Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin diyabet bilgi düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini İstanbul'daki iki vakıf üniversitesinin Hemşirelik Fakültesi'nde öğrenim gören 299 öğrenci oluşturdu. Veriler Katılımcı Bilgi Formu, Yetişkin Diyabet Bilgi Testi ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ve Pearson korelasyon analizi uygulandı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21,6±1,6 yıl olup, %81,6’sı kadındır. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II toplam puan ortalaması 130,73±20,23’tür. Ölçeğin alt ölçekleri arasında en yüksek puan ortalaması manevi gelişimde (25,45±4,38), en düşük puan ise fiziksel aktivitede (18,25±3,93) bulunmuştur. Diyabet bilgisi ile sağlıklı yaşam tarzı davranışları arasında zayıf pozitif bir korelasyon gözlenmiştir, bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı değildir (r=0,085, p=0,145).
Sonuç: Korelasyon istatistiksel olarak anlamlı olmasa da sonuçlar diyabet eğitiminin yaşam tarzı seçimleri üzerindeki potansiyel etkisini vurgulamaktadır. Çalışma, hemşirelik öğrencilerinde literatürdeki bir boşluğu doldurmaktadır ve diyabetin giderek yaygınlaşması nedeniyle hemşirelik müfredatına koruyucu sağlık eğitiminin entegre edilmesinin gerekliliğini vurgulamaktadır.
diabetes mellitus sağlıklı yaşam tarzı bilgi hemşirelik öğrencileri hemşirelik eğitimi koruyucu sağlık
Objectives: This study examines the relationship between nursing students’ diabetes knowledge levels and their healthy lifestyle behaviors.
Methods: The research sample consisted of 299 students studying at the Faculty of Nursing of two foundation universities in Istanbul. Data was collected using the Participant Information Form, the Adult Diabetes Knowledge Test, and the Healthy Lifestyle Behaviors Scale-II. Descriptive statistics and Pearson correlation analysis were employed to analyze the data.
Results: The mean age of the participants was 21.6±1.6 years, and 81.6% were women. The total score average of the Healthy Lifestyle Behavior Scale-II is 130.73±20.23. Among the subscales, the highest mean score was found in spiritual development (25.45±4.38), and the lowest score was in physical activity (18.25±3.93). Although a weak positive correlation was observed between diabetes knowledge and healthy lifestyle behaviors, this relationship was not statistically significant (r=0.085, p=0.145).
Conclusions: Although the correlation did not reach statistical significance, the results highlight the potential influence of diabetes education on lifestyle choices. The study fills a gap in the literature among nursing students. It highlights the need to integrate preventive health education into the nursing curriculum due to the increasing prevalence of diabetes.
diabetes mellitus healthy lifestyle knowledge nursing students nursing education preventive health
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 3 |