Objective: This study aimed to evaluate the effect of the “First Aid in Respiratory Tract Obstruction Due to Aspiration of Foreign Body in Children” training given to Child Development Program students on their knowledge levels.
Method: In the data collection process, a questionnaire form, which was prepared based on the literature and finalized in line with expert opinions, was used to measure students' sociodemographic information and their knowledge levels of first aid in airway obstructions due to foreign body aspiration in children. The data was analyzed using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 27.0 software. Before the analysis, the conformity of numerical data to normal distribution was evaluated using Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Skewness, Kurtosis tests, as well as Histogram and Q-Q Plot graphs. In data analysis, the "Independent Sample t-test" was used for comparisons between two independent groups, and the "Paired Sample t-test" was used for intra-group comparisons. The statistical significance level was accepted as p<0.05 in all tests.
Results: Before the training, the students' mean knowledge score was determined to be 7.18±3.25; after the training, this score increased to 10.55±4.51. The mean difference was calculated as 3.37, and this difference was found to be statistically significant. Additionally, among the participants (n=66) who stated that they would intervene in cases of foreign body aspiration in children during their professional lives, the pre-test mean score was 7.31±3.32, while this score increased to 10.78±4.47 in the post-test. The results of the paired t-test showed that this increase was statistically significant.
Conclusion: Our study determined that first aid knowledge levels regarding airway obstruction due to foreign body aspiration significantly increased among students after the training. Additionally, a significant increase was observed in the students' motivation to intervene in a victim experiencing foreign body aspiration after the training.
airway obstruction first aid foreign bodies health education respiratory aspiration
1919B012315150
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Çocuk Gelişimi Programı öğrencilerine verilen “Çocuklarda Yabancı Cisim Aspirasyonuna Bağlı Solunum Yolu Tıkanıklığında İlk Yardım” eğitiminin, öğrencilerin bilgi düzeyleri üzerindeki etkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Veri toplama sürecinde, literatüre dayalı olarak hazırlanan ve uzman görüşü doğrultusunda son şekli verilen, öğrencilerin sosyodemografik bilgilerini ve çocuklarda yabancı cisim aspirasyonuna bağlı hava yolu tıkanıklıklarında ilk yardım bilgi düzeylerini ölçen bir anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 27.0 programı ile gerçekleştirilmiştir. Analiz öncesinde, sayısal verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Skewness (çarpıklık) ve Kurtosis (basıklık) testleri ile birlikte Histogram ve Q-Q Plot grafiklerinden faydalanılarak değerlendirilmiştir. Veri analizinde, iki bağımsız grup karşılaştırmalarında “Independent Sample t testi” ve grup içi karşılaştırmalarda “Paired Sample t testi” kullanılmıştır. Tüm testlerde istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Eğitim öncesinde öğrencilerin ortalama bilgi düzeyi skoru 7,18±3,25 olarak belirlenmiştir; eğitim sonrasında ise bu skor 10,55±4,51'e yükselmiştir. Ortalama farkın 3,37 olduğu hesaplanmış ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Ayrıca, iş hayatında çocuklarda yabancı cisim aspirasyonu geliştiğinde müdahale etmek istediğini belirten katılımcıların (n=66) ön test ortalama skoru 7,31±3,32 iken, son testte bu skorun 10,78±4,47'ye yükseldiği belirlenmiştir. Paired t-testi sonuçları, bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olduğunu ortaya koymaktadır.
Sonuç: Araştırmamızda, yabancı cisim aspirasyonuna bağlı hava yolu tıkanıklığına yönelik ilk yardım bilgi düzeylerinin, verilen eğitim sonrasında öğrenciler arasında belirgin bir artış gösterdiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, eğitim sonrasında öğrencilerin yabancı cisim aspirasyonu yaşayan bir kazazedeye müdahale etme motivasyonlarında da anlamlı bir artış saptanmıştır.
havayolu tıkanıklığı ilk yardım yabancı cisimler sağlık eğitimi respiratuar aspirasyon
TÜBİTAK
1919B012315150
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık ve Toplum Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012315150 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 1 |