Yükseköğretim Kurumları İstihdam Yapısında Taşeronlaşmanın Yeri: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği
Yıl 2020,
Sayı: 51, 168 - 187, 31.12.2020
Mürüvvet Kutgi
,
Bekir Sami Oguzturk
Öz
1980’li yıllardan itibaren Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşları genellikle işçilik maliyetini düşürmek, personel ihtiyacını karşılamak, yönetimsel fonksiyonları daha etkili hale getirmek ve esneklik sağlamak amacıyla asıl işe yardımcı hizmetler olarak nitelendirilen temizlik, güvenlik, bilgi işlem ve yemek hizmetlerini taşeron firmalardan satın alarak yerine getirmeyi tercih etmeye başlamıştır. 2018 yılına kadar bu uygulama tüm kamu kurumlarında giderek yaygınlaşmış ve ülke gündemini politik açıdan da uzun süre meşgul etmiştir. Taşeronculuk ülkemizde ilk olarak belediyelerde görülmesine rağmen yükseköğretim kurumlarında da hizmet alımı yoluyla personel çalıştırılarak işlerin bir bölümü taşeron firmalara devredilmiştir. Kamu görevlisi istihdamı yapılabilecekken bu insan kaynağının taşeron firma üzerinden çalışan personelle giderildiği görülmüştür. Çalışmada genel olarak, 1992 yılında kurulan devlet üniversitelerinin istihdam yapılarında taşeron personelin yeri ve özel olarak Süleyman Demirel Üniversitesi incelenecektir. 2018 yılında taşeronların sürekli işçi olarak kadroya geçirilmesiyle taşeronlaşma sonlandırılmıştır.
Destekleyen Kurum
Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP)
Proje Numarası
BAP-4976-YL1-17
Kaynakça
- Akyılmaz, B., Sezginer, M. ve Kaya,C. (2016). Türk İdare Hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Altın, A. (2013). Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim. ANEMON Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 1(2),102-118.
- Arı, M. ve Engin, F. (2018). Türkiye’de Yeni İstihdam Biçimi Olarak Taşeron Uygulaması (2000-2016). Fiscaoeconomia, 2(2), 141-157.
- Çolak, A. (2017). Türkiye’de Kamu Kesiminin Taşeronlaşma Eğilimi, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1004-1017.
- DİSK-AR (2011). Taşeron ve Güvencesiz Çalışma Raporu, http://disk.org.tr/2011/01/disk-ar-taseron-ve-guvencesiz-calisma-raporu/
- Ergin, G. ve Şahin, İ. (2005). Dış Kaynaklardan Yararlanma Aracı Olarak Hizmet İhaleleri: T.C. Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Değerlendirmeleri Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(1), 51-70.
- Gerek, N. ve Oral, İ. (2006). Belediyelerin Çöp Toplama İşlerini Alt İşverenlere Vermeleri ve Bunun Yarattığı Sorunlar. Sicil Dergisi (1), 29-31.
- Sayın, A. K. (2017). Türk Hukukunda Alt İşveren Uygulaması: Kamu Kuruluşlarının Personel Çalışmasına Dayalı Hizmet Alımlarında 6552 Sayılı Kanunun Getirdiği Yeni Yaklaşımlar. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (69), 59-98.
- Şakar, M. (2010). “Taşeronlaşma” Olayı, Solmaz, Ö. A. (Der.) Taşeronlaştırma Sorununa Siyasi ve Akademik Bakış, TES-İŞ, Ağustos Sayısı, 97-99.
- Tan, T. (2013). İdare Hukuku. Ankara: Turhan Kitapevi
- Topak, O. (2007). 2000’li Yıllarda Türkiye’de Refah Devleti, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Ulukan C., N. ve Yılmaz Ö. D. (2016). Kamu Sağlık Sektöründe Çalışan Taşeron Kadın İşçiler: Samsun ve Ordu İli Örneği. Çalışma ve Toplum, 48(1), 87-114.
- Yasım, Y. K. ve Işık, U. (2020). Taşeron İşçilerin Örgütsel Bağlılık ile Duygusal Emekleri Arasındaki İlişkide Güvenlik İkliminin Aracılık Rolü: Kamu Hastaneleri Örneği. Çalışma ve Toplum, 41(1).
- YÖK, Akademik Personel Sayıları, https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 16.06.2020).