Objective: This study aimed to evaluate the effect of the education given to the students of a university's vocational school of health services on the knowledge of sexually transmitted diseases.
Method: In the quasi-experimental study, the participants were administered the socio-demographic data form and Sexually Transmitted Diseases (STD) Knowledge Test in the pretest. After the pre-test, the STD Knowledge Test was applied to the participants trained in the post-test and the study was completed with 222 participants.
Results: While the STD knowledge score of the first-grade students included in the study was significantly lower than that of the second-grade students (p<0.05), no significant difference was found between the classes in the STD knowledge score after the training (p>0.05). While there was no significant difference between the marital status and STD knowledge level of the students before the training (p>0.05), the STD knowledge score of married students after the training was statistically significantly higher (p<0.05). While the mean score of the students who received information about STDs from the university before the training was statistically significantly higher before the training (p<0.05), no significant difference was observed after the training (p>0.05). The STD knowledge score of the students included in the study increased significantly after the training compared to before the training (p<0.05).
Conclusion: As a result, it was determined that the level of knowledge about STDs of the students studying at the vocational school of health services was at an intermediate level (21.0±8.0) at the beginning, and this level increased with the education given (32.4±5.0). This result shows that the education given on STDs is effective.
STD health knowledge attitudes practice health services student
Amaç: Bu çalışmanın amacı, bir üniversitenin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerine verilen eğitimin cinsel yolla bulaşan hastalıklar bilgisi üzerindeki etkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Yarı deneysel olan çalışmada katılımcılara ön testte sosyo-demografik veri formu ve Cinsel Yolla Bulaşan hastalıklar (CYBH) Bilgi Testi uygulanmıştır. Ön test sonrası eğitim verilen katılımcılara son testte CYBH Bilgi Testi uygulanarak çalışma 222 katılımcıyla tamamlanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilen birinci sınıf öğrencilerinin CYBH bilgi puanı ikinci sınıf öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde düşükken (p<0,05), eğitim sonrasında CYBH bilgi puanında sınıflar arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Eğitim öncesinde öğrencilerin medeni durumları ile CYBH bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmazken (p>0,05), eğitim sonrasında evli öğrencilerin CYBH bilgi puanı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksektir (p<0,05). Eğitimden önce üniversiteden CYBH hakkında bilgi alan öğrencilerin puan ortalaması eğitimden önce istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksekken (p<0,05), eğitimden sonra anlamlı bir fark gözlenmemiştir (p>0,05). Çalışmaya dahil edilen öğrencilerin CYBH bilgi puanı eğitim sonrasında eğitim öncesine göre anlamlı olarak artmıştır (p<0,05).
Sonuç: Sonuç olarak, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin CYBH hakkındaki bilgi düzeylerinin başlangıçta orta düzeyde olduğu (21,0±8,0), verilen eğitimle birlikte bu düzeyin arttığı (32,4±5,0) belirlenmiştir. Bu sonuç CYBH konusunda verilen eğitimin etkili olduğunu göstermektedir.
CYBH sağlık bilgisi tutum uygulama sağlık hizmetleri öğrenci
Etik İlkelere Uyduğumuzu Beyan Ederiz
Çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 1 |