Bu makalenin konusunu, Birgi’nin Sarı Bey
Mahallesi’nde Karaoğlu Mustafa Efendi tarafından 18.yüzyılın sonlarında,
dikdörtgen planlı olarak duvarları moloz taş ile tuğla kırıkları örgülü ve
üzeri kubbeyle örtülü biçimde inşa ettirilen Karaoğlu Camii’nin mermerden
yapılan vaaz kürsüsü oluşturmaktadır. Camiyle aynı dönemde yapılan ve yapının
tamamlayıcı öğeleri arasında yer alan minber ve vaaz kürsüsü döneminin süsleme
anlayışını yansıtmaktadır. İlk kez bu çalışmada, detaylı olarak tanıtılan vaaz
kürsüsü, iç mekânın doğu duvarının güney ucuna doğru gelecek şekilde duvara
sabitlenmiştir. Vaaz kürsüsüne istiridye kabuğu formu, meyve tabağı, perde
motifi, selvi ağacı ile S ve C kıvrımlarından oluşan Batılılaşma dönemi süsleme
unsurları birlikte işlenmiştir. Bu süslemelerin tamamının vaaz kürsüsünde
görüldüğü ender örneklerden biri olarak Türk-İslam Sanatı’ndaki vaaz kürsüleri
arasında farklı süsleme anlayışıyla ayrıcalıklı bir yere sahip olduğu tespit
edilmiştir. Bu vaaz kürsüsü, Birgi’deki Batılılaşma dönemi süsleme
repertuarının en belirgin örneklerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
Karaoğlu Camii’nin vaaz kürsüsündeki Batılılaşma döneminin süsleme repertuarı,
hem İstanbul’da genellikle dönemin çeşme, sebil, mezar taşı gibi çeşitli
eserlerinde, hem de İstanbul dışındaki örneklerinde görülen uygulamalarıyla benzer
üslupta işlenmiştir.
Birgi Karaoğlu Camii Vaaz Kürsüsü Mermer Batılılaşma Dönemi Süslemeleri İstiridye Kabuğu Formu Akant Yaprağı Meyve Tabağı Selvi Motifi Perde Motifi
The subject of this essay is the marble sermon
platform of Karaoğlu Mosque which was built in Birgi Sarı Bey Street by
Karaoğlu Mustafa Efendi towards the end of 18th century, planned in rectangular
shape braided with rubble stones and brick pieces and covered with dome.
Although the sermon platform apart from pulpit, which are among the
supplementary elements of mosque, was built in the same period of building, it
reflects the ornamental perception of the period. The sermon platform which is
explained in details for the first time in this study is fixed on the wall
towards the south edge of east wall of inner space. Westernization period
ornamentation elements composed of oyster shell form, fruit plate, curtain
motif, cypress tree and S and C curls were embroidered altogether. As a rare
sample on which all of these ornaments are seen in the sermon platform, it was
determined that this sermon platforms has an exclusive place with its different
ornamentation among sermon platforms in Turkish-Islam Art. This sermon platform
is accepted as one of the most distinctive samples of ornamentation repertory
of Westernization period in Birgi. Westernization period ornamental repertory
on sermon platform of Karaoğlu Mosque were embroidered in a similar style both
with various works in Istanbul such as fountains, public fountain, gravestones
and with the works observed out of Istanbul.
Birgi Karaoğlu Mosque Sermon Platform Marble Ornamentation of Westernization Period Oyster Shell Form Acanthus Motif Fruit Plate Cypress Motif Curtain Motif
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 39 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi