nurses and student academic outcomes: An integrative review. Journal of School Nursing, 2020;36(1:49-60. https://doi.org/10.1177/1059840518824397).
  • Neyzi O. 2005).‘Batı Dünyasında ve Türkiye’de Okul Sağlığı’ Klinik Çocuk Forumu, 1-5.
  • Erdemir F ve ark. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Kuramsal Çerçeve ve Uygulama Rehberi. Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti ISBN: 978-605-335-199-3
  • TÜİK Ana Sayfa Veri Portalı https: // data. tuik. gov. tr/ Bulten/ Index?p= Istatistiklerle-Cocuk- 2020-37228. Erşim Tarihi: 28.04.2023
  • Dığrak E, Öztürk Eyimaya,A, Zengin H, Tezel A. İki devlet ilkokulundaki öğrencilerin sağlık tarama sonuçlarının değerlendirilmesi. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 2020;14 (2):289-98 DOI: 10.21763/tjfmpc.640069
  • Kolcu M, Çelik S, Güney R, Şendir M. A school nursing health screening program in Turkey: A pilot study . Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;7(1):125-40 . Doı: 10.47115/Jshs.992285)
  • Kırağ N, Bayık Temel A. İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi. F.N. Hem. Derg; 2016;24(1):10-15. ISSN 2147-4923
  • Avcu G, Şahbudak Bal Z, Çiçek C, Vardar F. Solunum yolu virüs enfeksiyonu nedeni ile hastaneye yatan çocukların klinik ve epidemiyolojik olarak değerlendirilmesi. J Pediatr Inf 2017;11(3):111-5 DOI: 10.5578/ced.201730
  • Giniş T, Doğru M, Özmen S, Bostancı İ. Çocuklarda öksürük. Çocuk Dergisi 10(3):110-5. doi:10.5222/j.child.110
  • Gün ZT, Adana F. çalışan adölesanların kişisel hijyen bilgi ve davranışları Hemşirelik Bilimi Dergisi 2019;2(1):23–31
  • Esin K, Şanlıer N. Çocukluk çağı obezitesinin psikososyal etkileri. Beslenme ve Diyet Dergisi 2012;40(2):149-54
  • Karalı Y, Sapan N. Çocukluk çağı astımında klinik bulgular, tanı ve ayırıcı tanı, Klinik Tıp Pediatri Dergisi 2017;(9)2:13-22
  • Özçeker D, Oral Cebeci, Güler N. Çocuklarda astım atak tedavisi: Rehberlerle pratik yaklaşım İst Tıp Fak Derg2015;(78)1:13-22
  • Global Initiative for Asthma (GINA). Global strategy for asthma management and prevention, 2022. https://ginasthma.org/gina-reports/Erişim tarihi: 31 Mayıs 2023
  • Unikel LH, Evans D, Bornstein L, Surrence K, Mellins RB. Asthma knowledge and asthma management behavior in urban elementary school teachers. Journal of Asthma 2010;47(2):185–91.
  • Özyalvaç ON, Akpınar E. Çocuk kırıklarının etiyolojisi ve epidemiyolojisi. TOTBİD Dergisi 2019;18:305–7 https://doi.org/10.14292/totbid.dergisi.2019.40
  • Çetinus E, Ekerbiçer H. Antakya Kırıkhan Devlet Hastanesi Ortopedi Polikliniği’nde tedavi edilen çocuk kırıklarının epidemiyolojik değerlendirilmesi, Acta Orthop Traumatol Turc, 2000;34:170-5
  • Du Q, Zhou X, Negrini S, Chen N, Yang X, Liang J, Sun K. Scoliosis epidemiology is not similar all over the world: A study from a scoliosis school screening on Chongming Island (China). BMC Musculoskeletal Disorders, 2016;17(1:303. https://doi.org/10.1186/ 12891-016-1140-6
  • Honeyman C. Raising awareness of scoliosis among children’s nurses. Nursing Children and Young People, 2014;26(5):30–7; quiz 38. https://doi.org/10.7748/ncyp.26.5.30.e4111
  • Güvenç O. Göğüs ağrısı olan çocuğa yaklaşım. AKTD. 2019;28(1):1-10.
  • Başoğlu N, İşlek İ. Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonuna yaklaşımda yenilikler. Bakırköy Tıp Dergisi 2019;15:317-22 DOI: 10.4274/BTDMJB.
  • Akova S ve ark. Çocuk acil polikliniğine karın ağrısı şikayeti ile başvuran hastaların değerlendirilmesi. Gaziantep Tıp Dergisi 2013;19(2):60–4
  • Bilgen Sivri B, Özpulat F. İlköğretimde görevli öğretmenlerin epilepsiye ilişkin bilgi, tutum ve davranışları. Epilepsi 2013;19(2):71-78 DOI:10.5505/epilepsi.2013.68542.
  • Şahin S ve ark. Çocuklarda epilepsi ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu birlikteliğinin özellikleri: Geriye dönük inceleme Güncel Pediatri 2019;17(1):71-84
  • Yıldırım M, Doğan MT, Keçeli A. Çocuk nöroloji bölümüne baş dönmesi şikâyeti ile konsülte edilen hastaların retrospektif değerlendirmesi. Ege Tıp Dergisi 2020;59(2):119-26
  • Byars K C, Yolton K, Rausch J, Lanphear B, Beebe DW. Prevalence, patterns, and persistence of sleep problems in the first 3 years of life. Pediatrics, 2012;129(2):276-84.
  • Petit D, Touchette E, Pennestri MH, M Paquet J. Nocturnal sleep duration trajectories in early childhood and school performance at age 10 years, Journal of Sleep Research 2023 DOI:10.1111/jsr.13893. URL: https://www.researchgate.net/publication/369562022https://www.researchgate.net/publication/369562022 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Desana K, Schuurmans I, Cecil CAM, Jansen P. A longitudinal study of stress during pregnancy, children’s sleep and polygenic risk for poor sleep in the general pediatric population DOI:10.1007/s10802-023-01097-2, 2023 URL: https: // www. researchgate. net/ publication/372343098 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Colizzi M, Lasalvia A, Ruggeri M. Prevention and early intervention in youth mental health: Is it time for a multidisciplinary and trans-diagnostic model for care? International Journal of Mental Health Systems. URL: https://ijmhs. biomedcentral.Com/articles/10.1186/s13033-020-00356-9 Erişim tarihi: 24 Mayıs 2023
  • Tan ME, Aksu GG, Toros F. Tik bozukluğu olan çocukların sosyal fobi, benlik saygısı, anksiyete ve depresyon düzeylerinin değerlendirilmesi Turk J Child Adolesc Ment Health 2020;27(3):140-6
  • Üstüner Top F, Küçük Alemdar D. 7-11 yaş arası çocuklarda enürezis sıklığı ve risk faktörleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3(4):991-1004
  • TÜİK. URL: https: //data. tuik. gov. tr/Bulten / Index?p= Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228 Erişim Tarihi: 7 Haziran 2023
  • Çalışkan H, Çevik Eİ. Kadına yönelik şiddetin belirleyicileri: Türkiye Örneği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(14):218-33
  • Hootman J, Houck GM, King MC. A program to educate school nurses about mental health interventions, Sch Nurs. 2002;Aug;18(4):191-5. doi: 10.1177/10598405020180040401).
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferdağ Yıldırım 0000-0002-0488-3088

Feyza Kurt 0000-0003-2882-6632

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Yıldırım F, Kurt F. İlk ve Orta Öğretim Öğrencilerinin Genel Sağlık Durumlarının Değerlendirilmesi (Sivas İli 3 Okul Örneği). STED. 2024;33(2):123-35.